3309
Sök

Framtida bränslen i gamla motorer?

Sanizz
4 mars 2009
#21
Bensin - Finns inte mycket kvar
Etanol - miljöbom trots att vissa idioter tror att det är miljövänligt, men NEJ
Väte - Mycket bra, dock inte kul att krocka med

1 142 Inlägg
4 mars 2009
#22
tror inte de är någon på garaget som behöver oroa sig om att bensinen kommer ta slut under deras livstid.... ja tror bara dom överdriver när dom säger att den håller på att ta slut. de finns väldigt mycket olja "undangömt".

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
5 mars 2009
#23
Allt kommer lösa sig, El är inte framtiden.  Så länge man inte kan köra minst 60mil på en "tank" och tanka bilen på högst 10min, sedan köra 60 mil till. Och UTAN att bilen går hälften så bra när batteriet är till hälften urladdat.

När det spårar ur, drar jag till staterna (inte bara för soppans skull, har alltid drömt om det)


MVH

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#24
Det säjs att det är bättre att tillverka BioDiesel än etanol. Är det bättre? Drar det inte mera?

Men att köra på 65 % bensin + 35 + e85.

E85 innehåller 15 bensin. 95 innehåller 5 etanol.


Slav
1 454 Inlägg
29 augusti 2009
#25
Volvo740-88 skrev:
Det säjs att det är bättre att tillverka BioDiesel än etanol. Är det bättre? Drar det inte mera?

Men att köra på 65 % bensin + 35 + e85.

E85 innehåller 15 bensin. 95 innehåller 5 etanol.

Förlåt för att ja drar upp en gammal tråd!
Men hur fan tänker du när du tror att bf95 innehåller 5% etanol?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Smålänning
7 887 Inlägg
29 augusti 2009
#26
Henka_ skrev:
Volvo740-88 skrev:
Det säjs att det är bättre att tillverka BioDiesel än etanol. Är det bättre? Drar det inte mera?

Men att köra på 65 % bensin + 35 + e85.

E85 innehåller 15 bensin. 95 innehåller 5 etanol.

Förlåt för att ja drar upp en gammal tråd!
Men hur fan tänker du när du tror att bf95 innehåller 5% etanol?

Ja... Det innnehåller betydligt mer etanol än så...

Etanol är väll det enklaste att konvertera en bensinmotor till utan att göra överdriven åverkan på bilen i sig...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
29 augusti 2009
#27
babyblue242 skrev:
Oljan tar inte slut på dom närmsta 50åren och tills dess har vi hittat andra alternativ...

Men priset på olja lär stiga en del. Det räcker med en till konflikt i Mellan Östern så ligger vi risigt till. Eller i Ryssland. Med ett ökat oljepris så stiger både priset på bensin och etanol (plus priset på mat)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
29 augusti 2009
#28
Henka_ skrev:
Volvo740-88 skrev:
Det säjs att det är bättre att tillverka BioDiesel än etanol. Är det bättre? Drar det inte mera?

Men att köra på 65 % bensin + 35 + e85.

E85 innehåller 15 bensin. 95 innehåller 5 etanol.

Förlåt för att ja drar upp en gammal tråd!
Men hur fan tänker du när du tror att bf95 innehåller 5% etanol?

Den bensin som säljs idag har en etanolinblandning på 5 %. EU vill tillåta en inblandning på 10%.
I Brasilien blandar man i över 20%.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
29 augusti 2009
#29
I norr så är det nog bäst att köra på metanol (träsprit) från skogen, eller biodiesel.
Längst ner i söder där man kan odla sockerbetor så är etanol det mest lönsamma alternativet.

Biogas från hushållssopor/säd är på sätt och vis bättre än etanol, då man tar tillvara på gaser som bildas vid naturlig förmultning. Etanolproduktionen släpper ut en hel del onödiga gaser.
En stor fördelen med biogas är att man kan använda restprodukten till att gödsla med.

Biogas/RME/Biodiesel är nog lösningen för de flesta lantbruk med djurhållning. Då kan man själv producera bränslet till traktorerna som används på gården.Flispanna för uppvärmning, raps på fälten blir till RME och istället för en gödselbrunn så tar man hand om metangasen (biogas) i en biogasanläggning och får biogas, som man också kan köra konverterade traktorer med, eller bilar.

Med en biogasanläggning i varje större kommun och en biogasanläggning på varje större gård så är nog Sveriges framtida bränslebehov täckt. Man har ju också kunnat skapa biodiesel utav svingödsel, så där finns det också lite potential. Då kanske vi kan täcka transportsektorns behov också?

Troligen kommer nyare bilar utrustas med en kompletterande elmotor som används vid stadstrafik osv.
Elgeneratorer som används som bromsar (som genererar el istället för värme...) kommer nog inte vara helt ovanligt i framtiden. Toyota Prius var väl den första riktigt bra bilen med dessa funktioner, men vi lär nog se fler bilar av den sorten i framtiden. Vad som är klart är att det inte kommer att finnas en lösning på bränsleproblemet, utan ett flertal.

Jag har själv funderat på att etanolkonvertera en äldre motor för att sen kontakta Tekniska Verken och försöka få till en biogas-konvertering. Då har man en ganska så framtidssäker bil som dessutom har en ganska så bra räckvidd wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 259 Inlägg
29 augusti 2009
#30
Tur att man inte behöver bekymra sig om sånt där... En annan åker ju på framtidens bränsle... DIESEL!smile Vad man gör när dieseln tagit slut? Ja kör på spillolja, frityrolja, rapsolja osv osv osv osv och det bästa av allt! Motorn är redan konstruerad för det!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

460 Inlägg
29 augusti 2009
#31
problemet med etanolbilarna här uppe i norrbotten är att dom inte går som dom ska när det börjar krypa under -20 strecket...

4 682 Inlägg
29 augusti 2009
#32
Volvo740-88 skrev:
på andravärdskriget så körde man 4-taktsmotorer på gengas. Undra om man kan köra 740 på vätgas smile
Jag kommer köra på det billigaste bränslet.

går att gengas konvertera alla bensin motorer ,så ja.
däremot måste bygga ett släp där du har hela apparaturen, för inne i bilen får den inte plats.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Kuvat/Camry1.jpg

Slav
1 454 Inlägg
29 augusti 2009
#33
Phaetoon skrev:
Henka_ skrev:
Volvo740-88 skrev:
Det säjs att det är bättre att tillverka BioDiesel än etanol. Är det bättre? Drar det inte mera?

Men att köra på 65 % bensin + 35 + e85.

E85 innehåller 15 bensin. 95 innehåller 5 etanol.

Förlåt för att ja drar upp en gammal tråd!
Men hur fan tänker du när du tror att bf95 innehåller 5% etanol?

Den bensin som säljs idag har en etanolinblandning på 5 %. EU vill tillåta en inblandning på 10%.
I Brasilien blandar man i över 20%.

Tack för upplysningen smile men ja tror han tänkte i den banan att 95 innehåller 5% E85 och 98 innehåller 2% E85. med tanke på att 95 oktan är ju inte en procent utan ett antal, eftersom E85 motsvara väl ett oktan antal på över 110? (rätta mig.) och VP är också över 100 så är de som sagt inte ett procent antal.
Senast redigerat av Henka_ (29 augusti 2009)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 010 Inlägg
29 augusti 2009
#34
Henka_ skrev:
med tanke på att 95 oktan är ju inte en procent utan ett antal, eftersom E85 motsvara väl ett oktan antal på över 110? (rätta mig.) och VP är också över 100 så är de som sagt inte ett procent antal.

"85" i E85 betyder att det är 85% etanol å sen typ vanlig soppa

Henka_ skrev:
Tack för upplysningen smile men ja tror han tänkte i den banan att 95 innehåller 5% E85 och 98 innehåller 2% E85.

man blandar inte ut soppan med E85 i nått fall...man blandar med etanol tongue blir inte helt rätt procentsatser annars roll



Sök