VW Polo TDI 2009 9N Problem.
Uppdaterad: * Ändring av text och felkod. Står längst ned i inlägget*
Bil ryckte till, motor dog långsamt, händer inget vid försök av start.
Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.
Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Så försökte dra runt motorn för hand med spärr handtag och 20mm(nånting), och den rör sig för fan inte en millimeter.
Så vad fan???
Jag gjorde visserligen inget helhjärtat försök att dra runt motorn då klockan nästan var midnatt och det var kallt och jag frös så in i helvete.
Kanske spärr handtaget var för litet för att ge kraft.
Men deppig ändå, skulle börja jobba igår samt jag måste köra min grabb till skolan på mina veckor så behöver bilen för att han ska kunna vara hemma hos mig.
Och så snöar det jävlar ute och termometern visar -453 minus, och Polon står naturligtvis ute.
...under snön.....
Har läst runt en del, men jag hittar förvånansvärt få inlägg som stämmer överens med mitt fall, så det är motigt.
Uppdaterad med ny beskrivning av felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."
Idéer?
Fridens liljor
Uppdaterad: * Ändring av text och felkod. Står längst ned i inlägget*
Bil ryckte till, motor dog långsamt, händer inget vid försök av start.
Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.
Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Så försökte dra runt motorn för hand med spärr handtag och 20mm(nånting), och den rör sig för fan inte en millimeter.
Så vad fan???
Jag gjorde visserligen inget helhjärtat försök att dra runt motorn då klockan nästan var midnatt och det var kallt och jag frös så in i helvete.
Kanske spärr handtaget var för litet för att ge kraft.
Men deppig ändå, skulle börja jobba igår samt jag måste köra min grabb till skolan på mina veckor så behöver bilen för att han ska kunna vara hemma hos mig.
Och så snöar det jävlar ute och termometern visar -453 minus, och Polon står naturligtvis ute.
...under snön.....
Har läst runt en del, men jag hittar förvånansvärt få inlägg som stämmer överens med mitt fall, så det är motigt.
Uppdaterad med ny beskrivning av felkod:
***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."
Idéer?
Fridens liljor
Senast redigerat av Kattkatt (för 20 timmar sedan)
0
0
0
0