3602
Sök

Koppla relä till soppapump på volvo?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#1
hejsan, har en 740 jag som på nå vis inte får ström till soppapumpen, har bytt relä och säkring och är mellan relät och pumpen det är stopp, så då tänkte jag ta bort orginalreläet och koppla in en vanligt relä, det borde väl inte vara några problem? är ju 6 stift orginal men man behöver ju bara 4 eller?
har kollat med ett annat batteri så pumpen är hel.
tackar för svar.smile Mvh daniel

21 761 Inlägg
14 mars 2009
#2
Nja, det sitter ju elektronik inuti originalpumprelät som "styr" funktionen på relät. Jag skulle inte rekommendera att byta ut till ett vanligt relä. Eftersom du har bytt relä så är det ju inget fel där och då finns ingen orsak att sätta ett annat relä, försök fixa till huvudfelet istället. smile

Jag vet inte exakt hur det är kopplat på din bil, men jag vet att på en 245 turbo-85 så är pluskabeln till pumpen skarvad under baksätet vid kabelstammen. Där sitter också jordkabeln till pumpen fastskruvad. Kolla där ifall det sitter någon skarv och mät om det kommer fram spänning.

Har du mätt på reläts utgång så att det kommer spänning där?

Egen företagare
864 Inlägg
14 mars 2009
#3
Vad är det för motor i 740in, är det en E motor kan du koppla bort det och köra ström på bägge pumparna hela tiden.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#4
snurbo_diesel skrev:
Vad är det för motor i 740in, är det en E motor kan du koppla bort det och köra ström på bägge pumparna hela tiden.

är tjejens brors bil, är en 88 sugis så är väl en f motor kanske? tongue katt äre iaf.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Nja, det sitter ju elektronik inuti originalpumprelät som "styr" funktionen på relät. Jag skulle inte rekommendera att byta ut till ett vanligt relä. Eftersom du har bytt relä så är det ju inget fel där och då finns ingen orsak att sätta ett annat relä, försök fixa till huvudfelet istället. smile

Jag vet inte exakt hur det är kopplat på din bil, men jag vet att på en 245 turbo-85 så är pluskabeln till pumpen skarvad under baksätet vid kabelstammen. Där sitter också jordkabeln till pumpen fastskruvad. Kolla där ifall det sitter någon skarv och mät om det kommer fram spänning.

Har du mätt på reläts utgång så att det kommer spänning där?

var lite otydlig när jag skrev från början, men hade då tänkt att man tar ett annat relä och drar en ny kabel, eller om man drar en ny kabel från orginal relät kanske kan gå det också, för tror ju att det är en kabel nånstans som brunni av eller nå..

21 761 Inlägg
14 mars 2009
#6
Kolla ifall det sitter en skarv under baksätet, finns det en sån så kan du mäta om spänningen kommer dit. smile

Om det är gjort på samma sätt som på 240 så ska det gå två kablar i en skyddsslang genom golvet ner till pumpen, då är det också lätt att se skarven vid golvlisten (om det nu finns en skarv där alltså).

Har du någon Haynes rephandbok?
Senast redigerat av Drönirettab (14 mars 2009)

1 008 Inlägg
14 mars 2009
#7
Har du gnista på tändstiften då??  så inte felet ligger i hallgivaren -88 / svänghjulsgivaren -88b


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Kolla ifall det sitter en skarv under baksätet, finns det en sån så kan du mäta om spänningen kommer dit. smile

Om det är gjort på samma sätt som på 240 så ska det gå två kablar i en skyddsslang genom golvet ner till pumpen, då är det också lätt att se skarven vid golvlisten (om det nu finns en skarv där alltså).

Har du någon Haynes rephandbok?

under baksäte`? pumpen sitter ju vid framsäterna ju.. tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#9
240bns skrev:
Har du gnista på tändstiften då??  så inte felet ligger i hallgivaren -88 / svänghjulsgivaren -88b

fick även byta den, men vi fixade med pumpen, drog en ny kabel från reläet till pumpen, men nu så är det fel på spridar reläet också, är ström fram, konstant, men det klickar inte eller nå sånt när man vrir på nyckeln, anledning? :S

21 761 Inlägg
14 mars 2009
#10
tal0n skrev:
under baksäte`? pumpen sitter ju vid framsäterna ju.. tongue

Nja, ungefär under golvet där bakpassagerarna har sina fötter, så skulle jag vilja uttrycka mig. wink

Fast jag pratar ju om 240, det brukar kunna skilja litegrann på diverse detaljer mellan 240 och 740 har jag märkt. smile

21 761 Inlägg
14 mars 2009
#11
tal0n skrev:
men nu så är det fel på spridar reläet också, är ström fram, konstant, men det klickar inte eller nå sånt när man vrir på nyckeln, anledning? :S

Skulle inte förvåna mig om det har med spänningen från pumprelät att göra, dvs att huvudfelet finns kvar. Men det är bara en gissning, jag har varken pysslat med B230F eller 740. smile

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
tal0n skrev:
under baksäte`? pumpen sitter ju vid framsäterna ju.. tongue

Nja, ungefär under golvet där bakpassagerarna har sina fötter, så skulle jag vilja uttrycka mig. wink

Fast jag pratar ju om 240, det brukar kunna skilja litegrann på diverse detaljer mellan 240 och 740 har jag märkt. smile

besservisse tongue

55 Inlägg
7 april 2009
#13
Om du har en B230F (LH2.4) så kan du inte byta ut reläet, det hr fler fuktioner än bara styra bränslepumpen. Det är vitt va? Så dess rätta namn är inte bränslepumpsrelä, utan systemrelä... Det styr även vissa funktioner i databoxen...

Men ett hett tips är att du kollar så att säkrings&relä hållaren är ordentligt jordad... Råkade ut för det på gammal 740 jag hade ett tag och bilen tvärvägrade att starta då...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003


Sök