3241
Sök

Separat digitalbox vs. tv'n:s inbygda!?

603 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Jag undrar om jag ska välja att skaffa en av Comhems boxar (ska flytta till en comhem-lägenhet) eller köra med den i tv:n inbygda. Tv:n är en Sony KDL40V4000.
Det jag är orolig för med de enklare boxarna är att de kopplas med Scart, känns som att det blir en flaskhals för bildkvaliteten.
Och för att få en box med HDMI är det HD-box som gäller och då pratar vi ca 3000:- Vill man sen ha en med hårddisk också så är vi säkert runt 5000:- gissningsvis(!?)
Sen vill jag även kunna använda mitt hemmabioljud så optisk alternativt koax ljud utgång är också en spec jag vill ha på boxen.

Om jag väljer att köra tv:n's inbygda:
Blir bildkvalitet lika bra som med HDMI från box till tv:n då?
Blir ljudkvalitet lika bra om jag kör optisk ut från tv:n till förstärkaren som med optisk från box till förstärkare?
-Det jag i så fall vinner med en box är att jag kan spela in. Men jag får nog ta mig en funderare på om det är värt dom tusenlapparna. Kanske finns en bättre lösning för att spela in tv!?!?!?

Vill bara få mina tankar bekrfäftade så jag inte tror jag vet hur det ligger till och det sen visar sig att jag är helt ute och cyklar
Tackar på förhand!
Sebastian

In hoc signo vinces

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 mars 2009
Diabolo skrev:
Du måste ju ändå ha en HD-box för att se HD-tv oavsett om du använder den inbyggda. Så har jag förstått det. Sen snackades det på nyheterna för ett tag sen att de boxar som används idag skall bytas ut 2011-12. Jag hade kört med tvns inbyggda, vilket jag gör idag. Enda fördelen jag kan se med HD är ljud m.m. Märker ingen skillnad på HD-tv och vanlig. Kanske ser dåligt tongue Nej men sen beror det väl på mottagning m.m. Du har helt rätt i att det blir en flaskhals-effekt med scart. Hade Scart till mitt xbox 360 förut, köpte HDMI-kabel och det blev mkt bättre bild.

Det stämer någ som du beskriver att man måsta har en annan box, det verkar som de har gjort ett miss med inbyggda HD box i tv

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

9 108 Inlägg
13 mars 2009
Diabolo skrev:
Du måste ju ändå ha en HD-box för att se HD-tv oavsett om du använder den inbyggda. Så har jag förstått det. Sen snackades det på nyheterna för ett tag sen att de boxar som används idag skall bytas ut 2011-12. Jag hade kört med tvns inbyggda, vilket jag gör idag. Enda fördelen jag kan se med HD är ljud m.m. Märker ingen skillnad på HD-tv och vanlig. Kanske ser dåligt tongue Nej men sen beror det väl på mottagning m.m. Du har helt rätt i att det blir en flaskhals-effekt med scart. Hade Scart till mitt xbox 360 förut, köpte HDMI-kabel och det blev mkt bättre bild.

Att jämföra med X360 känns fel eftersom den stödjer HDMI så det är klart det blir skillnad, men varken TVns inbyggda "box" eller en extern vanlig digitalbox stödjer högre upplösning än vad Scart kan erbjuda såvitt jag vet (till min tv i alla fall). Viss skillnad kanske det tränade ögat ser men det är knappast som skillnaden mellan vanlig digital-tv och HDTV..

Jag kör i alla fall med Com Hems box och en Logitech Harmony multifjärr för att slippa flera fjärrkontroller. Var tvungen att köpa någon extra adapterpryl för att få kortet direkt i tvns kortplats så jag tog digitalboxen istället smile Är det bara att plugga i kortet i TVn så är det klart att det blir enklare.

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
13 mars 2009
MilleN skrev:
Diabolo skrev:

Att jämföra med X360 känns fel eftersom den stödjer HDMI så det är klart det blir skillnad, men varken TVns inbyggda "box" eller en extern vanlig digitalbox stödjer högre upplösning än vad Scart kan erbjuda såvitt jag vet (till min tv i alla fall). Viss skillnad kanske det tränade ögat ser men det är knappast som skillnaden mellan vanlig digital-tv och HDTV..

Jag kör i alla fall med Com Hems box och en Logitech Harmony multifjärr för att slippa flera fjärrkontroller. Var tvungen att köpa någon extra adapterpryl för att få kortet direkt i tvns kortplats så jag tog digitalboxen istället smile Är det bara att plugga i kortet i TVn så är det klart att det blir enklare.

CA-Modul är den adaptern du tänker på! Anledningen till boxbytet är för att vi kör på MPEG-2 komprimering i dagens läge men kommer sedan gå över till MPEG-4, därför krävs det att man har en box som stödjer detta. Finns boxar på marknaden idag som har stöd för både MPEG-2 & 4.

Ang inbyggd digitalbox VS HDMI så tror jag knappast att skillnaden skulle vara stor rent bildmässigt. Jag hade skaffat en CA-Modul till kortet och sedan använt mig av optisk eller digital ut från TV'n till recievern.

Knegare
718 Inlägg
13 mars 2009
Oavsett vad du väljer kommer du inte få speciellt bra bildkvalite.. Comhem, Boxer och telia är de leverantörer med sämst bildkvallite..
Den inbyggda boxen stödjer INTE HD mottagning,

William 2009-02-20

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 mars 2009
Murvald skrev:
Oavsett vad du väljer kommer du inte få speciellt bra bildkvalite.. Comhem, Boxer och telia är de leverantörer med sämst bildkvallite..

Har man MPEG4 mottagare så gör den det wink Även om sändningarna inte börjat på riktigt än

Knegare
718 Inlägg
13 mars 2009
Mortalis skrev:
Murvald skrev:

Har man MPEG4 mottagare så gör den det wink Även om sändningarna inte börjat på riktigt än

Jo, ursäkta mig.. tongue Helt glömt av att dem bröjat med det nu tongue
Det är inte lätt att vara pappaledig så man glömmer wink (jobbar innom elektronikkedjan)

William 2009-02-20

Sök