3244
Sök

Inkopplingshjälp stereo. saab 9-3 aero!

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
ALDRIG PYSSLAT MED DET FÖRR neutral
Ska sätta in ny stereo,Delphi Grundig X330SD, i en saab 9-3 aero.
http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … D_8154.jpg

Men stöter på problem innan jag ens börjat!
Det gäller kablarna bak på originalstereon , Dom är alldeles för många till vad som går in i nya stereon...tongue

Så undrar lite vad alla kablar är till för.

*På den NYA stereon finns de bladkontakter som är indelade i A och B
I A sitter :
A8  Jordanslutning(svart)                         - Till GND ?
A4  12+V driftspänning(gul)                    -Till +30 ?
A6  Beslysning (Brun)                               .?
A5  +12V kopplingsspänning (mörk blå)   .?
A7  Anslutning för +12V.tänding.(Röd)     -Till +15 ?
A2  Phone-mute-anslutning (rosa)           .?
A1&A3 är tomma                                   

"A2 måste kopplas till jord från telefonens/radiosystemets mute-utgång"  ??

Vart ska Remote kabeln till ett slutsteg som ska in också sitta, Kopplingsspänningen ( den mörk blåa) ??

Här är schemat på originalstereon och vad är allt som är i den ÖVERSTA iso-kontakten för nått och  "ANT TRIG" och "Tele MUTE" i den UNDERSTA
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78745/584311_l8gvgt.jpg

Vilken av dom två stora svarta är antenn kabeln och vad är den andra?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78745/584312_0wa8hr.jpg

En bild på Original stereons ISO-kontakter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78745/584313_f47qwj.jpg

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
ALDRIG PYSSLAT MED DET FÖRR neutral
Ska sätta in ny stereo,Delphi Grundig X330SD, i en saab 9-3 aero.
http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … D_8154.jpg

Men stöter på problem innan jag ens börjat!
Det gäller kablarna bak på originalstereon , Dom är alldeles för många till vad som går in i nya stereon...tongue

Så undrar lite vad alla kablar är till för.

*På den NYA stereon finns de bladkontakter som är indelade i A och B
I A sitter :
A1&A3 är tomma                                   

Vart ska Remote kabeln till ett slutsteg som ska in också sitta, Kopplingsspänningen ( den mörk blåa) ??

Enklast för dig är att köpa ett adapterkablage.
Det heter PC2044 på Brl. Sen behöver du eventuellt en antennadapter också beroende på vad den nya stereon har för antennkontakt.      Den heter PC527 på Brl.
Till sist behöver du en adapter till DIN-kontakten som ger originalsteget signal från stereon. Den heter Saab4 på Brl.

Om din nya stereo har ett medföljande kablage (alltså inte chassie-iso) så kan du troligtvis skifta minnes- och tändningspluskablarna i det och du behöver då inte nån iso-adapter.
I den övre kontakten har du bl.a ljudingång för telefon och cd-växlare samt viss kommunikation.
Antennsladden är den längst till höger och den andra svarta sladden är till slutsteget som driver dörrhögtalarna.
Remoten kopplar du till kontakten märkt ANT TRIG.

Okej, de ska jag kolla på smile
Nej original steget ska inte användas. 6.5" och 6"9 ska drivas med ett fyrkanalssteg, och 3,5" ska drivas på stereon.
Ska dom kontakter till högtalarna klippas av, då dom inte ska användas?

anslutningen som kommer med nya stereon.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78745/584521_l2omk3.jpg
nya

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
PC2044 kontakten på BRL. Är inte det en "hona" hur ska jag då få stiften till den nya ISO-kontakten att få kontakt med den!?

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Nej original steget ska inte användas. 6.5" och 6"9 ska drivas med ett fyrkanalssteg, och 3,5" ska drivas på stereon.
Ska dom kontakter till högtalarna klippas av, då dom inte ska användas?

anslutningen som kommer med nya stereon.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/78745/584521_l2omk3.jpg
nya

Nej, klipp inte bort kontakten.
Jag skulle kört 6,5" och 3,5" på steget och 6x9" på stereon om jag skulle ha dessa öht.
Då får du mer fokus på framsystemet och bättre kontroll. Du kan även nyttja filtret i steget för att ta bort de lägre frekvenserna som 3,5" ändå inte klarar av att återge.

Skifta plats på gul samt röd kabel i det medföljande kablaget.
Hur ser antennkontakten ut på den nya radion?

När jag ska skifta plats på röd och gul. är det bara att dra ut dom hur iso-kontakten då eller?

Vet inte riktigt, har inte grejjerna här nu, men kan kolla de imorn. Men fick iaf med en antennadapter till den big_smile

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
PC2044 kontakten på BRL. Är inte det en "hona" hur ska jag då få stiften till den nya ISO-kontakten att få kontakt med den!?

Både och, det är hona i ena änden och hane i den andra. Vad den gör är att den skiftar gul och röd kabel så apparaten håller minnet.

Men är det ett måste att ha den kontakten. eller går de att sätta in Original kontakterna i den nya Kontakten på nya stereon?

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Swedenrockers skrev:

Både och, det är hona i ena änden och hane i den andra. Vad den gör är att den skiftar gul och röd kabel så apparaten håller minnet.

Men är det ett måste att ha den kontakten. eller går de att sätta in Original kontakterna i den nya Kontakten på nya stereon?

Du behöver inte ha den om du skiftar plats på gul och röd kabel i stereons medföljande kablage.
Kan du inte göra det så får du skifta plats på kablarna i bilen eller köpa adaptern.
Har du inga skarvar på stereons kablage så kan du klippa kablarna och endera löda ihop eller använda kabelskor till skarvningen. Kolla upp om garantin försvinner om du gör denna "åverkan". En del tillverkare/försäljare är kinkiga på denna biten.

Jo jag har skarvar på den röda och den gula kabeln. Men om jag tar o byter plats på skarvarna. så den röda går till den gula skarven, och tvärtom! Blir de inte fel längst ner på den kabeln när den kommer in i stereon då?

Går de inte bara dra ut bladkontakterna och byta plats på dom?

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Jo jag har skarvar på den röda och den gula kabeln. Men om jag tar o byter plats på skarvarna. så den röda går till den gula skarven, och tvärtom! Blir de inte fel längst ner på den kabeln när den kommer in i stereon då?

Går de inte bara dra ut bladkontakterna och byta plats på dom?

Då drar du isär skarvarna och skiftar plats på dessa.
Se schema 2:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/563666_zqrdq9.jpg

Okej. jo de ser ju ut att kanske funka..
Men vad är det som hänger ut vid skarven på den röda på alla bilder?
Enbart för att visa hur skarven ser ut eller?

Men om vi säger att jag gör så.! blir de inte fel nere i änden till höger,den kontakten som går in i stereon. Då röd och gul kommer in från "fel" kabel?

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Okej, bra bra smile

Då är jag med så långt.
Men allt som var i den övre kontakten på mitt kort på original stereon. Det är inget som behöver kommer med i den nya?

Samt i den här listan har jag ju allt klart för mig förrutom belysningen (brun A6) och Phone-mute-anslutningen (rosa A2)
Samt nått med att A2 måste jordas i utgången?

A1&A3 är tomma                                   

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Okej, bra bra smile

Då är jag med så långt.
Men allt som var i den övre kontakten på mitt kort på original stereon. Det är inget som behöver kommer med i den nya?

Samt i den här listan har jag ju allt klart för mig förrutom belysningen (brun A6) och Phone-mute-anslutningen (rosa A2)
Samt nått med att A2 måste jordas i utgången?

A1&A3 är tomma                                   

Jag tog inte upp detta då det inte var av betydelse.
Men jag kan förklara funktionerna av de ändå.
A6 är en ingång som ansluts till bilens belysning.
Den tillkopplade stereon kan ha olika funktion för detta. En del apparater tänder knappbelysningen när det ligger spänning på denna anslutning, andra styr dimmerfunktionen eller dag/nattbelysning via denna kabel.
A2 används för att radiomute, dvs, om du har en handsfree inkopplad i bilen så har den en kabel som ger ut en jordande signal när det ringer i telefonen eller när man slår iväg ett samtal. Om den kabeln ansluts till den ingången så dämpas radion så länge som det finns en jordsignal.

Okej=)
En sista fråga med:D haha börjar låta som ett nyfiket litet barn eller nått:P men....
Remote kabel som ska till den blåa sladden, ska man försöka att få på sån där Flatstifthylsa på den och sen i kontakten. Eller ska man låta den kabeln som kommer från bilen sitta i kontakten, fast man klipper av den o löder på remoten o gör nån vettig tät anslutning?
Eller hur gör man smile

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Okej=)
En sista fråga med:D haha börjar låta som ett nyfiket litet barn eller nått:P men....
Remote kabel som ska till den blåa sladden, ska man försöka att få på sån där Flatstifthylsa på den och sen i kontakten. Eller ska man låta den kabeln som kommer från bilen sitta i kontakten, fast man klipper av den o löder på remoten o gör nån vettig tät anslutning?
Eller hur gör man smile

Klipp ej den heller. Om du har motordriven antenn så behöver den styrspänningen för att fungera.
Jag skulle skala av isoleringen en bit och tvinna dit remoten till steget och löda fast den.
Isolera sedan kablarna.

Tvinna remote kabelen med elantennkabeln innan den går in i kontakten?
Ingen fara att båda går på samma?

Ska även ha två steg i skuffen,
Bäst?
Två remote kablar, en till varje steg.?
Eller en kabel som jag sedan skarvar till två innan stegen?

101 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Tvinna remote kabelen med elantennkabeln innan den går in i kontakten?
Ingen fara att båda går på samma?

Nej, det går bra. Det är så låg strömstyrka för att styra påslag av steg och motorantenn.
ztoffe88 skrev:
Ska även ha två steg i skuffen,
Bäst?
Två remote kablar, en till varje steg.?
Eller en kabel som jag sedan skarvar till två innan stegen?

Det gör du precis som du vill. Båda funkar.

Du ska ha ett stort tack för besväret tongue Nu har jag det klart för mig när jag ska börja koppla=)

90 Inlägg
1 april 2009
Swedenrockers skrev:
ztoffe88 skrev:
Okej=)
Eller hur gör man smile

Klipp ej den heller. Om du har motordriven antenn så behöver den styrspänningen för att fungera.
Jag skulle skala av isoleringen en bit och tvinna dit remoten till steget och löda fast den.
Isolera sedan kablarna.

Det finns även såkallade grenkontakter som fungerar smidigt. De finns bland annat på Biltema.
http://www.biltema.se/products/product. … mId=153380

Sök