3246
Sök

Luftning av tomt broms-/kopplingssystem

4 299 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Har en liten fundering om de här med luftning, har gjort de förut och det har gått fint.
Men den här gången är det lite annorlunda, systemet är helt tomt på olja.

Min fråga är då, måste man göra något speciellt för att få ut lite olja i systemet? Eller är det bara att pumpa som en galning tills man byggt upp tryck precis som vanligt??

Har hållit på och försökt lufta kopplingssystemet på min 9000 utan framgång känns de som tongue
Därav min fråga smile

//Jacob


593 Inlägg
12 mars 2009
#2
pumpa kan du göra i flera dagar utan resultat. du måste sätta tryck på bromsvätskebehållaren och sedan efter det öppna luftnipplen på kopplingscylindern.. finns "automatisk luftare" att köpa på mekonomen som du tar luftrycket ifrån ditt hjul..kostar knappt 100kr. lycka till

mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#3
epapower skrev:
pumpa kan du göra i flera dagar utan resultat. du måste sätta tryck på bromsvätskebehållaren och sedan efter det öppna luftnipplen på kopplingscylindern.. finns "automatisk luftare" att köpa på mekonomen som du tar luftrycket ifrån ditt hjul..kostar knappt 100kr. lycka till

mvh

Vad menar du? Självklart kan man lufta utan att trycksätta behållaren. Du bygger ju upp tryck med pedalen.
Men att lufta med tryckluft är bättre, går snabbare och är mer skonsam mot huvudbromscylindern/Kopplingscylinder/Slavcylinder.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

593 Inlägg
12 mars 2009
#4
te_wik skrev:
epapower skrev:
pumpa kan du göra i flera dagar utan resultat. du måste sätta tryck på bromsvätskebehållaren och sedan efter det öppna luftnipplen på kopplingscylindern.. finns "automatisk luftare" att köpa på mekonomen som du tar luftrycket ifrån ditt hjul..kostar knappt 100kr. lycka till

mvh

Vad menar du? Självklart kan man lufta utan att trycksätta behållaren. Du bygger ju upp tryck med pedalen.
Men att lufta med tryckluft är bättre, går snabbare och är mer skonsam mot huvudbromscylindern/Kopplingscylinder/Slavcylinder.

Mvh Tommy

Tro mig jobbar med dessa bilar hela dagarna och på vissa KAN DU TRAMPA BRA LÄNGE innan du får upp tryck i systemet då det är helt tomt. I visa fall kan det vara helt omöjligt att ens få upp ngt tryck med bara "pumptekniken".
Plus att trådskaparen skrivit att han har försökt lufta ganska mkt utan ngn framgång.


Tryckluft är det snabba och lätta sättet, punkt slut.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#5
epapower skrev:
te_wik skrev:
epapower skrev:
pumpa kan du göra i flera dagar utan resultat. du måste sätta tryck på bromsvätskebehållaren och sedan efter det öppna luftnipplen på kopplingscylindern.. finns "automatisk luftare" att köpa på mekonomen som du tar luftrycket ifrån ditt hjul..kostar knappt 100kr. lycka till

mvh

Vad menar du? Självklart kan man lufta utan att trycksätta behållaren. Du bygger ju upp tryck med pedalen.
Men att lufta med tryckluft är bättre, går snabbare och är mer skonsam mot huvudbromscylindern/Kopplingscylinder/Slavcylinder.

Mvh Tommy

Tro mig jobbar med dessa bilar hela dagarna och på vissa KAN DU TRAMPA BRA LÄNGE innan du får upp tryck i systemet då det är helt tomt. I visa fall kan det vara helt omöjligt att ens få upp ngt tryck med bara "pumptekniken".
Plus att trådskaparen skrivit att han har försökt lufta ganska mkt utan ngn framgång.


Tryckluft är det snabba och lätta sättet, punkt slut.

Jag håller med att det egentligen är det rätta sättet, de skrev jag också.
Men när du skrev att man måste trycksätta systemet via lufttryck på behållaren så lät det som att du menade att det inte går överhuvudtaget att avlufta på det sättet och att det är helt meningslöst. Men det  går, för det mesta iaf men tar alltid mycket längre tid. 


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

205 Inlägg
12 mars 2009
#6
Är det inget lustigt när man ska lufta bromsarna på en saab?
Typ använda kopplingen samtidigt eller något?

Har för mig att det inte var som vanligt, bror min hade problem med det.

4 299 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#7
Har köpt en Luftman (som förövrigt kostar 175kr på mekonomen), men den verkar bara trycka ut luft hmm
Är asnoga med att oljan inte tar slut, men ändå sprutar det bara luft.
Känns  som att jag gör nått fel nånstans.

Så vi börjar från början med Luftmannen tongue
Ska man sätta behållaren under tryck med stängd eller öppen nippel??


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#8
Rallyhalle skrev:
Har köpt en Luftman (som förövrigt kostar 175kr på mekonomen), men den verkar bara trycka ut luft hmm
Är asnoga med att oljan inte tar slut, men ändå sprutar det bara luft.
Känns  som att jag gör nått fel nånstans.

Så vi börjar från början med Luftmannen tongue
Ska man sätta behållaren under tryck med stängd eller öppen nippel??

Stängd. Hu mycket trycksätter du?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

350 Inlägg
12 mars 2009
#9
då fick även jag svar på en fråga jag haft i huvet ett tag , luftat bromsarna som en idiot på min 318 utan bra resultat, bytte nämligen dom flesta brosmrören, blir mekonomen imon smile hoppas d blir sista luftningen e rätt trött på d.


593 Inlägg
12 mars 2009
#10
Rallyhalle skrev:
Har köpt en Luftman (som förövrigt kostar 175kr på mekonomen), men den verkar bara trycka ut luft hmm
Är asnoga med att oljan inte tar slut, men ändå sprutar det bara luft.
Känns  som att jag gör nått fel nånstans.

Så vi börjar från början med Luftmannen tongue
Ska man sätta behållaren under tryck med stängd eller öppen nippel??

då betal du för mkt=), kostar 89kr i linköping.

men gör så att fyll på fullt upp med bromsvätska, sedan på med luftmannen och ha nippeln stängd, sedan öppna nippel och stängde den inte förns ren bromsvätska kommer ut..

Troligtvis har du låg nivå i behållaren därav inte bromsvätskan kommer fram, vart lurad av det själv på jobbet då behållaren är uppdelad i 3 delar. så de 2 för bromssytemet kan ha rätt nivå men kopplingsdelen är tom. så prova och fyll upp fullt med bromsvätska så ska du se de ordnar sig.
lycka till

4 299 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
Rallyhalle skrev:
Har köpt en Luftman (som förövrigt kostar 175kr på mekonomen), men den verkar bara trycka ut luft hmm
Är asnoga med att oljan inte tar slut, men ändå sprutar det bara luft.
Känns  som att jag gör nått fel nånstans.

Så vi börjar från början med Luftmannen tongue
Ska man sätta behållaren under tryck med stängd eller öppen nippel??

Stängd. Hu mycket trycksätter du?


Mvh Tommy

Ok, kan va där mycket har felat lol Känner mig som en riktig rookie nu tongue

hmm, va kan de va i däcket mellan 2 - 2.2 bar ungefär.


593 Inlägg
12 mars 2009
#12
Rallyhalle skrev:
te_wik skrev:
Rallyhalle skrev:
Har köpt en Luftman (som förövrigt kostar 175kr på mekonomen), men den verkar bara trycka ut luft hmm
Är asnoga med att oljan inte tar slut, men ändå sprutar det bara luft.
Känns  som att jag gör nått fel nånstans.

Så vi börjar från början med Luftmannen tongue
Ska man sätta behållaren under tryck med stängd eller öppen nippel??

Stängd. Hu mycket trycksätter du?


Mvh Tommy

Ok, kan va där mycket har felat lol Känner mig som en riktig rookie nu tongue

hmm, va kan de va i däcket mellan 2 - 2.2 bar ungefär.

alla lär vi oss ngt nytt varje dag, (runt 2,2-2,5 bar kan va lagom i däcket), lycka till nu:D

4 299 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#13
epapower skrev:
Rallyhalle skrev:
Har köpt en Luftman (som förövrigt kostar 175kr på mekonomen), men den verkar bara trycka ut luft hmm
Är asnoga med att oljan inte tar slut, men ändå sprutar det bara luft.
Känns  som att jag gör nått fel nånstans.

Så vi börjar från början med Luftmannen tongue
Ska man sätta behållaren under tryck med stängd eller öppen nippel??

då betal du för mkt=), kostar 89kr i linköping.

men gör så att fyll på fullt upp med bromsvätska, sedan på med luftmannen och ha nippeln stängd, sedan öppna nippel och stängde den inte förns ren bromsvätska kommer ut..

Troligtvis har du låg nivå i behållaren därav inte bromsvätskan kommer fram, vart lurad av det själv på jobbet då behållaren är uppdelad i 3 delar. så de 2 för bromssytemet kan ha rätt nivå men kopplingsdelen är tom. så prova och fyll upp fullt med bromsvätska så ska du se de ordnar sig.
lycka till

Fan vad jag hatar o bo i stockholmstrakten, alltid dyrare här tongue Står nämligen 175kr på hyllan...

Ok, jo men de e ju de som e grejen. De e skitsvårt att veta vilken del som är kopplingen men, jag fyller den verkligen full när jag luftar.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#14
Sätter du så högt tryck? jag kör på under en bar jag... yikes
På audin kan man inte ha så högt, då behållaren bara sitter fast me gummin, för högt tryck så flyger behållaren iväg, hah.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 299 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#15
epapower skrev:
Rallyhalle skrev:
te_wik skrev:
Stängd. Hu mycket trycksätter du?


Mvh Tommy

Ok, kan va där mycket har felat lol Känner mig som en riktig rookie nu tongue

hmm, va kan de va i däcket mellan 2 - 2.2 bar ungefär.

alla lär vi oss ngt nytt varje dag, (runt 2,2-2,5 bar kan va lagom i däcket), lycka till nu:D

Tackar smile Får göra nytt försök imorrn eller under helgen smile


te_wik: Hmm, okej. Jag gör bara som de står på förpackningen, men får väl testa i helgen med de däcket jag körde med förra helgen. För det är de snart punka på tongue
Senast redigerat av Rallyhalle (12 mars 2009)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#16
Rallyhalle skrev:
te_wik: Hmm, okej. Jag gör bara som de står på förpackningen, men får väl testa i helgen med de däcket jag körde me i helgen. För det är de snart punka på tongue

Kör på anvisningen du fått med. Den stämmer.
Satte bara in som en liten notis att på Audin kan jag ej ha så högt tryck.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

593 Inlägg
12 mars 2009
#17
te_wik skrev:
Sätter du så högt tryck? jag kör på under en bar jag... yikes
På audin kan man inte ha så högt, då behållaren bara sitter fast me gummin, för högt tryck så flyger behållaren iväg, hah.

Mvh Tommy

ett ord, svenkt kvalitet, inga gumipluppar som lossnar här inte..big_smile

hur mkt tryck tror du man kör med på vst när man bytt bromsrör och inte får bort en luftbubbla i ngn böj? de vill du inte veta, man änvänder en bromsvätskebomb, behöver ja säga mer?!

jaj, hoppas trådskaparen löser det hela nu.

mvh

4 299 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#18
Jo det ska nog lösa sig nu, i beskrivningen stog de bara hur högt tryck jag skulle ha. Inte hur fan jag skulle göra tongue

Men det har klarnat nu, och jag uppskattar hjälpen mycket big_smile

//Jacob


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
#19
epapower skrev:
te_wik skrev:
Sätter du så högt tryck? jag kör på under en bar jag... yikes
På audin kan man inte ha så högt, då behållaren bara sitter fast me gummin, för högt tryck så flyger behållaren iväg, hah.

Mvh Tommy

ett ord, svenkt kvalitet, inga gumipluppar som lossnar här inte..big_smile

hur mkt tryck tror du man kör med på vst när man bytt bromsrör och inte får bort en luftbubbla i ngn böj? de vill du inte veta, man änvänder en bromsvätskebomb, behöver ja säga mer?!

jaj, hoppas trådskaparen löser det hela nu.

mvh

Hahaha, ja det kanske ligger någonting i de du säger tongue

Bomb, ja de lät inge kul de inte, haha. Lät som att det kan bli kladdigt med massa bromsvätska som fräter sönder lacken.. tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 353 Inlägg
12 mars 2009
#20
Istället för att hålla på att trycksätta så går det alldeles ypperligt att öppna luftnipplarna vid däcken där man ska lufta och låta Gravitationen sköta resten smile
Låta dom stå öppna tills det börjar droppa vätska ur dem, sen luftar man som vanligt.

har fungerat alla gånger för mig iallafall.

There's no replacement for displacement


Sök