2888
Sök

Parkeringsskada - vad är smartast?

Säljare
8 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Fick nya bilen skrapad på min parkering för ca en månad sen. Försäkringsbolaget hittar ingen skyldig och alltså ska jag betala 5000 spänn för att få det fixat.

Har snackat med en lackfirma som tar 2500 kr för att fixa till plåt och lack utan att blanda in försäkringen.

Vad är smartast att göra? Gäller min garanti som vanligt oavsett hur jag gör? Har 7 års nybilsgaranti och 12 års rostskyddsgaranti.

My arms, your hearse

1 814 Inlägg
12 mars 2009
Helt klart lackfirman, annars för du höjd premie dessutom.

Säljare
8 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:

Det är ju om det skiter sig på lackfirman, att det blir fel färg eller om de tabbar sig på annat sätt, känns som att sådana problem lättare löser sig om man kör på färsäkringen?

Försäkringen ska jag byta, KIA Försäkring (IF) är ena otrevliga och lata jäklar.

Edit: Bilen kommer oavsett lackas på den firman som gav mig priset 2500, då alla här i stan anlitar dem i stort sett.
Senast redigerat av Grief (12 mars 2009)

My arms, your hearse

1 814 Inlägg
12 mars 2009
Jag tror nog lackfirman är seriösa nog att fixa det bra, annars kan du låta de prova ännu en gång o först då är du uppe i samma summa som försäkringen.

310 Inlägg
12 mars 2009
Jag skulle också tagit det via lackfirman direkt. Så länge dom inte gör det svart måste du ju ha samma garantier som vid om försäkringsbolaget anlitat lackfirman eh?

1 798 Inlägg
12 mars 2009
Det kan ju ev handla om mer än bara lacken, hur omfattande är skadorna?
Finns det skador "bakom" det synliga!? Vem reparerar i så fall detta och vem byter ut och betalar delarna!?
Mitt tips är att ta det via bolaget om du är det minsta osäker på hur pass omfattande skadan egentligen är.
Och nej, det blir ingen bonusförlust för att du tar det via bolaget. Speciellt inte om det inte finns någon motpart, och kanske är det första skadan!?

Är skadan polisanmäld?
Är skadan anmäld till TFF (p-skada smitning)!?

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 mars 2009
*** Inlägg raderat ***

§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

627 Inlägg
12 mars 2009
Grief skrev:
expect1991 skrev:

Det är ju om det skiter sig på lackfirman, att det blir fel färg eller om de tabbar sig på annat sätt, känns som att sådana problem lättare löser sig om man kör på färsäkringen?

Försäkringen ska jag byta, KIA Försäkring (IF) är ena otrevliga och lata jäklar.

Edit: Bilen kommer oavsett lackas på den firman som gav mig priset 2500, då alla här i stan anlitar dem i stort sett.

TACK! Det är inte bara jag som hatar IF! Har i 6 månader nu suttit i tvist med dom jävla nötterna. Dom vägrar ge sig. Jag tror, om du läser i ditt avtal gällande garantierna, att du måste utnyttja auktoriserade verkstäder. HAde dock ändå kör på lackfirman. Skulle lacken skita sig så får dom ju göra om det.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Trätekniker
387 Inlägg
12 mars 2009
mastrovious skrev:
Grief skrev:
expect1991 skrev:

TACK! Det är inte bara jag som hatar IF! Har i 6 månader nu suttit i tvist med dom jävla nötterna. Dom vägrar ge sig. Jag tror, om du läser i ditt avtal gällande garantierna, att du måste utnyttja auktoriserade verkstäder. HAde dock ändå kör på lackfirman. Skulle lacken skita sig så får dom ju göra om det.

Har du kvitto så gäller garantierna.
Spelar ju ingen roll om du går genom F-bolaget eller fixar en lackare själv.
Du förlorar ju bara pengar på att gå genom F-bolaget

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Säljare
8 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Skadan är ca 3mm djup så jag tror inte något är skadat bakom, är dessutom vänster bakskärm framför bakhjulet så det sitter nog inte så mycket kul där bakom smile

Kul ( inte ) att fler har haft dåliga erfarenheter av IF, okunniga och otrevliga.

http://pici.se/thumbs/t_REqrnICtd.gif
http://pici.se/thumbs/t_vRSenglcT.gif

My arms, your hearse

283 Inlägg
13 mars 2009
Har du kvar vagnskadegaranti eller vagnskadeförsäkring?

Isf ska du polisanmälla detta som smitning, doch är det svårt att bevisa att det inte är Du själv som orsakat skadan om du inte har en motpart. Om tff anser att du inte är vållande får du självrisken sänkt.
Sen lämnar du in bilen till en Auktoriserad lackverkstad som vet vad de gör. De måste utföra jobbet enl tilverkarens rekomendationer vilket blir bra.
Understiger kostnaden din självrisk så blandar de inte in bolaget.
Vagnskadegarantin påverkar inte din bonus.

Jag tycker personligen att IF har de bästa försäkringarna och därför använder de på mina bilar.

Artur

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
13 mars 2009
De 2500 sidan om f.bolaget, är det MED kvitto? Med kvitto så är det inga problem. Du får lov att låta bli att utnyttja din försäkring hur mycket du vill, även om det skulle vara dyrare (vilket iofs verkar dumt smile ). Men utan kvitto på reparationen kan du få problem om nåt händer. Då kan nog Kia slippa stå till svars för sina garantier, dom behöver ju bara skylla på ett rep-jobb som du inte ens kan styrka är rätt gjort.

/Mattias

Säljare
8 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
r2d2artur skrev:
Har du kvar vagnskadegaranti eller vagnskadeförsäkring?

Isf ska du polisanmälla detta som smitning, doch är det svårt att bevisa att det inte är Du själv som orsakat skadan om du inte har en motpart. Om tff anser att du inte är vållande får du självrisken sänkt.
Sen lämnar du in bilen till en Auktoriserad lackverkstad som vet vad de gör. De måste utföra jobbet enl tilverkarens rekomendationer vilket blir bra.
Understiger kostnaden din självrisk så blandar de inte in bolaget.
Vagnskadegarantin påverkar inte din bonus.

Jag tycker personligen att IF har de bästa försäkringarna och därför använder de på mina bilar.

Artur

Har 6,5 år kvar av vagnskadan smile Det är anmält och nedlagt i samma sekund som han skrev klart anmälan. TFF reducerar självisken till 1/20 av basbeloppet = ~2410 kr om jag förstått det rätt.

matteeee skrev:
De 2500 sidan om f.bolaget, är det MED kvitto? Med kvitto så är det inga problem. Du får lov att låta bli att utnyttja din försäkring hur mycket du vill, även om det skulle vara dyrare (vilket iofs verkar dumt smile ). Men utan kvitto på reparationen kan du få problem om nåt händer. Då kan nog Kia slippa stå till svars för sina garantier, dom behöver ju bara skylla på ett rep-jobb som du inte ens kan styrka är rätt gjort.

Det är med kvitto. Frågan för mig är om jag på något sätt kan tjäna på att ändå nyttja försäkringen (om det krånglar i framtiden exempelvis).

My arms, your hearse

Säljare
8 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Nu mailade skaderegleraren och sa efter att ha konsulterat ärendet med en chef så visar det sig att hon felbedömt ärendet. Det ska bedömas som en parkeringsskada och nu väntar ytterligare några veckors väntan på nytt besked.

My arms, your hearse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 mars 2009
Oavsett om du gör jobbet genom FB eller privat så kan du reklammera jobbet om du inte blir nöjd, och eftersom det blir dyrare genom FB hade jag tagit det privat...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 mars 2009
Grief skrev:

Bilen kommer oavsett lackas på den firman som gav mig priset 2500, då alla här i stan anlitar dem i stort sett.

Självklart löser du detta själv direkt. Lackfirman är mer intresserad av att göra ett bra jobb gentemot dig som privatperson än gentemot ett försäkringsbolag. Du kan ju potentiellt starta ett helt h-vete för dem om du är missnöjd medan ett försäkringsbolag egentligen inte bryr sig om det. Förövrigt så tror jag (hoppas) att lackfirmor har en del stolthet kvar, att lämna ett bra jobb.

Varför tror du det kostar 5k genom FB och 2.5K när du gör det själv?  FB vill tjäna (mer) pengar. En handläggare med 35K i månaden har ju fått ringa tre telefonsamtal och fylla i blankett 35-6728B. Lös det själv.

Grief skrev:
Nu mailade skaderegleraren och sa efter att ha konsulterat ärendet med en chef så visar det sig att hon felbedömt ärendet. Det ska bedömas som en parkeringsskada och nu väntar ytterligare några veckors väntan på nytt besked.

Men med den infon så gör du just det: Väntar. Det kan bli gratis.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 798 Inlägg
13 mars 2009
caromania skrev:
Grief skrev:

Bilen kommer oavsett lackas på den firman som gav mig priset 2500, då alla här i stan anlitar dem i stort sett.

Självklart löser du detta själv direkt. Lackfirman är mer intresserad av att göra ett bra jobb gentemot dig som privatperson än gentemot ett försäkringsbolag. Du kan ju potentiellt starta ett helt h-vete för dem om du är missnöjd medan ett försäkringsbolag egentligen inte bryr sig om det. Förövrigt så tror jag (hoppas) att lackfirmor har en del stolthet kvar, att lämna ett bra jobb.

Varför tror du det kostar 5k genom FB och 2.5K när du gör det själv?  FB vill tjäna (mer) pengar. En handläggare med 35K i månaden har ju fått ringa tre telefonsamtal och fylla i blankett 35-6728B. Lös det själv.

Grief skrev:

Men med den infon så gör du just det: Väntar. Det kan bli gratis.

Gratis lär det ju aldrig bli, däremot kan man få reducerad självrisk.
Gratis blir det inte förrän man hittar den skyldige till skadan.
Lackverkstäder lever på att lacka bilar, inte överlever dom på att behöva ta in backjobb så skillnaden mellan att ta det privat eller via bolaget lär inte vara någon skillnad.
Och att det ev är dyrare i detta fallet att anlita försäkringsbolaget har med den sedan tidigare fastställda självrisken, ditt exempel ovan är ingen höjdare, du hade väl knappast klagat på självrisken om du hade en reparation på 40-50k som väntade, eller hur!?roll

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 mars 2009
Hilmer skrev:
.
Och att det ev är dyrare i detta fallet att anlita försäkringsbolaget har med den sedan tidigare fastställda självrisken, ditt exempel ovan är ingen höjdare, du hade väl knappast klagat på självrisken om du hade en reparation på 40-50k som väntade, eller hur!?roll

Det ligger nära till hands att citera Willy Wonka när han pratar med Micke Teven. Lacktjommen erbjöd 2500kr? Försäkringsbolaget (IF) ville ha 5000? Olika uppdragsgivare... Samma jobb... Eh

Om det kostar 40-50k så kommer de (IF) inte erbjuda jobbet för 2.5k. Eller? Jag är inte chef på SEB men till och med jag fattar att det är dålig business...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Säljare
8 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Senaste nytt:

"Vår utredning visar att skadan på din bil är en godkänd parkeringsskada vilket innebär att du betalar självrisken 2 140 kronor direkt till verkstaden.

Vi ber dig kontakta din närmaste Kia-verkstad och visa dem det här brevet. Verkstaden tar kontakt med vår besiktningsman."

Att man måste tjata och ligga på och ifrågasätta allt, man kan fan inte lita på att folk kan sitt jobb för fem öre.

My arms, your hearse

1 798 Inlägg
16 mars 2009
caromania skrev:
Hilmer skrev:
.

Det ligger nära till hands att citera Willy Wonka när han pratar med Micke Teven. Lacktjommen erbjöd 2500kr? Försäkringsbolaget (IF) ville ha 5000? Olika uppdragsgivare... Samma jobb... Eh

Om det kostar 40-50k så kommer de (IF) inte erbjuda jobbet för 2.5k. Eller? Jag är inte chef på SEB men till och med jag fattar att det är dålig business...

Självrisken var ju på 5000:- sen spelar det ingen roll hur mycket skadan verkligen kostar.
Och om skadan hade varit av större art och hamnar i dom pengarna som jag angav ovan så hade även du gladeligen betalat dom 5k, eller hur!? För då är det ju en billig lösning.
Om man sedan skiter i att ta det via bolaget då skadan är mindre, ja då finns det flera saker att tänka på.
Dels så kan man råka ut för att det är mer än det synliga som är sönder och som man då själv får bekosta, och dels så mister bolaget självrisken, en självrisk som ska bekosta andra skador.
Betalar man inte sin självrisk även på mindre skador ska man heller inte klaga på att självrisk och premie är höga, ty allt hänger ju ihop. Det som betalas ut, ska betalas in...

Grief skrev:
Senaste nytt:

"Vår utredning visar att skadan på din bil är en godkänd parkeringsskada vilket innebär att du betalar självrisken 2 140 kronor direkt till verkstaden.

Vi ber dig kontakta din närmaste Kia-verkstad och visa dem det här brevet. Verkstaden tar kontakt med vår besiktningsman."

Att man måste tjata och ligga på och ifrågasätta allt, man kan fan inte lita på att folk kan sitt jobb för fem öre.

Och dom har endast ditt fall på bordet!? Skulle inte tro det iaf...

Skönt att du fick det som p-skada iaf.

Sök