3728
Sök

3" elller inte?

Saab raggare : )
887 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#1
Har en og900 t16 på ca 160 hk.. ska upp i 210 hk..
Är de värt o lägger ner 3k på 3"?.. om man kör me orginalkat..
eller blir de bara lite mer brummburmm ljud då?

vanliga downpipen också..

Har inte nått sugrör .. men typ 2.5"

Som sagt.. värt de ?
Senast redigerat av zwich (24 mars 2006)

Turbo.. Because Im worth it :)

Kapten
65 Inlägg
24 mars 2006
#2
Byggde ett eget 3" till min från turbo. 1 ljuddämpare, dubbla utblås och en tom kat... kostade 3000. Köpte allt från micro. Klart det är värt pengarna! ack så snyggt med dubbla utblås på vardera sida och vilket gott ljud!!! Fast jag vet inte på hur mycket jag känar på att ha 3" när bilen är orginal än så länge! Någon som vet kanske???

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

Maskinförare
64 Inlägg
24 mars 2006
#3
Mets effekt får du ut om du har typ 3" downpipe och sedan från typ mittten blir det 2.5" tum. Då blir det rätt för avgaserna. För dom e ju varmast när dom lämnar motorn.

12 086 Inlägg
24 mars 2006
#4
Du ska definitivt investera i ett 3" system, ger bra flås i turbon och ljudet blir som en ny bil!=P
Men den viktigaste biten på ett avgassystem är första biten, så att köpa ett catback med orginalkat ger inte många hk, köp komplett med DP och Sport/racekat för att få ut effekten.

Saab raggare : )
887 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#5
JapMax skrev:
Du ska definitivt investera i ett 3" system, ger bra flås i turbon och ljudet blir som en ny bil!=P
Men den viktigaste biten på ett avgassystem är första biten, så att köpa ett catback med orginalkat ger inte många hk, köp komplett med DP och Sport/racekat för att få ut effekten.

Joe.. vill inte lägga ner pengar på sportkat.

så.. antingen 3" från efter downpipen, eller ha som det är .
men de lär ju bli bra ljud då me ? smile

Turbo.. Because Im worth it :)

5 710 Inlägg
24 mars 2006
#6
sluggo666 skrev:
Mets effekt får du ut om du har typ 3" downpipe och sedan från typ mittten blir det 2.5" tum. Då blir det rätt för avgaserna. För dom e ju varmast när dom lämnar motorn.

Vadå rätt för avgaserna.....?
Visst är avgaserna som varmast och tar störs plats i avgassystemets första del men man vinner ingen effekt genom att gå ned i dimension efter katalysatorn.
Däremot kan man vinna:
-Att det lättare att montera för att röret tar mindre plats.
-Att materialkostnade för rör/dämpare blir något lägre.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
24 mars 2006
#7
>zwich, jag hade i ditt läge satsat på en "batteri-böjj" i 3", svetsat om originalkatalysatorn så den får 3" anslutningar och fortsatt med 3" system med en dämpare.

Lite budget men fullt tillräckligt för din effekt och med garanterad njutningsbar ljudupplevelse smile

MVH Jonas
..............

Saab raggare : )
887 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
>zwich, jag hade i ditt läge satsat på en "batteri-böjj" i 3", svetsat om originalkatalysatorn så den får 3" anslutningar och fortsatt med 3" system med en dämpare.

Lite budget men fullt tillräckligt för din effekt och med garanterad njutningsbar ljudupplevelse smile

aldrig fattat de där me batteriböj?.. är de då man måste ha batteriet i bagaget?

Turbo.. Because Im worth it :)

1 Inlägg
25 mars 2006
#9
Det är katen som stryper efekten mest. Tar du bort katen och kör med 3" med en dämpare så lär du få en ganska stor efekt ökning.


81 Inlägg
25 mars 2006
#10
zwich skrev:
jonTe skrev:
>zwich, jag hade i ditt läge satsat på en "batteri-böjj" i 3", svetsat om originalkatalysatorn så den får 3" anslutningar och fortsatt med 3" system med en dämpare.

Lite budget men fullt tillräckligt för din effekt och med garanterad njutningsbar ljudupplevelse smile

aldrig fattat de där me batteriböj?.. är de då man måste ha batteriet i bagaget?

Ja, det stämmer. Istället för den tvära vinkeln som originalröret/flänsen från turbon har så har "batteriböjen" en större radie o hamnar där batteriet sitter så du måste flytta detta. 

Du skriver inget om hur du tänkt komma upp i 210hk bortsett från avgassystem? Släng katten, byt APC-boxen, byt bränsletrycksregulatorn, ställ tändning o laddtrycket noggrant o öppet filter kanske.. så skulle jag tippa på att du har 210 utan 3". GIK har en APC-box som är moddad till 215hk med 2,5" utan kat o med originalturbo. Haft en sådan själv o är rätt övertygad om det var inget ljug med 210hk. 2,5" systemet hade dock ett dubbelpipigt slutrör vilket jag bytte mot ett rakt rör, blev både tystare i bilen o den gick märkbart bättre. Verkar som att dubbelpipan bromsade avgaserna..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Saab raggare : )
887 Inlägg
25 mars 2006
Trådstartare
#11
blyfoten skrev:
Du skriver inget om hur du tänkt komma upp i 210hk bortsett från avgassystem? Släng katten, byt APC-boxen, byt bränsletrycksregulatorn, ställ tändning o laddtrycket noggrant o öppet filter kanske.. så skulle jag tippa på att du har 210 utan 3". GIK har en APC-box som är moddad till 215hk med 2,5" utan kat o med originalturbo. Haft en sådan själv o är rätt övertygad om det var inget ljug med 210hk. 2,5" systemet hade dock ett dubbelpipigt slutrör vilket jag bytte mot ett rakt rör, blev både tystare i bilen o den gick märkbart bättre. Verkar som att dubbelpipan bromsade avgaserna..

Jo de jag tänkte fixa var:
Its fun bränslechip = 50 hk
Öppet filter
och kanske 3" då

Tror inte jag vill fixa de där me batteriböjen..

Men har en annan fråga..
Om nån är så snäll o kan kolla upp de..
http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_900.shtml  ( JT61-K2 )
Om den där för 3150:- är från precis efter den där lilla böjen?
sånnafall, har den 3" anslutning till böjröret?, lr är de nått generellt som alla har? så man slipper " konvertera " röret så de passar böjen
Senast redigerat av zwich (25 mars 2006)

Turbo.. Because Im worth it :)

3 295 Inlägg
25 mars 2006
#12
det är bara att skruva ditt det kittet som du länkade till, det börjar uppe vid den fula böjen på turbon.., jag hade tre tum helsats på og 900 t16.. det vart en grym ljudupplevelse och märkbar skillnad på responsen på motorn... så en batteriböj är verkligen att rekomendera...


Saab raggare : )
887 Inlägg
25 mars 2006
Trådstartare
#13
Slave_joe skrev:
det är bara att skruva ditt det kittet som du länkade till, det börjar uppe vid den fula böjen på turbon.., jag hade tre tum helsats på og 900 t16.. det vart en grym ljudupplevelse och märkbar skillnad på responsen på motorn... så en batteriböj är verkligen att rekomendera...

Så du hade batteriböjen?..
men lär ju bli skillnad utan den me väl?

Turbo.. Because Im worth it :)

61 Inlägg
25 mars 2006
#14
Jahapp men ja har ju 3" från turbon o de e ju en bra början för ja ska ju trimma min bil till sommaren så de kan ju bli intressant wink


4 Inlägg
Maskinförare
64 Inlägg
25 mars 2006
#16
jonTe skrev:
sluggo666 skrev:
Mets effekt får du ut om du har typ 3" downpipe och sedan från typ mittten blir det 2.5" tum. Då blir det rätt för avgaserna. För dom e ju varmast när dom lämnar motorn.

Vadå rätt för avgaserna.....?
Visst är avgaserna som varmast och tar störs plats i avgassystemets första del men man vinner ingen effekt genom att gå ned i dimension efter katalysatorn.
Däremot kan man vinna:
-Att det lättare att montera för att röret tar mindre plats.
-Att materialkostnade för rör/dämpare blir något lägre.

Ockey du har kanske rätt:)..jag har int testat själv jag har bara pratat med (experter kallas det väll) som bygger bilar. Men för den delan så förlorar du nog ingen effekt på att göra så här heller.
mvh Toffe

3 295 Inlägg
27 mars 2006
#17
jag tyckte det blev skillnad på bilens gång rent allmänt..  du kan ju adda mej på msn om du vill ha lite bilder på min gamla saab .. vem vet du kanske får lite inspiration?


Saab raggare : )
887 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
#18
Slave_joe skrev:
jag tyckte det blev skillnad på bilens gång rent allmänt..  du kan ju adda mej på msn om du vill ha lite bilder på min gamla saab .. vem vet du kanske får lite inspiration?

Har addat nu, men förstod aldrig om du hade batteriböj lr orginal på?

Turbo.. Because Im worth it :)

36 Inlägg
28 mars 2006
#19
det som ger bäst effekt är ju isåfall att sätta 3" downpipe istället för efter katten för då får turbon bättre flås


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
28 mars 2006
#20
2.5 räcker nog men 3 är ju alltid trevligt


Bmw osv..


Sök