Detta blir en liten miniprojekt-tråd mest för att det är roligt att dokumentera och att få spännande kommentarer och andras synpunkter. Bilen köptes som tilltänkt sommarbil i mitten av november och har varit undanställd och avställd sedan 30 november. Hade hållit utkik drygt två månader efter en *fin* svart/svart 4,2 automat innan det blev just denna bilen. Det som nu skall göras är väl att få den i form för sommaren, och det är en del.
Audi V8 -93
Audi's flaggskepp i den högsta lyxklassen på denna tiden. Det säger nog vad det är för kvalitet!
Motor: 4,2 liters V8 på 280HK/400NM. Fyrstegad automatlåda. Quattro.
Bakgrund: Importerades -03 från Tyskland, gick som välskött familjebil i tre år tills den köptes av den senaste ägaren förra året som tilltänkt hobbybil, han har således putsat och donat den riktigt fint. Massa småfix plus riktigt stor service med bl.a. ny kamren. Han har kört endast ca 150 mil med den under de sju månaderna han ägde den.
Planer: Glidarbil på sommaren. Fint som snus med automat och "direktörsbil". Utgår från att nå bästa möjliga skick ur ekonomisk synpunkt till denna sommaren.
Extra bra: Klanderfri inredning! Inte många skavanker. Väldigt godkänd lack (givetvis rostfritt) för att ha rullat 26 000 mil, dock något litet stenskott på någon dörr (nån liten bula) samt lite avskavd lack på stötfångaren bak (standard). Dock bättringslackat.
Beräknad tid för projektet: 1-2 månader.
Budget: Ca 25 000:-. Är tyvärr alldeles för arbetslös för både denna budget och särskilt mer.. men det får lov att gå.
Detta skall göras:
- [ ] Besiktiga, senaste bes underkändes pga för hög HC/CO-halt samt ojämna bromsar
- [ ] Byta drivknut höger fram
- [ ] Byta hjullager bak
- [ ] Ställa om nivåreglering bak och montera sänkingssats
- [ ] Byta ljusramp bak till ny fin original (sitter en fruktansvärt ful kinakopia på ATM)
- [ ] Riva ur originalstereo med cd-växlare och alla högtalare
- [ ] Riva ur stenålders GPS
- [/] Försöka få telefonen att fungera alternativt att riva ur den
- [ ] Renovera fälgarna, spackla, slipa och lacka
- [ ] Rejäl lackbehandling med polering och vax på firma
- [ ] Budgetavgasbygge, ersätta främre dämparen med rör för att få lite V8-muller
- [ ] Lägga in extra ljuddämpning i skuff (minska V8-muller i kupén) samt framdörrar
- [ ] Ljudbygge! Tre stycken 6,5-kit skall in, två i framdörrarna. Baslåda i bandpass med rör upp ur hatthyllan.
First thing to do:
Grejen är den att jag har ännu ingenstans att vara. Jag bor i lägenhet och har endast en parkeringsplats och knappt en skiftnyckel till verktyg. Har alltid gjort mitt hos kompisar, men detta är för stort. Har lite kontakter och hoppas få tag på garage alternativt tak över skallen. Det mesta duger väl egentligen. Hoppas hitta något inom en månad, annars blir det segt.. Verktyg ska också inhandlas!
Bild från i somras:
Annan, ganska smutsig:
Inredning:
Precis innan avställning, smutsig:
Spontana kommentarer om projektet?
Audi V8 -93
Audi's flaggskepp i den högsta lyxklassen på denna tiden. Det säger nog vad det är för kvalitet!
Motor: 4,2 liters V8 på 280HK/400NM. Fyrstegad automatlåda. Quattro.
Bakgrund: Importerades -03 från Tyskland, gick som välskött familjebil i tre år tills den köptes av den senaste ägaren förra året som tilltänkt hobbybil, han har således putsat och donat den riktigt fint. Massa småfix plus riktigt stor service med bl.a. ny kamren. Han har kört endast ca 150 mil med den under de sju månaderna han ägde den.
Planer: Glidarbil på sommaren. Fint som snus med automat och "direktörsbil". Utgår från att nå bästa möjliga skick ur ekonomisk synpunkt till denna sommaren.
Extra bra: Klanderfri inredning! Inte många skavanker. Väldigt godkänd lack (givetvis rostfritt) för att ha rullat 26 000 mil, dock något litet stenskott på någon dörr (nån liten bula) samt lite avskavd lack på stötfångaren bak (standard). Dock bättringslackat.
Beräknad tid för projektet: 1-2 månader.
Budget: Ca 25 000:-. Är tyvärr alldeles för arbetslös för både denna budget och särskilt mer.. men det får lov att gå.
Detta skall göras:
- [ ] Besiktiga, senaste bes underkändes pga för hög HC/CO-halt samt ojämna bromsar
- [ ] Byta drivknut höger fram
- [ ] Byta hjullager bak
- [ ] Ställa om nivåreglering bak och montera sänkingssats
- [ ] Byta ljusramp bak till ny fin original (sitter en fruktansvärt ful kinakopia på ATM)
- [ ] Riva ur originalstereo med cd-växlare och alla högtalare
- [ ] Riva ur stenålders GPS
- [/] Försöka få telefonen att fungera alternativt att riva ur den
- [ ] Renovera fälgarna, spackla, slipa och lacka
- [ ] Rejäl lackbehandling med polering och vax på firma
- [ ] Budgetavgasbygge, ersätta främre dämparen med rör för att få lite V8-muller
- [ ] Lägga in extra ljuddämpning i skuff (minska V8-muller i kupén) samt framdörrar
- [ ] Ljudbygge! Tre stycken 6,5-kit skall in, två i framdörrarna. Baslåda i bandpass med rör upp ur hatthyllan.
First thing to do:
Grejen är den att jag har ännu ingenstans att vara. Jag bor i lägenhet och har endast en parkeringsplats och knappt en skiftnyckel till verktyg. Har alltid gjort mitt hos kompisar, men detta är för stort. Har lite kontakter och hoppas få tag på garage alternativt tak över skallen. Det mesta duger väl egentligen. Hoppas hitta något inom en månad, annars blir det segt.. Verktyg ska också inhandlas!
Bild från i somras:
Annan, ganska smutsig:
Inredning:
Precis innan avställning, smutsig:
Spontana kommentarer om projektet?
Senast redigerat av DiskBengt (1 april 2009)
Mvh // DiskBengt aka GRDL
0
0
0
0