3778
Sök

Volvo V90 2018 D3 krångel efter service

3 Inlägg
9 februari 2022
Trådstartare
#1
Vi gjorde en vanlig service på bilen där dom gjorde oljebyte osv. Får tillbaka bilen och på kvällen varnar den för låg oljenivå. Vi åker tillbaka några dagar senare och dom kollar oljenivån och säger att den är okej men att det är fel på oljenivågivaren. Samma kväll igen är problemet tillbaka. Nu har den pendlat fram och tillbaka i oljenivå, den visar dock högre nu efter ett par dygn men den visar inte i mitten.

Bilverkstaden som utförde det sa att vi måste byta ut givaren och i princip att ”shit happens” men att dom inte har haft sönder den under servicen utan att den har bara olägligt lagt av just då. Så dom säger av sig allt ansvar och sa att vår 2-års garanti från svensk bilgaranti inte täcker byte av oljenivågivaren utan att vi nu ska betala 5 tusen för det här.

Ringde andra bilfirmor som undrade hur dom kunde kolla oljenivån om oljenivågivaren är trasig (finns ju ingen oljesticka heller). Så jag undrar delvis om det går att kolla oljenivå på den här modellen om oljenivågivaren är trasig.
Dom sa att nivån ska ligga på 5,22 liter och ligger nu på 5,12 och att vi inte ska fylla på mer, medan en annan bilfirma vi har varit till tidigare tyckte att vi skulle fylla på ett par deciliter till.

Fattar inte heller hur fan vår givare, som funkat hittills utan problem överhuvudtaget, bara magiskt beslutat sig för att lägga av efter servicen??

Någon som kan förklara för mig om det här är rimligt? Just nu får jag höra olika från flera bilmekaniker och är inte ett dugg sugen på att betala 5 tusen för det här.

4 500 Inlägg
9 februari 2022
#2
Hur långt i ett svep har ni kört?

* Voff voff *
10 736 Inlägg
9 februari 2022
#3
Man kan väl egentligen säga att om givaren nå´n gång lägger av så är det väl mest sannolikt i samband med service? All övrig tid lever den ju ett mycket stillsamt liv med mer eller mindre oförändrad nivå. smile

Men vad visar den nu då? Varnar den fortfarande eller visar den en rimlig nivå nu?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 Inlägg
9 februari 2022
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
Hur långt i ett svep har ni kört?

Vi har kört 6 mil i ett svep. Längre vid det här laget då jag pendlar 60 km enkelväg varje dag till jobbet. Dom sa från början; kör 30 km och stanna i 5 min så ska det funka. Efter sista gången vi var inne så har den börjat visa lite högre. Dom andra två bilverkstader sa samma sak att antingen funkar givaren eller inte. Och när dom kopplar upp sig med datorn så gör dem det till givaren. Så dom sa att man kan inte kolla oljenivån om det är så att givaren skulle varit trasig och rekommenderade att vi fyllde på en halv liter. Jag fyllde på med 3 dl nu och så steg mätaren nästan upp till mitten där den ska ligga.

Så givaren verkar ju funka som den ska? Medan bilverkstaden här sa att den är trasig och vi måste åka in och byta den.

3 Inlägg
9 februari 2022
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Man kan väl egentligen säga att om givaren nå´n gång lägger av så är det väl mest sannolikt i samband med service? All övrig tid lever den ju ett mycket stillsamt liv med mer eller mindre oförändrad nivå. smile

Men vad visar den nu då? Varnar den fortfarande eller visar den en rimlig nivå nu?

Visar en rimlig nivå nu efter vi fyllde på med 3 dl.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
9 februari 2022
#6
Volvov90n skrev:
Brådhis skrev:
Man kan väl egentligen säga att om givaren nå´n gång lägger av så är det väl mest sannolikt i samband med service? All övrig tid lever den ju ett mycket stillsamt liv med mer eller mindre oförändrad nivå. smile

Men vad visar den nu då? Varnar den fortfarande eller visar den en rimlig nivå nu?

Visar en rimlig nivå nu efter vi fyllde på med 3 dl.

Är nivån stabil och inga varningar finns så finns det sannolikt ingen poäng i att byta givare. Troligen fick den "hicka" vid oljebytet och har nu stabiliserat sig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

276 Inlägg
11 februari 2022
#7
Om du behövde hälla i 3dl för att den skulle visa normal nivå  så hade jag tagit en sväng förbi verkstaden som servat bilen och frågat dessa "proffs" om dom vet vad dom håller på med..


4 500 Inlägg
12 februari 2022
#9
Bytte på en V60 d4 -16,5cyl. Kostade c:a 1000.- hos AutoXperten.

579 Inlägg
13 februari 2022
#10
Hej
Har verkstan nollat givaren efter service? Sen kan dem ju slarvat med att kolla den utan att startat bilen innan så filtret fylls med olja .
Mvh
Senast redigerat av motorraZ (13 februari 2022)


* Voff voff *
10 736 Inlägg
13 februari 2022
#11
JonnieLahti skrev:
Inte så att bilen blandar i diesel i oljan? Menar givaren kan väl alltid gå sönder, men känns ändå som att det är något med nivån.

Nu indikerade ju trådskaparens bil låg oljenivå... Diesel i oljan ger som regel högre nivå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 491 Inlägg
14 februari 2022
#12
Tur man har japanska kvalitetsbilar med oljenivåmätsticka!

Avstängd
301 Inlägg
14 februari 2022
#13
Inte kan byte av en enkel nivåmätare kosta 5000:-. Då blir du lurad! Byt verkstad!


Sök