3288
Sök

Behöver hjälp med vilka motorer som passar i Golf Vr6

46 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#1
Jag har funderat på att byta min VR6 motor till en Volvo S60 T5 motor. Finns det möjlighet att Volvo motorn passar i min golf, ni kan väll komma med lite info om motor och motor utrymmet. Och om det går överhuvetaget. Det är kanske helt omöjligt men det tror jag inte.

Tack på förhand // Mada
Senast redigerat av mada (24 mars 2006)

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

142 Inlägg
24 mars 2006
#2
första frågan är väl utrymme? är det inte rätt trångt runt vr6'an som det är? o en t5'a blir ju längre på nån ledd... men det är ju klart allt går.. men det är inte bara att slänga ur motorn o skohorna ner den nya, gjort på en helg.. det kan du nog glömma! men kul projekt vore det iaf! smile


46 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#3
Nej nej jag vet att det är mycket arbete med det men jag har ju henne hos min farfars bilverkstad så att vi behöver inte skynda oss. Men jag tänkte på det att vr6 = 6 cylindrar och t5 = 5 cylindrar + att jag måste ta växellåda kabelstamen och dator boxen.

Tack för infon

Fler svar tack big_smile
Senast redigerat av mada (24 mars 2006)

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

10 287 Inlägg
24 mars 2006
#4
Fundera en stund över hur en VR6 motor är byggd kontra en T5 motor. Utrymmet i sidled blir nog ingen lek.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#5
Okej men 6cylindrar är mer än 5st visst de är inte så vinklade eller raka men ändå.....

Tack

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

Vw trimmare
2 995 Inlägg
24 mars 2006
#6
allt går med vilja,Vinkelslip och ett j*vla humör big_smile


46 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#7
Men har någon av  er några mått eller liknande på s60 motorn och VR6 motorn vore snällt om ni kunde gett mig de måtten

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

677 Inlägg
27 mars 2006
#8
Köp kompressor eller turbokit till VR6:an i stället! smile

60 Inlägg
28 mars 2006
#9
Håller med Bora V6..!

46 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
#10
Men hur mkt hkr/nm får jag utt av den då? Jag mennar att jag får ut rätt mycket av s60 motorn och inte så hög bränsleförbrukning.

Tack för förstlagen

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

10 287 Inlägg
28 mars 2006
#11
Trimning och bränsleekonomi brukar inte höra ihop.

Teoretiskt så bör dock en fyrventilsmotor kunna fås att gå snålare än en tvåventilare men här pratar vi måhända en deciliter på cruise. På full-last så är det så mycket som spelar in och det är ganska akademiskt om motorn drar 7 eller 8 liter per mil på full-last.

S60-motorn, i det koncept Volvo har i T5 och R, är ett bränsleslukande monster på full-last pga en hel del lösningar för att spara pengar i tillverkning.......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

677 Inlägg
28 mars 2006
#12
Soppaförbrukningen tror jag inte skiljer så mycket mellan dom motorerna och det är ju fränare med kompressor och V6!

Men jag kollade efter kompressor till min och det finns kit som ska ge 300hk i min bil. Men då har jag 204hk orginal.
Tror det var 8 timmars monteringsjobb och var nått man grejade själv om man kan lite vardgasmekning.

Dock kostar det runt 40papp

Allt detta gäller V6 och inte VR6!

46 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#13
Jag vet inte med bränsleförbrukningen riktigt men kanske inte som en vr6:a? Men tror ni att man får ner en s60 motor i golfen?

Tack på förhand // Mada

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

mekaniker
1 Inlägg
30 mars 2006
#14
vet n kille som bytte från n rak 4 till n meteor V12a. jag hade pelat ner n lite mer trimmvänligare maskin mellan rambalkarna istället. lycka till

växla ner o trö fullgas!!!

46 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#15
Men jag har inte så mycket pengar till en V12:a men annars hade det varit skoj....men jag undrar om man får ner en s60-T5 motor? HELP big_smile

Tack på förhand // Mada
Senast redigerat av mada (31 mars 2006)

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

46 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#16
Hjälp snälla någon.

Golf VR6 -92 // Mada
Vr6 More miles in less time

Mr
267 Inlägg
3 april 2006
#17
T5an har ju iaf 2 mer cylindrar på längden eller bredden... allt går, men frågan är om det är värt det

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

41 Inlägg
3 april 2006
#18
mada skrev:
Okej men 6cylindrar är mer än 5st visst de är inte så vinklade eller raka men ändå.....

Tack

Tjena!  Visseligen har VR6:an 6 cyl. men tänk på att de är en DOHC Motor = En komprimerad sexa som är 6 cyl. under samma block!

Så att trycka ner en T5 - Motor kan bli en rejäl utmaning.  men varför inte behålla den gamla hederliga VR6: an????

Hoppas du blir nöjd iaf!
MVh

Vem gillar fartkameror? Inte jag

10 287 Inlägg
3 april 2006
#19
Jaha, en sån här?

http://www.biggie.co.nz/interaction/for … 0bc5d04299

Tror knappast att det är nåt som "passar" i en Golf VR6.......

Kanske lite tung över framhjulen efter det.

/Göran

V8_stoffe skrev:
vet n kille som bytte från n rak 4 till n meteor V12a. jag hade pelat ner n lite mer trimmvänligare maskin mellan rambalkarna istället. lycka till

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

49 Inlägg
3 april 2006
#20
hahaa. och du tror du ska lyckas med det.. du verka ju inte vara så haj på det. din farfar vet kanske hur jobbigt det är att byta ut en motor i en bil.. big_smile du vet det är ingen 240motor du vill ha ner i den. lite mer avancerade saker du snackar om. /Marcus



Sök