3309
Sök

Framtida bränslen i gamla motorer?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Det säjs att oljan håller på ta slut. Vi är beroende av oljan för våra motorer ska fungera. Det finns nya bränslen som väte, etanol ( inte nytt men framställbart), Biodeisel, el.

Om man har en gammal bil som är perfekt skick, vad ska man köra på den då om man använder den som en brukis?

277 Inlägg
4 mars 2009
Volvo740-88 skrev:
Det säjs att oljan håller på ta slut. Vi är beroende av oljan för våra motorer ska fungera. Det finns nya bränslen som väte, etanol ( inte nytt men framställbart), Biodeisel, el.

Om man har en gammal bil som är perfekt skick, vad ska man köra på den då om man använder den som en brukis?

Pellets

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
4 mars 2009
Oljan tar inte slut på dom närmsta 50åren och tills dess har vi hittat andra alternativ...

typ..eh..va?
582 Inlägg
4 mars 2009
Som babyblue242 säger, det dröjer lååång tid innan oljan tar slut, så än behäver du inte oroa dej...de enda som jag oroar mej för är hur högt dom har tänkt att bensinskatten ska vara egentligen yikes (Neej, nu tog jag upp de igeeen!)

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
när bensin blir mera än 15 kr så kör jag på etanol om den är under 10 kr. Max 9 får det vara.

258 Inlägg
4 mars 2009
Volvo740-88 skrev:
när bensin blir mera än 15 kr så kör jag på etanol om den är under 10 kr. Max 9 får det vara.

Vad ska du göra sen då? Gengas panna på ett litet släp bakom bilen?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
babyblue242 skrev:
Volvo740-88 skrev:

jag ska köra på etanol wink Eller vad menar du?

258 Inlägg
4 mars 2009
Volvo740-88 skrev:
babyblue242 skrev:
Volvo740-88 skrev:

jag ska köra på etanol wink Eller vad menar du?

Jag menar när soppan kostar 16:- och e85 kostar 11:-,vad gör du då? wink

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 mars 2009
Blir nog dags att damma av hembrännarn inom en snar framtid wink

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Volvo850-92
1 678 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
på andravärdskriget så körde man 4-taktsmotorer på gengas. Undra om man kan köra 740 på vätgas smile
Jag kommer köra på det billigaste bränslet.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 mars 2009
Volvo740-88 skrev:
på andravärdskriget så körde man 4-taktsmotorer på gengas. Undra om man kan köra 740 på vätgas smile

Mmm, det eftersträvar vi alla wink men du pratade om Etanol då den är billigare i inköp per liter, problemet är ju det att våra motorer som inte är framtagna för etanol drar betydligt mycket mer etanol på mil än vad den drar bensin (det gör även bilarna som är gjorda för etanol, kommer du 80 mil på bensin i en miljö bil kommer du kanske 60mil på etanol) så i slutänden är det inte billigare /mil med etanol än vad det är med bensin...
Senast redigerat av Xoff (4 mars 2009)

398 Inlägg
4 mars 2009
Xoff skrev:
Volvo740-88 skrev:

Mmm, det eftersträvar vi alla wink men du pratade om Etanol då den är billigare i inköp per liter, problemet är ju det att våra motorer som inte är framtagna för etanol drar betydligt mycket mer etanol på mil än vad den drar bensin (det gör även bilarna som är gjorda för etanol, kommer du 80 mil på bensin i en miljö bil kommer du kanske 60mil på etanol) så i slutänden är det inte billigare /mil med etanol än vad det är med bensin...

om du inte kör saab 9-3 biopower då kommer du kanske 40mil tongue

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

8 156 Inlägg
4 mars 2009
babyblue242 skrev:
Oljan tar inte slut på dom närmsta 50åren och tills dess har vi hittat andra alternativ...

Det handlar om oljepris och dessutom så är det ju så att fossilolja används till andra saker än bara bränsle...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Hmm.. Jaa, det är lite svårt det här. Men just nu så kör jag på bensin.
När bensin blir dyr så kommer jag köra på etanol. När etanol är inte värt att köra på så kör jag väl på vätgas . Det kommer finnas om några år.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
En fråga: Vi säjer att en bil på 200 hk drar liter milen. Sen jämför vi med en B21 på 100 hk som drar liter milen. Hur kan det komma sej? Vad är det som gör så att den nya bilen får mer hk än den gammla än fast dom dra lika mycket?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 mars 2009
Volvo740-88 skrev:
En fråga: Vi säjer att en bil på 200 hk drar liter milen. Sen jämför vi med en B21 på 100 hk som drar liter milen. Hur kan det komma sej? Vad är det som gör så att den nya bilen får mer hk än den gammla än fast dom dra lika mycket?

ojoj, hehe, det är en hel vetenskap det! hehe, inget man svara på bara så, men bilarna idag är ifall man säger så betydligt mycket bränsle effektivare än va de va förr, utvecklingen går framåt...

Meister
6 763 Inlägg
4 mars 2009
Volvo740-88 skrev:

Effektivare motorer. Modern insprutning utklassar förgasare m.m. Gengas är fränt!

blacken
4 mars 2009
Det är väl enkelt, vi tar alla trädkramande, källsorterande och veganfi""""a och slänger in dom i en stor gasklocka någonstans, och sedan så slänger man lite grönsaker åt dom ett par gånger om dan. Och sedan så gaskonverterar vi bilarna. Så kommer dom till en praktisk nytta för en gångs skull i deras liv..

Körv
3 535 Inlägg
4 mars 2009
blacken skrev:
Det är väl enkelt, vi tar alla trädkramande, källsorterande och veganfi""""a och slänger in dom i en stor gasklocka någonstans, och sedan så slänger man lite grönsaker åt dom ett par gånger om dan. Och sedan så gaskonverterar vi bilarna. Så kommer dom till en praktisk nytta för en gångs skull i deras liv..

lollollollollol

Själv kör jag dagligen en flexifuel-focus (-06a).
Den dricker utan problem 2.6 liter/mil (På etanol och typ lite för mycket gasfot)

Om jag däremot kör som en kärring så kan man komma ner på 0.8-0.9 (blandad körning)
Har dock hittat en bra blandning (65% 95 oktan och resten e85) som får bilen att gå ner till 0.6-0.7 (i bästa fall)

Tacka vet jag diesel..

Truckdriving Man

ElectroRaggare
885 Inlägg
4 mars 2009
blacken skrev:

+1 på det ! smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Sök