2277
Sök

Blyersättning vw jetta?

40 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
köpte en  jetta 84a igår och då jag inte vet speciellt mycket om dem  så blev jag ganska ställd när mannen jag köpte bilen började lasta ur 2 flaskor blyersättning ur bilen... jag frågade om detta behövdes men han var inte så pratglad så att säga. så vad säger ni? behövs det?

JessieJames

4 637 Inlägg
9 mars 2009
#2
När det gäller Volvo så var B20 (1968-1976) den sista motorn som behövde det. Att Volkswagen skulle ligga så långt efter vore konstigt.
Jag tror att mackarna har listor på vilka bilar som måste ha blyersättningsmedel.
Att köra en motor som vill ha blyersättning utan det är skadligt för den.
Tänk även på att blyersättningsmedel inte är oktanhöjande.

http://www.shell.com/home/content/se-sv … 90843.html

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild … e332128.ab
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 mars 2009)

205 Inlägg
9 mars 2009
#3
Spelar inte så stor roll. Prova, du kommer nog inte märka någon skillnad smile

Aktad Medlem
301 Inlägg
VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 mars 2009
#5
Körde blyersättning på min 1987 Golf, va vad jag blivit tillsagd, och den gick mindre ryckigt med de tyckte ja...


40 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#6
jo jag tänkte att jag måste höra mig för lite, vet ju att det är skadligt att köra utan ifall hon skulle behöva det, ha ju en annan bil som behöver det, så jag vet hur det funkar, men tack så mycket för svaren! jag fortsätter nog utan och tycker jag att hon skulle behöva det framöver så får jag väl köpa en flaska smile

JessieJames

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 mars 2009
#7
JessieJames skrev:
jo jag tänkte att jag måste höra mig för lite, vet ju att det är skadligt att köra utan ifall hon skulle behöva det, ha ju en annan bil som behöver det, så jag vet hur det funkar, men tack så mycket för svaren! jag fortsätter nog utan och tycker jag att hon skulle behöva det framöver så får jag väl köpa en flaska smile

Pappa sa såhär till mig, för längesen men iaf, att om bilen gått på blyersättning tidigare, så fortsätt me de, har den inte gjort de så börja inte smile


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 mars 2009
#8
borde vell tex stå i insturktionsboken till bilen eller typ i tanklocks luckan tex endast blyfritt står ju på typ alla 80 tals bilar


16 197 Inlägg
10 mars 2009
#9
Mortalis skrev:
Körde blyersättning på min 1987 Golf, va vad jag blivit tillsagd, och den gick mindre ryckigt med de tyckte ja...

kan säga att varken 84 elle 87 behöver de.. bara tanka vanlig 95 (98)..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

I got Dubs!
2 423 Inlägg
10 mars 2009
#10
evilaudio skrev:
Mortalis skrev:
Körde blyersättning på min 1987 Golf, va vad jag blivit tillsagd, och den gick mindre ryckigt med de tyckte ja...

kan säga att varken 84 elle 87 behöver de.. bara tanka vanlig 95 (98)..

finns inte blyad bensin längre.


16 197 Inlägg
10 mars 2009
#11
Adde666 skrev:
evilaudio skrev:
Mortalis skrev:
Körde blyersättning på min 1987 Golf, va vad jag blivit tillsagd, och den gick mindre ryckigt med de tyckte ja...

kan säga att varken 84 elle 87 behöver de.. bara tanka vanlig 95 (98)..

finns inte blyad bensin längre.

de vet ja väl.. tonguetongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 637 Inlägg
10 mars 2009
#12
volvo_dude skrev:
borde vell tex stå i insturktionsboken till bilen

Är bilen gjord för t ex 96, 97 eller i 98 oktanig bensin står det inte om den ska ha blyersättningsmedel i boken eftersom bly ändå var standard i bensinen när boken trycktes.

(Jag tror att bly i 96, 98 bensin försvann runt år 1994 och blyersättningsmedlet som ersatte blyet försvann ur de pumparna runt år 2000.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 mars 2009)

4 637 Inlägg
10 mars 2009
#13
Mortalis skrev:
om bilen gått på blyersättning tidigare, så fortsätt me de, har den inte gjort de så börja inte smile

Alla gamla motorer tillverkade för 96 eller högre oktantal har någon gång i tiden tankats med blyad bensin eller bensin med blyersättningsmedel.

Är motorns konstruktion så att den tål både blybensin och blyfri mår den lika bra av båda typerna. Tanka vad du vill!

Är konstruktionen så att den vill ha blybensin så ska man alltid slå i blyersättningsmedel om man inte vill att motorn ska skadas i längden. (Skulle man dock glömma hälla i det vid något enstaka tillfälle ska man köra lungt.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 mars 2009)

4 637 Inlägg
10 mars 2009
#14
JessieJames skrev:
jag fortsätter nog utan

Låter som rätt beslut, en bil från år 1984 tror jag knappast är i behov av blyersättning.

Det enda ganska viktiga att tänka på är oktantalet. Är bilen tillverkad för t ex 98 okan så ska man visst inte tjäna på att slå i 95 eftersom motorn dricker mer med för lågt oktantal enligt flera källor. Får lågt oktantal kan även innebära slöare motor och knackning framförallt i segdragning i backe på högsta växeln eller vid full gas och det är inte motorvänligt. Saknas 98 finns oktanhöjande medel att köpa ifall macken bara har 95. Men det är inte heller ekonomsiskt eller motorvänligt att tanka med för högt oktan, man ska följa biltillverkarens rekommendationer.
Har man en gammal bil som både vill ha blyersättning och högt oktantal borde kanske man tjäna på att slå i 95 oktanigt plus detta, oktanhöjande, blyersättning m m i samma flaska: http://www.tripak.se/index.php?action=01

Kul läsning om oktan, här står det om Shells falska uppgifter om V-power m m: http://www.faktoider.nu/oktan.html


Ännu mer skrivet av en av de häftigaste personerna i Sverige!
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild … e182091.ab
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 mars 2009)

1 062 Inlägg
10 mars 2009
#15
EmilHammarlund skrev:
Kul läsning om oktan, här står det om Shells falska uppgifter om V-power m m: http://www.faktoider.nu/oktan.html

Jag tycker det var dåligt skrivet och man får känslan av att personen som skrivit artickeln har läst sig till något han inte riktigt behärskar. Minst ett rent faktafel hittar jag direkt.
M.V.H.


184 Inlägg
11 mars 2009
#16
Mortalis skrev:
Körde blyersättning på min 1987 Golf, va vad jag blivit tillsagd, och den gick mindre ryckigt med de tyckte ja...

Golf GTI 16v 86-88 ska enligt instruktionsboken köras på blyad 98 oktan.

Det går att köra på blyfri 98 oktan utan problem.


16 197 Inlägg
11 mars 2009
#17
Babian skrev:
Mortalis skrev:
Körde blyersättning på min 1987 Golf, va vad jag blivit tillsagd, och den gick mindre ryckigt med de tyckte ja...

Golf GTI 16v 86-88 ska enligt instruktionsboken köras på blyad 98 oktan.

Det går att köra på blyfri 98 oktan utan problem.

går att köra på 95 oxå..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

184 Inlägg
11 mars 2009
#18
Jag testade aldrig att köra på 95 oktan, men är det inte en risk att motorn spikar då?


184 Inlägg
11 mars 2009
#19
Sen så kan jag väl tillägga att en bil som är försedd med katalysator måste köras på blyfri bensin.
Annars så tar katalysatorn stryk. tongue


16 197 Inlägg
11 mars 2009
#20
Babian skrev:
Jag testade aldrig att köra på 95 oktan, men är det inte en risk att motorn spikar då?

körde min jetta GTX (16v kr motor) nästan bara på 95.. funka hur bra som helst-

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök