2477
Sök

Vad säger besiktningen om svetsdiff?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 mars 2009
#21
Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.


Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
11 mars 2009
#22
The_Mechanic skrev:
Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.


Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.

Allt detta stämmer mycket bra.

/Påsen

PÅSEN RACING

14 Inlägg
12 mars 2009
#23
påsen skrev:
stenemo skrev:
har bes med aga diff, det ska inte vara några problem, har frågat på bes hemma så

men vad är det dom kan klaga på?

Dem kan klaga på att dem inte kan kolla bromsarna bak, dem kan inte se om dem tar ojämnt då man med svetsdiffat har exakt samma bromsvärde på båda sidorna vilket det aldrig brukar vara annars tongue wink

/Påsen

det ända dom kan mäta är hur dåliga bromsarna är ju så länge dom ta tilräckligt så kan dom inte sä nått, sen att det inte borde skilja något på höger vänster är en annan sak. är väll bara bra att dom ta gjämt


sen om de är bra eller ej med agadiff är upp te var och en, billigare diff är svårt och skaffa men vet fan om jag skulle agadiffa en lite dyrare bil.

832 Inlägg
12 mars 2009
#24
påsen skrev:
stenemo skrev:
har bes med aga diff, det ska inte vara några problem, har frågat på bes hemma så

men vad är det dom kan klaga på?

Dem kan klaga på att dem inte kan kolla bromsarna bak, dem kan inte se om dem tar ojämnt då man med svetsdiffat har exakt samma bromsvärde på båda sidorna vilket det aldrig brukar vara annars tongue wink

/Påsen

Det är väll jämn bromsverkan man ska ha så jag tror inte dom skulle klaga på att det tar exakt lika på båda sidor. roll
Senast redigerat av Lurken_85 (12 mars 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

133 Inlägg
12 mars 2009
#25
Moparboy440 skrev:
H3dlund skrev:
Moparboy440 skrev:
säg att du har spool diff ( e ju egentligen samma sak).

Men lär ju inte heller vara tillåtet isåfall.

Spole skulle inte jag använda till något annat än dragracing iaf, beter sig ju lika illa som svetsdiff på gata..

vet inte hur ni har de i sverige men i finland går de att besikta med svetsdiff om du säger att du har spool, men de e som sagt i finland smile.

Har en bekant som gick på den teorin.. och sa att de var en spool diff.. och han kom igenom. Sen beror det nog vilken surgubbe man får på beskt.


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 mars 2009
#26
Synd att göra så med en kokillåda tongue Annars så går det klart att byta diff i den wink

/Påsen

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 mars 2009
#27
og900turbo skrev:
påsen skrev:
Synd att göra så med en kokillåda tongue Annars så går det klart att byta diff i den wink

/Påsen

jag har inte ens kollat i en saab låda men går det o byta om man har svetsat skiten ? värkar krånglit på ngt sätt tongue

Borde inte vara några problem faktiskt.

/Påsen

PÅSEN RACING

Med lem
1 127 Inlägg
13 mars 2009
#28
Nejdå byta diffen är inga problem.. Leta gärna reda på nån lammeldiff och släng istället. Svetsad diff ala framhjulsdrift lär inte vara nån höjdare att köra. Lär ju bryta rätt mycket i karossen när man svänger. xD


ejfotograf
79 Inlägg
13 mars 2009
#29
Lurken_85 skrev:
påsen skrev:
stenemo skrev:
har bes med aga diff, det ska inte vara några problem, har frågat på bes hemma så

men vad är det dom kan klaga på?

Dem kan klaga på att dem inte kan kolla bromsarna bak, dem kan inte se om dem tar ojämnt då man med svetsdiffat har exakt samma bromsvärde på båda sidorna vilket det aldrig brukar vara annars tongue wink

/Påsen

Det är väll jämn bromsverkan man ska ha så jag tror inte dom skulle klaga på att det tar exakt lika på båda sidor. roll

det kanske bara bromsar på ett hjul smile

ABSOLUT Volvo

832 Inlägg
13 mars 2009
#30
tomcrus skrev:
Lurken_85 skrev:
påsen skrev:

Dem kan klaga på att dem inte kan kolla bromsarna bak, dem kan inte se om dem tar ojämnt då man med svetsdiffat har exakt samma bromsvärde på båda sidorna vilket det aldrig brukar vara annars tongue wink

/Påsen

Det är väll jämn bromsverkan man ska ha så jag tror inte dom skulle klaga på att det tar exakt lika på båda sidor. roll

det kanske bara bromsar på ett hjul smile

Det har ingen betydelse bara dom tar lika och inte för dåligt och det är väll det dom skulle kunna gnälla på om det bara är ett ok som ska bromsa två hjul.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"


Sök