3631
Sök

Höja soppatrycket??

227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#21
mrbuggy skrev:
volvo_1987 skrev:
mrbuggy skrev:

De e ju helt bortkastat när du inte har en aning om vad du har för tryck nu ens...MÄT MÄT MÄT.

ca 2,5 om det är en b230f.

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

Jo da ja vet va de e för motor men ja vet bara inte va som e gjort me den.. men ja ska ta o mäta trycket o sen ska ja ta bort ventilkåpan o kolla på kamaxeln sen ska ja kolla på insuget o se om dom gjort nå där.. Va e de som utmärker att dom bytt kam?? Kommer inte ihåg va de e för mått på orginal kam..


Entreprenör
1 784 Inlägg
27 februari 2009
#22
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:
volvo_1987 skrev:

ca 2,5 om det är en b230f.

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

Jo da ja vet va de e för motor men ja vet bara inte va som e gjort me den.. men ja ska ta o mäta trycket o sen ska ja ta bort ventilkåpan o kolla på kamaxeln sen ska ja kolla på insuget o se om dom gjort nå där.. Va e de som utmärker att dom bytt kam?? Kommer inte ihåg va de e för mått på orginal kam..

OK...va e de för motor då....?  Oavsett de så gör som epapower sa i inlägget..Bonnit men billigt...!

593 Inlägg
27 februari 2009
#23
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:
volvo_1987 skrev:

ca 2,5 om det är en b230f.

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

Jo da ja vet va de e för motor men ja vet bara inte va som e gjort me den.. men ja ska ta o mäta trycket o sen ska ja ta bort ventilkåpan o kolla på kamaxeln sen ska ja kolla på insuget o se om dom gjort nå där.. Va e de som utmärker att dom bytt kam?? Kommer inte ihåg va de e för mått på orginal kam..

men varför krånga till det? läs vad ja skrev istället..

Bara för det är bytt kam så är det ju inget som säger att den och den kammen ska ha det och det soppatrycket..

Gör som ja sa och flera andra sagt, mät trycket.. kan vara så enkelt t.o.m att din org. btr är kass och inte håller trycket, och då har du börjat krångla med att mäta kamaxel osv.

Prova det lättaste först..

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 februari 2009
#24
epapower skrev:
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

Jo da ja vet va de e för motor men ja vet bara inte va som e gjort me den.. men ja ska ta o mäta trycket o sen ska ja ta bort ventilkåpan o kolla på kamaxeln sen ska ja kolla på insuget o se om dom gjort nå där.. Va e de som utmärker att dom bytt kam?? Kommer inte ihåg va de e för mått på orginal kam..

men varför krånga till det? läs vad ja skrev istället..

Bara för det är bytt kam så är det ju inget som säger att den och den kammen ska ha det och det soppatrycket..

Gör som ja sa och flera andra sagt, mät trycket.. kan vara så enkelt t.o.m att din org. btr är kass och inte håller trycket, och då har du börjat krångla med att mäta kamaxel osv.

Prova det lättaste först..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/stn_568572_0zehff.jpg

227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#25
epapower skrev:
org. ska vara ca 3 bar på en b230f,och de skiljer inget mellan 230f och 230ft då dessa har samma katalognummer.

Om din bil är uppskrämd med annan kam och portad/planad topp är de ganska logisk att de går magert om du har org. soppatryck/spridare.

Så i ditt fall, köp en mätare och kontrollera trycket. sedan kan du sätta org.btr i skruvstycket med varsin rörbit på varje sida och klämma ihop den 1mm  taget, sedan provmontera och kontrolla trycket.

Är en "bonnlösning" med de fungerar och ställer inte om sig och krånglar. körde ungeför samma setup på min första bil o ch ja pressa ihop reg ca 2,5mm så ja hade ett soppatryck på ca,3,3-3,4bar= perfekta avgasvärden för mig iaf. lycka till

lycka till.

De va de ja hade läst i en anna tråd.. Men hur ska ja trycka den som?? ska ja bara trycka ihop rören eller?? Tänkte försöka gö så eftersom ja inte ha så mycke pengar.. Skulle verkligen uppskatta om ja fick lite mer fakta om hur man gö för att höja trycket en aning.. Hur mycke drack din bil efter de då?? sopp mässigt..


227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#26
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:

problemet är att han knappt vet vad han har för motor ens...Dessutom e den lite uppskrämd..men ingen vet vad som e gjort ...så därför måste han börja från början och mäta å kolla allt...liksom ingen ide att byta grejer om de blir sämre kanske...Eru me...?  ;-)

Jo da ja vet va de e för motor men ja vet bara inte va som e gjort me den.. men ja ska ta o mäta trycket o sen ska ja ta bort ventilkåpan o kolla på kamaxeln sen ska ja kolla på insuget o se om dom gjort nå där.. Va e de som utmärker att dom bytt kam?? Kommer inte ihåg va de e för mått på orginal kam..

OK...va e de för motor då....?  Oavsett de så gör som epapower sa i inlägget..Bonnit men billigt...!

De e väl fortfarande en B230F motor va??tongue haha


593 Inlägg
27 februari 2009
#27
_Togga_ skrev:
epapower skrev:
org. ska vara ca 3 bar på en b230f,och de skiljer inget mellan 230f och 230ft då dessa har samma katalognummer.

Om din bil är uppskrämd med annan kam och portad/planad topp är de ganska logisk att de går magert om du har org. soppatryck/spridare.

Så i ditt fall, köp en mätare och kontrollera trycket. sedan kan du sätta org.btr i skruvstycket med varsin rörbit på varje sida och klämma ihop den 1mm  taget, sedan provmontera och kontrolla trycket.

Är en "bonnlösning" med de fungerar och ställer inte om sig och krånglar. körde ungeför samma setup på min första bil o ch ja pressa ihop reg ca 2,5mm så ja hade ett soppatryck på ca,3,3-3,4bar= perfekta avgasvärden för mig iaf. lycka till

lycka till.

De va de ja hade läst i en anna tråd.. Men hur ska ja trycka den som?? ska ja bara trycka ihop rören eller?? Tänkte försöka gö så eftersom ja inte ha så mycke pengar.. Skulle verkligen uppskatta om ja fick lite mer fakta om hur man gö för att höja trycket en aning.. Hur mycke drack din bil efter de då?? sopp mässigt..

Om du har btr:en framför dig. så har den en vaccumanlutning på ena sidan och på andra sidan en lite grövre slanganslutning. Då tar du två olika rörbitar med olika diameter så de går över de två slanganslutningarna på btr:en. och sedan sätt fast i skruvstädet och mät bredvid när du skruvar med ett skjutsmått hur mkt du tryck ihop den. .

Är svårt att förklara med du ska alltså inte tryck ihop den på slanganslutningarna utan du ska trycka ihop självaste regulator. därav använder du dig av rörstumpar för då du inte pressar på anslutningarna..

jadu, ja hade portad/planad topp med vx3 kam och extraktor och min drog inte mer än vanligt, runt litern i stan och ca 0,8L/mil långsträck. detta pga att de blir ju starkare när man vässar lite och då behöver man inte gasa så mkt för att hålla farten upp..

mvh

227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#28
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:

OK...va e de för motor då....?  Oavsett de så gör som epapower sa i inlägget..Bonnit men billigt...!

De e väl fortfarande en B230F motor va??tongue haha

De här verkar ganska hopplöst...Tyvärr...Jag ger upp...TIPS PÅ VÄGEN....

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8ba8bl.jpg

Ja men ja ska mäta trycket.. Men om de e för lågt o ja ska gö "boonhöjningen" vilka e de ja ska trycka ihop??


227 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#29
epapower skrev:
_Togga_ skrev:
epapower skrev:
org. ska vara ca 3 bar på en b230f,och de skiljer inget mellan 230f och 230ft då dessa har samma katalognummer.

Om din bil är uppskrämd med annan kam och portad/planad topp är de ganska logisk att de går magert om du har org. soppatryck/spridare.

Så i ditt fall, köp en mätare och kontrollera trycket. sedan kan du sätta org.btr i skruvstycket med varsin rörbit på varje sida och klämma ihop den 1mm  taget, sedan provmontera och kontrolla trycket.

Är en "bonnlösning" med de fungerar och ställer inte om sig och krånglar. körde ungeför samma setup på min första bil o ch ja pressa ihop reg ca 2,5mm så ja hade ett soppatryck på ca,3,3-3,4bar= perfekta avgasvärden för mig iaf. lycka till

lycka till.

De va de ja hade läst i en anna tråd.. Men hur ska ja trycka den som?? ska ja bara trycka ihop rören eller?? Tänkte försöka gö så eftersom ja inte ha så mycke pengar.. Skulle verkligen uppskatta om ja fick lite mer fakta om hur man gö för att höja trycket en aning.. Hur mycke drack din bil efter de då?? sopp mässigt..

Om du har btr:en framför dig. så har den en vaccumanlutning på ena sidan och på andra sidan en lite grövre slanganslutning. Då tar du två olika rörbitar med olika diameter så de går över de två slanganslutningarna på btr:en. och sedan sätt fast i skruvstädet och mät bredvid när du skruvar med ett skjutsmått hur mkt du tryck ihop den. .

Är svårt att förklara med du ska alltså inte tryck ihop den på slanganslutningarna utan du ska trycka ihop självaste regulator. därav använder du dig av rörstumpar för då du inte pressar på anslutningarna..

jadu, ja hade portad/planad topp med vx3 kam och extraktor och min drog inte mer än vanligt, runt litern i stan och ca 0,8L/mil långsträck. detta pga att de blir ju starkare när man vässar lite och då behöver man inte gasa så mkt för att hålla farten upp..

mvh

Okej okej nu hänger ja med helt o hållet.. Ska kolla va du skrev tidigare om hur mycke man ska klämma ihop den.. Men hur tjock ska rörstumparna va?? Tänkte om dom precis ska täcka slanganslutnigarna eller om dom ska va på kanten av BTRen??


227 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#30
Nu e ja tebax.. Nu ha ja mät trycket o de ligger på 2.5 bar.. Ja ha fortfarande inte klämt ihop BTRen.. Ha inte vågat så långt.. Hur mycke kan 1-1½ mm gö?? Ska ja försöka lägga de på 3 bar eller lite mer??


227 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#31
Tänkte föresten kolla om soppatrycket kan ha inverkat mycke på bilens förmåga?? De ha varit ungefär som om bilen tvekar från början.. Kan de va soppatrcket som spelar in??


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#32
_Togga_ skrev:
Tänkte föresten kolla om soppatrycket kan ha inverkat mycke på bilens förmåga?? De ha varit ungefär som om bilen tvekar från början.. Kan de va soppatrcket som spelar in??

Du har väl förmodligen inte kollat vad de sitter för grejer i maskin...men 2,5 bar ska du ha så de e nåt annat som är fel...Packningsläcka eller avgasläcka då...

227 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#33
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
Tänkte föresten kolla om soppatrycket kan ha inverkat mycke på bilens förmåga?? De ha varit ungefär som om bilen tvekar från början.. Kan de va soppatrcket som spelar in??

Du har väl förmodligen inte kollat vad de sitter för grejer i maskin...men 2,5 bar ska du ha så de e nåt annat som är fel...Packningsläcka eller avgasläcka då...

Du tänker på kammen o så?? Okej men ja tänkte på om de e bytt kam i den så kanske de ska va högre soppatryck?? Ja ska kolla på insugspackningen o se om de e nå läckage i den.. Men OM de nu skulle va andra grejjer i den kan soppatrcket gö så att körgången bli hackig??


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#34
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:
Tänkte föresten kolla om soppatrycket kan ha inverkat mycke på bilens förmåga?? De ha varit ungefär som om bilen tvekar från början.. Kan de va soppatrcket som spelar in??

Du har väl förmodligen inte kollat vad de sitter för grejer i maskin...men 2,5 bar ska du ha så de e nåt annat som är fel...Packningsläcka eller avgasläcka då...

Du tänker på kammen o så?? Okej men ja tänkte på om de e bytt kam i den så kanske de ska va högre soppatryck?? Ja ska kolla på insugspackningen o se om de e nå läckage i den.. Men OM de nu skulle va andra grejjer i den kan soppatrcket gö så att körgången bli hackig??

Nja..svårt att säga men visst kan de..Men den får nog så lite soppa att den inte orkar gå riktigt..därför tar de emot...Kan ju vara så att spridarna e kass också...Allt de här blir ju bara spekulationer som kan kosta en del...! Vilken färg har du på spridarna då...

227 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#35
Ja de kan ju kosta lite de.. Om ja inte minns helt galet så e de dom gula spridarna.. Ha för mej att de e orginal.. Kanske kan gå bättre om ja höjer trycket lite men ja vill inte våga för mycke eftersom ja inte ha så mycke pengar.. Om ja skulle "bonnhöja" trycket till kanske 3-3.2 va skulle kunna hända me bilen då?? Ja vet ju som sagt inte om förra ägarn ha ljugit eller inte om den e trimmad..


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#36
_Togga_ skrev:
Ja de kan ju kosta lite de.. Om ja inte minns helt galet så e de dom gula spridarna.. Ha för mej att de e orginal.. Kanske kan gå bättre om ja höjer trycket lite men ja vill inte våga för mycke eftersom ja inte ha så mycke pengar.. Om ja skulle "bonnhöja" trycket till kanske 3-3.2 va skulle kunna hända me bilen då?? Ja vet ju som sagt inte om förra ägarn ha ljugit eller inte om den e trimmad..

De e original dom Gula...du tjänar inget på att höja trycket i så fall...Tror mer på att de e nåt annat..Har du provat dra ur kontakten till lambdasonden å kollat hur den går utan den...?.sen e de ju så att spridarna kan vara SLUT också...de går inte att se direkt..måste provköras..

227 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#37
okej.. Så spridarna styr trycket med andra ord?? Japp den gå inte så mycke sämre men de märks om man säger så.. Men de sitter en ny lambda på den.. men ja tänkte kolla en sak.. Dom va tvungen att gasa upp bilen för att få lambda värdet på 1.10.. När ja kolla på deras skärm så när bilen stog på tomgång helt själv så låg de uppe på 1.50 till 1.65 ungefär.. Hur provkör man spridarna som?? Kan de hjälpa att ja rengör spridarna med sånt där medel man kan köpa på macken??


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#38
_Togga_ skrev:
okej.. Så spridarna styr trycket med andra ord?? Japp den gå inte så mycke sämre men de märks om man säger så.. Men de sitter en ny lambda på den.. men ja tänkte kolla en sak.. Dom va tvungen att gasa upp bilen för att få lambda värdet på 1.10.. När ja kolla på deras skärm så när bilen stog på tomgång helt själv så låg de uppe på 1.50 till 1.65 ungefär.. Hur provkör man spridarna som?? Kan de hjälpa att ja rengör spridarna med sånt där medel man kan köpa på macken??

Har du bytt lambdan själv...och VAR e den köpt....?

227 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#39
japp ja köpte den på biltema.. Billigt men den funkar.. Va kan tänkas va fel om lambdavärdet e så högt?? SKulle egentligen ha skrivit de tidigare men kom på de just nu..


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 mars 2009
#40
_Togga_ skrev:
japp ja köpte den på biltema.. Billigt men den funkar.. Va kan tänkas va fel om lambdavärdet e så högt?? SKulle egentligen ha skrivit de tidigare men kom på de just nu..

Då kan jag säga så här..ja köpte min lambda på biltema också....Funka..? jorå ett tag..men numer kör jag utan den..eftersom den höll 2 månader bara....HUR vet du att din funkar då....?


Sök