3278
Sök

760 TIC drar mkt soppa?

258 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#21
wildboy_87_ skrev:
sätt dit en återcirkulerande dump så ska du nog se att det löser sig

mvh

Finns ju inga som låter bra!
och det kan ju inte vara det som gör att den dricker mer soppa!


Volvoskadad
127 Inlägg
3 mars 2009
#22
LMM känner ju av helt fel värden om luften paserar sen släpps ut i atmosfären. Tror till 99% att det är där du har felet. Sen kan man få ganska fint ljud i återcirkulerande med.

I'm living the life I was born to live

258 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#23
Boggieman skrev:
LMM känner ju av helt fel värden om luften paserar sen släpps ut i atmosfären. Tror till 99% att det är där du har felet. Sen kan man få ganska fint ljud i återcirkulerande med.

Om man sätter LMM efter dumpen då?


Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2009
#24
Vad menar du? Då kommer motorn likförbannat få för lite luft.

Fast om bilen drar extra mycket även vid långkörning så kan det ju inte ha med dumpen att göra.

Dumpen gör att motorn får spel i några sekunder på sin höjd.
Senast redigerat av DoWahDiddy (3 mars 2009)

Braaaaap?

Volvoskadad
127 Inlägg
3 mars 2009
#25
Varje gång man släpper gasen så får motorn spel isf. Men en turbo med automatlåda känns det inte så mycket med 1,7L milen.. Finns det lock-up på lådan? Hur går motorn annars då, bra med kräm?

I'm living the life I was born to live

812 Inlägg
3 mars 2009
#26
på vilken sida sitter dumpen? går den fett?

man lever bara en gång..

258 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#27
DoWahDiddy skrev:
Vad menar du? Då kommer motorn likförbannat få för lite luft.

Fast om bilen drar extra mycket även vid långkörning så kan det ju inte ha med dumpen att göra.

Dumpen gör att motorn får spel i några sekunder på sin höjd.

Ne ja menar ju det när man kör långkörning så arbetar ju dumpen nästan ingenting så kan ju inte vara d som är "felet" smile


258 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#28
Boggieman skrev:
Varje gång man släpper gasen så får motorn spel isf. Men en turbo med automatlåda känns det inte så mycket med 1,7L milen.. Finns det lock-up på lådan? Hur går motorn annars då, bra med kräm?

inte mkt? har ju kört b230F med automat o den drog inte mkt mer än 1,1 liter milen, o när man pendlar arbetar ju inte turbn mkt heller! ja det finns lock-up o motorn går mkt fint o ja det finns allt kräm tycker ja för o vara standard smile har ju haft värre motorer innan, hade ju en s90 med 5:a med runt 350hk o den drog ju mindre tongue känns inte så kul smile


258 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#29
pimpad740 skrev:
på vilken sida sitter dumpen? går den fett?

DUmpen sitter innan insuget o hur vet ja om den går fett?


812 Inlägg
4 mars 2009
#30
kolla stiften..  men rent teoretiskt sätt fattar jag inte varför folk sätter dumpen på insugs sidan? inte konstigt att den går fett(får för mkt soppa) efftersom att ni släpper ut uppmätt luft precis innan den ska in i motorn..  min öppna dump på 940n sitter på avgas sidan och den går helt underbart så mitt tips är att sätta den där ist så kommer du nog se skillnad.. smile

man lever bara en gång..

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 mars 2009
#31
pimpad740 skrev:
kolla stiften..  men rent teoretiskt sätt fattar jag inte varför folk sätter dumpen på insugs sidan? inte konstigt att den går fett(får för mkt soppa) efftersom att ni släpper ut uppmätt luft precis innan den ska in i motorn..  min öppna dump på 940n sitter på avgas sidan och den går helt underbart så mitt tips är att sätta den där ist så kommer du nog se skillnad.. smile

Har du dumpen på downpipen eller? roll
Dumpventilen är ju till för att skona turbon, så du har missat hela poängen... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

258 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#32
pimpad740 skrev:
kolla stiften..  men rent teoretiskt sätt fattar jag inte varför folk sätter dumpen på insugs sidan? inte konstigt att den går fett(får för mkt soppa) efftersom att ni släpper ut uppmätt luft precis innan den ska in i motorn..  min öppna dump på 940n sitter på avgas sidan och den går helt underbart så mitt tips är att sätta den där ist så kommer du nog se skillnad.. smile

kanske får prova att byta platts på den då smile!?


1 878 Inlägg
4 mars 2009
#33
tror inte på dumpen ett dug. nog för att den kan gå fett. men så inihelvete fett kan den inte gå. för det det millisekunder innan den har mätt upp luften igen. samt om du ligger och kör i 100km/h på 3000rpm. då dumpar inte bilen något. så detta med dumpen tycker jag är helt galet sagt. jag skulle tippa mer på Lambda eller LMM. kolla om du har en diagnos box och läs ut felkoderna där.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 mars 2009
#34
TurbOla skrev:
pimpad740 skrev:
kolla stiften..  men rent teoretiskt sätt fattar jag inte varför folk sätter dumpen på insugs sidan? inte konstigt att den går fett(får för mkt soppa) efftersom att ni släpper ut uppmätt luft precis innan den ska in i motorn..  min öppna dump på 940n sitter på avgas sidan och den går helt underbart så mitt tips är att sätta den där ist så kommer du nog se skillnad.. smile

Har du dumpen på downpipen eller? roll
Dumpventilen är ju till för att skona turbon, så du har missat hela poängen... wink

håller med turbola till 100%


24 Inlägg
4 mars 2009
#35
Jag skulle börja med att göra ett komptest om jag var du. Kolvringarna brukar inte gilla att man kör lite hårt på volvos lågfriktions motorer nämligen det är iaf min erfarenhet


528 Inlägg
4 mars 2009
#36
Läs också igenom den information om öppen dump som finns här på garaget. När nu vetgiriga och duktigt folk (torpis mfl.) har tagit sig tid att skriva ner information så är det ju otacksamt att inte försöka ta till sig det. Om 100 bönder säger en sak blir det inte mer rätt för det, däremot talar mycket för att du ska lita till som de som lägger ner riktigt mycket pengar och rykte på att trimma och hålla igång bilar ordentligt. (dvs, ta till dig det som står på infon om öppen dump)

258 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#37
Frozen1985 skrev:
tror inte på dumpen ett dug. nog för att den kan gå fett. men så inihelvete fett kan den inte gå. för det det millisekunder innan den har mätt upp luften igen. samt om du ligger och kör i 100km/h på 3000rpm. då dumpar inte bilen något. så detta med dumpen tycker jag är helt galet sagt. jag skulle tippa mer på Lambda eller LMM. kolla om du har en diagnos box och läs ut felkoderna där.

jo men hur läser man av den blinkande röda lampan då? smile


1 062 Inlägg
5 mars 2009
#38
Din dump! Är den helt tät när du "kör" bilen? Vad är det för modell? Membrantyp eller kolvtyp?

Sålänge den är stängd ordentligt borde den inte generera så hög förbrukning under pendling.
Jag skulle kolla hur tändningen står och prova en annan LMM!

M.V.H.


258 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#39
AndreasPlars skrev:
Din dump! Är den helt tät när du "kör" bilen? Vad är det för modell? Membrantyp eller kolvtyp?

Sålänge den är stängd ordentligt borde den inte generera så hög förbrukning under pendling.
Jag skulle kolla hur tändningen står och prova en annan LMM!

M.V.H.

Japp det borde den vara, Har en HKS kopia ssqv lr nått heter den, Den beter sig lite knepigt dock, om ja laddar på och släpper gasen sakta så pyser det ut sakta genom dumpen, men om ja laddar på och släpper gasen snabbt så skjuter den ut både genom dumpen samt turbon typ som en supra brukar låta, är väl inte så bra mot turbon, men ska väl inte ha ngt med förbrukningen att göra :S


1 062 Inlägg
5 mars 2009
#40
kaihaj skrev:
men ska väl inte ha ngt med förbrukningen att göra :S

Det kan det mycket väl ha! Plugga och jämför.

M.V.H.



Sök