3258
Sök

Luftning av tomt broms-/kopplingssystem

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 mars 2009
Batta skrev:
Istället för att hålla på att trycksätta så går det alldeles ypperligt att öppna luftnipplarna vid däcken där man ska lufta och låta Gravitationen sköta resten smile
Låta dom stå öppna tills det börjar droppa vätska ur dem, sen luftar man som vanligt.

har fungerat alla gånger för mig iallafall.

Ursäkta.. men detta lät rätt korkat. (?) Eller så missförstår jag hur du menar.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

blacken
12 mars 2009
Du kan även lufta kopplingen "bakvägen". Ta en ren oljekanna, fyll den bromsvätska, trä en slang av passande diameter på oljekannans pip, sätt på den andra änden av slangen på kopplingens luftnings nippel, öppna nippeln, och pumpa upp/in bromsvätskan och fyll behållaren vid pedalen..
Obs! se till att det finns "plats" för oljan i huvudbehållaren..

8 Inlägg
13 mars 2009
kan säga en sak. öpnna alla nipplar häll i olja i behållaren och de när olja rinner ut är det luftat. har alltid funkat för mig med goda bromsvärden på bilprovningen. LUFT GÅR INTE IN I SYSTEMET IGEN SOM MÅNGA TROR

4 299 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Sådär, vill bara göra en extra koll nu innan jag går ut o börjar lufta smile

Ska jag börja med att koppla på luftmannen med stängd nippel, när munstycket sitter på däcksventilen ska jag öppna luftningsnippeln och sen är det bara att låta vätskan komma tills det inte kommer några fler bubblor??

Har jag fattat de hela rätt??

4 299 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Det verkar som att jag förstått helt rätt!
För nu är kopplingen luftad, bara en testrunda kvar för o veta att allt funkar bra smile

Så får tacka så mycket för hjälpen big_smile
//Jacob

Försöker iaf
12 819 Inlägg

Sök