3630
Sök

Vindrutetorkare bak på Saab 9-5 -99

3 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej Allihopa,

Har en nyinförskaffad saab 9-5 kombi från -99 som har en ickefungerande vindrutetorkare för bakrutan.  Min vilda gissning var att det bara var en säkring som gått men jag kan inte hitta vilken säkring som skulle vara aktuell i instruktionsboken, är det nån som har en idé om det?

Spolarvätska kommer till bakrutan men torkaren vägrar att gå, kan inte hitta några andra kopplade fel, hoppas det är nån som har en ide om hur jag ska börja kolla och fixa detta.

Tack på förhand!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
10 mars 2009
#2
joun skrev:
Hej Allihopa,

Har en nyinförskaffad saab 9-5 kombi från -99 som har en ickefungerande vindrutetorkare för bakrutan.  Min vilda gissning var att det bara var en säkring som gått men jag kan inte hitta vilken säkring som skulle vara aktuell i instruktionsboken, är det nån som har en idé om det?

Spolarvätska kommer till bakrutan men torkaren vägrar att gå, kan inte hitta några andra kopplade fel, hoppas det är nån som har en ide om hur jag ska börja kolla och fixa detta.

Tack på förhand!
Börja med att titta vid gångjärnen, där löper de flesta kablar som vars "funktion" finns i/på bakluckan, t ex ljus, värmeslingor och torkare. I och med att luckan öppnas och stängs ett antal gånger så nöts ofta kablarna av. Har lagat ihop kablar på ganska många kombibilar, lustigt nog är det ofta just kabeln till torkarmotorn som går av (??), så är det av nån anledning.

På vissa bilar, vet inte hur det är med just din, sitter kablarna gömda bakom en plastkåpa som sitter på nåt av gångjärnen. Bara att leta sig fram men nu har du nånstans att börja iaf. smile

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (10 mars 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2009
#3
Till torkaren bak finns det en del att kolla:

Säkring 37 i säkringscentralen under ratten.

Relä 83a och säkring 4 i motorrummets reläcentral/säkringscentral.

Kablarna i skarvhusen (ett grått och ett svart) vid luckans vänstra gångjärn.

Motorn som sitter i luckan, det sista man kollar.


Reläcentralen och säkringscentralen i motorrummet är egentligen samma sak och sitter bakom batteriet.


Nu har du att göra tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (10 mars 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#4
Tack för er snabba hjälp, nu har jag lite grejer på agendan för aftonen!

/jon

7 274 Inlägg
10 mars 2009
#5
Sen kan även axeln i motorn ärja ihop sig.
Gjorde den på en kompis passat.

Bara att ta isär, skrapa av och smörja lite så fungerade den fint igen.


11 Inlägg
31 december 2010
#6
Nu är jag helt färsk som användare (även som förare och bilägare) och har ett liknande problem, fast omvänt.

9-5 kombi, -03:a, där den bakre torken går, men ingen spolarvätska sprutas ut. Fungerar finfint på lyktor och vindruta.
Ligger baktorkarn på egen säkring som ovan?

Tips jag fått från andra är att det eventuellt kommit in smuts och/eller is i munstycket och att man därför bör blåsa rent det. Hur man gör är mer oklart, men jag förmodar att man får ta isär hela bakluckan inifrån och hitta nån bakväg in.

Räcker det med en vanlig tryckluftsburk från typ Clas Ohlson, sån för papper/film, eller behövs starkare grejer?

Om det är fruset räcker det ju förhoppningsvis med några timmar inomhus...

Tacksam för svar. smile
Senast redigerat av walk (31 december 2010)


Sök