2434
Sök

generator och batteri?

24 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#1
jag har en golf 2 cl årsmodell 87....

jag tror det är orginal generator som sitter i den....
batteriet är väl nåt vanligt standard batteri....


vad tipsar ni om för bra batteri och eventuellt en generator som ska klara av att driva detta:
http://www.mds.se/?artnr=PKTAPH


känns lite som att batteriet är för klent och sen lär väl inte generatorn hinna ladda ordentligt...

tänkte köpa en kondensator men efter allt jag har läst här så känns det som att jag ska lägga pengar på de batteri och generator istället

10 287 Inlägg
24 mars 2006
#2
Fetare generatorer hittar man endera på skroten om man vill komma billigt undan och batterier, då letar man efter inlägg på detta forum så får man bra tips.

Glöm inte att uppgradera kablaget till generator och jordfläta från batteri etc så att du inte behåller orginalskräpet.
Undvid flashiga biestereokabelskor till generator etc utan låt en elfirma klämma riktiga kabelskor med ett riktigt crimp-verktyg.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 655 Inlägg
24 mars 2006
#3
Har en schysst generator som kanske kan passa, den går in på VW Transporter tror jag.. Hur som helst så har den suttit i min gamla Daihatsu.. Kollar upp om den passar i golfen på måndag...

Den är iaf en 90 ampere generator med ställbart laddningsrelä, laddar som mest 15V, bra om man vill ladda ett tomt batteri snabbt....

Piratpartiet
339 Inlägg
25 mars 2006
#4
lånar tråden ett tag... min generator ger mellan 65 och 120 amp...  e det tillräckligt eller behöver jag större om jag ska ha i en kicker L7 12" och driva med ett SX650.1 ?

21 761 Inlägg
25 mars 2006
#5
Hur menar du med "mellan 65 och 120A"?
Om man utgår ifrån säkringsstorleken på steget så kan det teoretiskt dra 60A när man kör för fullt.
Det innebär att om man vill att generatorn ska orka ladda så mycket som steget drar så blir det 60A + all annan elekronik i bilen.
Som exempel kan jag nämna min bil(240 B230E). Med motorn på och bara halvljus, inget annat, så drar det ca 25-30A(mätt med en enklare tångamperemeter). Det är det minsta som generatorn behöver ladda alltså och eftersom det sitter en 80A generator så finns det teoretiskt ca 50-55A kvar att ge, men börjar man räkna ut hur mycket fläkten och extraljusen drar så blir det inte mycket kvar till stereon. Det är ju bara på vintern som extraljusena är på förstås men det kan vara bra att tänka på iaf. Dessutom får man inte glömma att, som jag har tjatat om i andra trådar, motorn måste ha minst 2000 varv för att generatorn ska kunna jobba maximalt och teoretiskt ge ut maxström.
Senast redigerat av Drönirettab (25 mars 2006)

Piratpartiet
339 Inlägg
25 mars 2006
#6
Det e en Audi A4 1.9tdi med originalgenerator (står 65-120 amp på den). har strömproblem med det nya batteriet också tongue generatorn borde ju lätt klara en GAS 2*12" på 500W rms (driver nog inte ens hälften) batteriet var nere på 8 volt när jag glömde att ta ur säkringen till systemet över natten. e det sladdarna som jävlas då? borde inte säkringen brinna i så fall? (har en konding som konstant e på men den borde väl inte dra nå ström, iaf inte 80Ah på en natt)

21 761 Inlägg
25 mars 2006
#7
Först av allt, ladda batteriet så att det blir fulladdat, tar säkert 1-2 dygn. Det mår inte bra av att bli så urladdat. Kolla sedan upp alla kablar så att de sitter ordentligt, mät sedan spänningen på batteriet med motorn på tomgång och bara halvljuset på. Då ska spänningen vara 14-14,4V, du kan prova att öka varven till tex 1000-1500 för att vara riktigt säker på att generatorn ska ladda.
Om spänningen är långt under 14V, tex 12,5V eller mindre så laddar inte generatorn alls. Då kan man misstänka att regulatorn eller kolen är dåliga.

Sedan när du har kollat upp laddningen och om den visar sig vara bra så kan du börja felsöka på om något ligger och drar ström hela tiden.
Du skrev i en tidigare tråd om att ha ett relä som kunde slå av kondensatorn, har du satt dit något sådant? I så fall kan det tjuvdra ström om det är felkopplat.
Senast redigerat av Drönirettab (25 mars 2006)

2 655 Inlägg
25 mars 2006
#8
Ett snabbt sätt och kolla om generatorn e schysst är mäta vad generatorn ger på tomgång, kolla vad den ger när du varvar upp motorn lite. Sist så kollar du vad generatorn ger när du har slagit på fläkt/ac, stereo, helljus m.m. ligger spänningen under 12,5V så är generatorn slut..

Det man ser om spänningen ligger under 12,5V med en massa förbrukare på är om diodbryggan eller statorn i generatorn är som den borde.

Piratpartiet
339 Inlägg
25 mars 2006
#9
har inte satt något relä.. vet inte vad för relä man ska ha eller hur man kopplar det... kondingen har jag dragit: + från batteriet(kablar från masterweb :S ) till + på kondingen, - på kondingen till jordpunkt under baksätet, + på kondingen till + på steget och minus till minus. generatorn funkar bra... då har jag 14 volt hela tiden(uppmätt från kondingen) men när jag stänger av den och låter den stå blir det lite värre. batteriet har fina värden om man tar lös säkringen till ljudsystemet, funkar den hur fint som helst.

21 761 Inlägg
25 mars 2006
#10
Ja, då verkar det som något i ljudsystemet drar ström hela tiden. Prova att mäta med multimeter i strömläge. Ta loss en kabel i taget och mät om det slutar att dra ström.
Senast redigerat av Drönirettab (25 mars 2006)

Piratpartiet
339 Inlägg
14 maj 2006
#11
lånar den här ett tag...

e det möjligt att koppla 2 st generatorer i en audi A4 2.5 tdi -98? tänkte ha originalet och en till kompis åt honom på ca 250 amp... det blir för dyrt med en fet generator...


Sök