9 februari 2022
Trådstartare
Vi gjorde en vanlig service på bilen där dom gjorde oljebyte osv. Får tillbaka bilen och på kvällen varnar den för låg oljenivå. Vi åker tillbaka några dagar senare och dom kollar oljenivån och säger att den är okej men att det är fel på oljenivågivaren. Samma kväll igen är problemet tillbaka. Nu har den pendlat fram och tillbaka i oljenivå, den visar dock högre nu efter ett par dygn men den visar inte i mitten.
Bilverkstaden som utförde det sa att vi måste byta ut givaren och i princip att ”shit happens” men att dom inte har haft sönder den under servicen utan att den har bara olägligt lagt av just då. Så dom säger av sig allt ansvar och sa att vår 2-års garanti från svensk bilgaranti inte täcker byte av oljenivågivaren utan att vi nu ska betala 5 tusen för det här.
Ringde andra bilfirmor som undrade hur dom kunde kolla oljenivån om oljenivågivaren är trasig (finns ju ingen oljesticka heller). Så jag undrar delvis om det går att kolla oljenivå på den här modellen om oljenivågivaren är trasig.
Dom sa att nivån ska ligga på 5,22 liter och ligger nu på 5,12 och att vi inte ska fylla på mer, medan en annan bilfirma vi har varit till tidigare tyckte att vi skulle fylla på ett par deciliter till.
Fattar inte heller hur fan vår givare, som funkat hittills utan problem överhuvudtaget, bara magiskt beslutat sig för att lägga av efter servicen??
Någon som kan förklara för mig om det här är rimligt? Just nu får jag höra olika från flera bilmekaniker och är inte ett dugg sugen på att betala 5 tusen för det här.