3108
Sök

"Extern" Hastighetsmätare ?

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
Skulle vilja ha en extern hastighetsmätare då min mätare visar helt galet.. Har en GPS men den känns bara stor och klumpig samt att hastighetsvisningen på den är lite tråkig.

Så tänkte om någon har koll på om de antingen finns en pryl som enbart visar hastigheten alt en GPS med tydlig visning helst över hela displayen. Skulle kanske inte skada om den varna för fartkameror och/eller laser..

Ett kvar är att den inte ska behöva anslutas någon stanns bortsätt från ev spänning.

Ett förtydligande som jag ej trodde behövdes.. Hastighetsmätaren jag har nu diffar 6-12 km/h fel vid olika hastigheter.. Så spelar ingen roll om den är laglig eller ej vill bara ha en mätare som visar rätt så man slipper ha en lapp eller komma ihåg vilken hastighet de är egentligen när mätaren visar en.
Senast redigerat av Adder (2 mars 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

16 197 Inlägg
2 mars 2009
GPS är inte godkänt som hastighetsmätare vid besiktningen bara så att du vet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

opelmtx
2 mars 2009
Adder skrev:
Skulle vilja ha en extern hastighetsmätare då min mätare visar helt galet.. Har en GPS men den känns bara stor och klumpig samt att hastighetsvisningen på den är lite tråkig.

Så tänkte om någon har koll på om de antingen finns en pryl som enbart visar hastigheten alt en GPS med tydlig visning helst över hela displayen. Skulle kanske inte skada om den varna för fartkameror och/eller laser..

Ett kvar är att den inte ska behöva anslutas någon stanns bortsätt från ev spänning.

Finns att köpa på normans en kameravarnare med hastighetsmätare har bes min bmw med endast den  + 3 andra bilar utan snack den går på gps sateliterna http://www.normans.se/page_7685.shtml
Senast redigerat av opelmtx (2 mars 2009)

100% ninja
342 Inlägg
2 mars 2009
helt lagligt att använda en rätt kalibrerad cykelmätare dock. så kör på det. kostar ingenting.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

Vid fast montage alt vilket humör besiktningsnissen är så är de helt grönt..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
opelmtx skrev:
Adder skrev:

Finns att köpa på normans en kameravarnare med hastighetsmätare har bes min bmw med endast den  + 3 andra bilar utan snack den går på gps sateliterna http://www.normans.se/page_7685.shtml

Den kan väl inte köpas via nätet utan endast över disk ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
TeedasT skrev:
helt lagligt att använda en rätt kalibrerad cykelmätare dock. så kör på det. kostar ingenting.

Visa mig då vart jag hittar en gratis cykelmätare som är trådlös....... Lagligt är väl shit the same har ju en hastighetsmätare som funkar så de är ju inget mer med de. Är ju bara att volvo ställer ner hastigheten för att den inte ska visa förfort samt att alla hjul varianter ska funka. Men vill inte ha 45 profil på 19 tums däck bara för att hastighetsmätaren ska visa rätt..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

16 197 Inlägg
2 mars 2009
Adder skrev:
evilaudio skrev:

hastighestmätaren måste va "mekanisk"..   bara för att de e grönt när du besiktar den så behöver de inte va lagligt,

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Adder skrev:
evilaudio skrev:

hastighestmätaren måste va "mekanisk"..   bara för att de e grönt när du besiktar den så behöver de inte va lagligt,

De är den iallafall inte på min bil. ABS givarna skickar väl iallafall en "digital signal" iallafall en signal till h-mätarn som visas analogt i mätarhuset... Inget mekansikt där..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

16 197 Inlägg
2 mars 2009
Adder skrev:
evilaudio skrev:
Adder skrev:

De är den iallafall inte på min bil. ABS givarna skickar väl iallafall en "digital signal" iallafall en signal till h-mätarn som visas analogt i mätarhuset... Inget mekansikt där..

jo man får ju även ha via "speedpuls" men inte via satelit som gpsn har.. sad   

fick 2 när ja besikta chevan utan hastighetsmätare men med gps.

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Adder skrev:
evilaudio skrev:

Okey jag vet bra en polare som fick igenom sin med gps men men sak samma igentligen. De är ju de att jag vill ha rätt hastighet.. Kör jag 110 km/h är i verkligheten då taget från 2 olika gpser 102 km/h så för att köra 110 km/h står hastighetsmätaren på ca 120-122 km/h...

"Jo har med för mig att det någon gång nämts att iaf någon lyckats med att få igenom bilen med trasig H-mätare, men med en GPS monterad så att föraren klart ser den, men kravet är att den måste vara belyst och det kanske dom flesta GPS: er har."
http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=6910
Senast redigerat av Adder (2 mars 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

16 197 Inlägg
2 mars 2009
Adder skrev:
evilaudio skrev:
Adder skrev:

Okey jag vet bra en polare som fick igenom sin med gps men men sak samma igentligen. De är ju de att jag vill ha rätt hastighet.. Kör jag 110 km/h är i verkligheten då taget från 2 olika gpser 102 km/h så för att köra 110 km/h står hastighetsmätaren på ca 120-122 km/h...

de du skulle behöva me andra ord e ju en typ "prestandadator"...

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Adder skrev:
evilaudio skrev:

de du skulle behöva me andra ord e ju en typ "prestandadator"...

"Prestandadator" ehh va ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

100% ninja
342 Inlägg
2 mars 2009
kan du inte bara räkna med ungefär 5-10% felvisning? beroende på hastighet? bara räkna i huvudet, klarar de flesta som inte är helt bakom flötet.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
TeedasT skrev:
kan du inte bara räkna med ungefär 5-10% felvisning? beroende på hastighet? bara räkna i huvudet, klarar de flesta som inte är helt bakom flötet.

Jo visst gör ju de nu men de är ju alltid olika % satser beroende på hastighet samt att de är ju halv klurit att mellan strecken att säga vad de är för hastighet..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

100% ninja
342 Inlägg
2 mars 2009
Adder skrev:
TeedasT skrev:

Jo visst gör ju de nu men de är ju alltid olika % satser beroende på hastighet samt att de är ju halv klurit att mellan strecken att säga vad de är för hastighet..

bränn förbi en laserkontroll i 120 på din mätare, kolla vad det stog på lappen sen. så har du ett korrekt värde att gå efter. sen kan du göra detta i högre hastigheter och lägre. för att få fram i vilken grad % stiger. annars funkar det också med en gps.. bara att hålla en stabil hastighet.

Adder
972 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
TeedasT skrev:
Adder skrev:
TeedasT skrev:

bränn förbi en laserkontroll i 120 på din mätare, kolla vad det stog på lappen sen. så har du ett korrekt värde att gå efter. sen kan du göra detta i högre hastigheter och lägre. för att få fram i vilken grad % stiger. annars funkar det också med en gps.. bara att hålla en stabil hastighet.

.. Åker förbi fartkameror dagligen i ca 75 km/h på 70 väg utan någon påföljd då visar GPSen 69-70.

Förhållandet är inte linjärt då vid 30 visar den 0 fel, 40 visar den ca 1-2 km/h fel, 50 ca 6 fel, 70 ca 8 fel, 90 ca 10 fel, 110 ca 12 fel osv..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
7 mars 2009
Men byt hastighetsmätare då, eller kolla om volvo kan kalibrera den till lite mer exakthet.

Adder
972 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Rspeter skrev:
Men byt hastighetsmätare då, eller kolla om volvo kan kalibrera den till lite mer exakthet.

Har kollat med volvo och de påstår att de inte går att justera den. Byte känns inte som ett alternativ då den jag byter emot lär vara inställd på samma vis dvs att de visar under bara för att inte visa över vid en viss hjul dim.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

7 Inlägg
8 mars 2009
Det är inte tillåtet med GPS som h-mätare därför att den mäter din "ground speed". Låt mig förklara: De GPSer som används civilt var ursprungligen byggda för sjöfart (NMEA). Vatten har ju den egenskapen att det alltid är ligger plant. Bilvägar däremot kan luta, och om man betraktar bilen uppifrån (som GPS-satelliterna gör) så blir den visade hastigheten felaktig eftersom bilen färdas en längre sträcka pga. lutningarna.

Man kan jämföra det med att åka i en tunnel genom ett berg eller att åka först upp och sedan ner över berget. Bägge åker från samma plats till samma plats, men den som färdats över berget har åkt en längre sträcka.

I praktiken innebär det att den som åker över berget måste hålla en högre hastighet för att komma fram samtidigt som den som åker genom berget. Och det är därför ordningsmakten inte gillar GPS som h-mätare; den gör att du oftast kör för fort.

/e
Senast redigerat av eriond (8 mars 2009)

Sök