3720
Sök

Vattnen försvinner och konstig rök kommer in i bilen.

18 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har ett Problem med min Volvo 945 turbo+.
Det hela började med att de började lukta konstigt i bilen när jag var ute och körde, sen upptäckte jag att de kom in rök genom fläktarna och att alla rutor blev väldigt a (Flörtiga).
Öppnade motorhuven å såg att vattnet var borta i expantions tanken å såg att det hade runnit runt slangen å ner till den balken till höger om downpipen om ni förstår va jag menar. Plockade bort tanken och hittade en spricka i den.

Dagen efter åkte jag in till jb skroten å köpte en ny, kom hem satte dit den nya fyllde på glykol och vatten
startade bilen å gasade lite lätt från motorrummet.
Vattnet verkade stanna kvar nu så jag tog en sväng å märkte hur de började ryka igen inuti bilen, stannade gick ut och kollade då va vattnen borta igen men nu hittade jag ingen läcka, så jag trodde nu vattnen hade gått in i motorn, körde försiktigt hem bilen å kände hur konstigt den gick, kändes som om den gick på 3cylindrar nu.

Så nu har jag ställt in bilen i garaget och tömde ur oljan, men inte ett tecken på vatten.
Har inte en aning om va de kan vara nu, min teori första gången den började rycka va att vattnen som läckte blev ångor å kom in i bilen och de va glykolen som gjorde ruterna flörtiga.

Skulle vara tacksam om nån hade en aning om va det kan vara.
Tack på förhand // Markus.


344 Inlägg
5 mars 2009
#2
Exakt samma sak på min gamla sierra, det va värmeelementet till fläktarna som hade spruckit så att kylarvätskan ångades in i kupén.. bara till att byta wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 mars 2009
#3
låter som värmepaketet som e kasst kolla det


1 741 Inlägg
5 mars 2009
#4
Stämmer nog mycket bra. Kan ju vara så att du trycker ut kompression i vattnet därför spricker slangarna osv. Rycker bilen mer än vanligt åxå eller är det bara innuti bilen? Toppackningen kan ha spruckit mellan cylinder och vatten därför gick den bara på 3 och vattnet försvinner.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

18 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#5
Laud skrev:
Exakt samma sak på min gamla sierra, det va värmeelementet till fläktarna som hade spruckit så att kylarvätskan ångades in i kupén.. bara till att byta wink

Tackar ska kolla upp de:P


18 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#6
tecman skrev:
Stämmer nog mycket bra. Kan ju vara så att du trycker ut kompression i vattnet därför spricker slangarna osv. Rycker bilen mer än vanligt åxå eller är det bara innuti bilen? Toppackningen kan ha spruckit mellan cylinder och vatten därför gick den bara på 3 och vattnet försvinner.

Ne den rycker knappt ingenting för avgasröret, Funderade med på toppackningen men då borde väll jag haft vatten i oljan va? Uppskattar hjälpen tackar.


344 Inlägg
5 mars 2009
#7
Chippo skrev:
Laud skrev:
Exakt samma sak på min gamla sierra, det va värmeelementet till fläktarna som hade spruckit så att kylarvätskan ångades in i kupén.. bara till att byta wink

Tackar ska kolla upp de:P

Gör de, om de inte e de så kolla de Tecman sa också smile

1 758 Inlägg
5 mars 2009
#8
Låter tveklöst som värmepaketet har spruckit.
Kolla om de främre mattorna inne i bilen är blöta, det brukar rinna ner mest på passagerarsidan.

101 Inlägg
5 mars 2009
#9
Tryck testa kylsystemet. Hittar du ingen läcka som är synlig ute eller inne i bilen. Plocka ur stiften och kolla om något är renare än dom andra.
Är det ett som är ren "tvättat" så är det tveklöst en packning. Och det är även det jag tror det är.


136 Inlägg
5 mars 2009
#10
Laud skrev:
Exakt samma sak på min gamla sierra, det va värmeelementet till fläktarna som hade spruckit så att kylarvätskan ångades in i kupén.. bara till att byta wink

Hade en polare som råkade ut för samma sak på sin 740.. det var exakt samma symptom smile


152 Inlägg
5 mars 2009
#11
värmeelemtet lr värmekranen skulle ja gissa på. låter som de.

1 758 Inlägg
5 mars 2009
#12
_budde_ skrev:
värmeelemtet lr värmekranen skulle ja gissa på. låter som de.

Värmekranen kan vi utesluta iaf. Sitter helt i motorrummet eftersom bilen har AC och om kranen är paj så kommer det inte ånga ur ventilationsmunstyckena.

153 Inlägg
5 mars 2009
#13
Det ÄR värmepaketet, dryyyygt å byta..

Tuned By Nenne !!

2 024 Inlägg
5 mars 2009
#14
Helt klart läcker värmepaketet, men eftersom du skjutit slangar i motorrummet och att bilen även går dåligt, då har toppackningen gått eller toppen spruckit oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

451 Inlägg
5 mars 2009
#15
Hade en opel calibra turbo som hade samma fenomen, det var värmepaketet. blev en fett hinna på vindrutan dessutom, som verkligen inte var till någon hjälp när man skulle köra:P Men Helt klart värmepaketet som sagt=) "Bara" att byta. GL

18 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#16
Tic skrev:
Det ÄR värmepaketet, dryyyygt å byta..

OK tackar:P tänkte kolla på det imon, har bara en fråga, vart sitter värmeelementet på 940?
Sry för frågan men jag är nybörjare å utan frågor så kommer man ingen vart smile


1 758 Inlägg
6 mars 2009
#17
Chippo skrev:
Tic skrev:
Det ÄR värmepaketet, dryyyygt å byta..

OK tackar:P tänkte kolla på det imon, har bara en fråga, vart sitter värmeelementet på 940?
Sry för frågan men jag är nybörjare å utan frågor så kommer man ingen vart smile

Här är en bild på min bil:
http://schnauz.se/arkiv/940/940_500.jpg
Värmepaketet sitter i den svarta "burken" framför växelspaken.
Och bli inte avskräckt av bilden - det går att lirka ut det utan att ta bort instrumentbrädan. Plocka loss panelen ovanför pedalerna på förarsidan och motsvarande bit på passagerarsidan, handsfacket, och mittkonsolen så kommer du åt.

18 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#18
Har nu hittat felet de återstår nu bara att plocka bort skiten å byta, Nån som vet va kostar på ungefär?

http://img142.imageshack.us/img142/8704/img2390.th.jpg
Senast redigerat av Chippo (6 mars 2009)


1 758 Inlägg
6 mars 2009
#19
Chippo skrev:
Har nu hittat felet de återstår nu bara att plocka bort skiten å byta, Nån som vet va kostar på ungefär?

http://img142.imageshack.us/img142/8704/img2390.th.jpg

Har för mig det kostar cirka 1.500 på Meca.
Mekonomen tar 2.183.

18 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#20
Usch de va jobbigare än jag trodde hmm har bara en lite fråga nu hur f*n får man ut den jag har en skruv kvar som jag f*n inte kommer åt sad , har luggit i bilen å pillat i timmar nu men finns det ett annan lättare sätt att få ut den?

http://img255.imageshack.us/img255/7582/img2432.jpg


Kommer inte åt den sissta hur jag än gör (Röd makerad)

http://img167.imageshack.us/img167/9343/77811481.jpg



Sök