2884
Sök

Garagebygge - elinstallation ?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Har precis flyttat till hus med ett gammalt garage och jag tänkte slänga in lite bättre lyse där.

Hade tänkt sätta fem stycken 35-9806 (från biltema) i garaget och göra en fast installation med installationskabel, väggbrytare och en jefla massa kabelklammrar tongue

Då är frågan om jag får göra detta utan att vara behörig elektriker ??

Kom på att så fort det handlar om en fast installation så måste man väl vara elektriker men om man gör hela skiten borttagbart så får man göra det själv ??

Antingen ska jag alltså installera allt som en vanlig fast installation eller så köper jag bara armaturerna och skruvar dit en jordad stickpropp med 1,6m kabel så att det kan betraktas som borttagbart och då ska man väl kunna kringgå det där med fast installation om man nu måste vara elektriker för att göra en sån installation.
Senast redigerat av TBOC_Razor (20 mars 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 299 Inlägg
15 mars 2009
För att du ska kunna göra elinstallationer hemma så måste det sitta en stickpropp i änden på sladden, precis som du själv sa smile

Ingen stickpropp = du måste ringa elektriker.

//Jacob

124 Inlägg
15 mars 2009
Om du kan göra en fast installation rätt så e de la bara att göra det och om någon frågar så kan du ju säga att en elektriker har gjort det?

6 170 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
För att du ska kunna göra elinstallationer hemma så måste det sitta en stickpropp i änden på sladden, precis som du själv sa smile

//Jacob

Okej så om jag skruvar upp fem lysrörsarmaturer med stickpropp i taket på garaget och kopplar till ett grenuttag eller nått så går det att kringgå att man behöver behörighet ?

Man vill ju inte få någon skit med försäkring eller liknande *om* något skulle hända.

Men var ska man koppla sladdarna då ?

Det är ju en jord (gul/grön), en fas (brun ?) och en nolla (blå ?) vart ska dom kopplas när det står L (jordsymbol) N ?

Jorden vet jag ju såklart var den ska kopplas.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

153 Inlägg
15 mars 2009
men det spelar för fan ingen roll om du gör de själv eller om du ringer en elektriker, bara det blir korrekt kopplat så är det ingen som bryr sig.. smile

629 Inlägg
15 mars 2009
TBOC_Razor skrev:
Okej så om jag skruvar upp fem lysrörsarmaturer med stickpropp i taket på garaget och kopplar till ett grenuttag eller nått så går det att kringgå att man behöver behörighet ?

Man vill ju inte få någon skit med försäkring eller liknande *om* något skulle hända.

Det är ju en jord (gul/grön), en fas (brun ?) och en nolla (blå ?) vart ska dom kopplas när det står L (jordsymbol) N ?

N = Neutralen dvs den blåa (ljusblå antar jag den är, men varierar lite) kablen.
Fasen brukar vara svart / brun / grå beror lite på vilken kabel du köper.
Men det är standard att gröngul = Jord och Blå (ljusblå) = Neutral idag.

Mröh

R1 driver!
5 128 Inlägg
15 mars 2009
Eller om du ska halvt ordentligt när du gör en fast installation så räcker det med att du drar alla kablar, sätter fast dom var du nu ska ha dom, hänger upp armaturerna och har allt sådant uppsatt och redo, sen låter du en elektriker göra slutgiltiga inkopplingen till elnätet i ditt garaget. Så har jag iaf fått lära mig att det är tillåtet!

629 Inlägg
15 mars 2009
_DamnIt skrev:
Eller om du ska halvt ordentligt när du gör en fast installation så räcker det med att du drar alla kablar, sätter fast dom var du nu ska ha dom, hänger upp armaturerna och har allt sådant uppsatt och redo, sen låter du en elektriker göra slutgiltiga inkopplingen till elnätet i ditt garaget. Så har jag iaf fått lära mig att det är tillåtet!

Stämmer bra det ( har gått el-programmet).
Fast koppla in dem via stick-propp går det med (inte lika praktiskt kanske, men då behövs inget godkännande från elektriker.)

Mröh

R1 driver!
5 128 Inlägg
15 mars 2009
Dagge88 skrev:
_DamnIt skrev:

Fast koppla in dem via stick-propp går det med (inte lika praktiskt kanske, men då behövs inget godkännande från elektriker.)

Stickkontakt är helt värdelöst, har själv fått göra så i mitt "garage" roll

3 059 Inlägg
15 mars 2009
TBOC_Razor skrev:
Rallyhalle skrev:

//Jacob

Oj, är el-kunskapen så illa så ska du nog låte nån annan göra det åt dig.

Dagge88 skrev:
_DamnIt skrev:

Ska det vara enligt alla konstens regler får man väl inte ens spika upp kabeln själv.
Så fort man fäster en kabel räknas det som fast installation.
Senast redigerat av Smajly (15 mars 2009)

Galen
849 Inlägg
15 mars 2009
Tänk på att jorden kan vara röd också eftersom det är ett gammalt hus. om ingen redan har sagt det:P sedan så är ett tips att mäta mellan sladdarna med en multimeter så du är säker på vad som är vad.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2009
Frippe08 skrev:
Tänk på att jorden kan vara röd också eftersom det är ett gammalt hus. om ingen redan har sagt det:P sedan så är ett tips att mäta mellan sladdarna med en multimeter så du är säker på vad som är vad.

Har man röd jord har man vit fas och svart nolla också.

Jonas

16 197 Inlägg
15 mars 2009
Volvo_Mannen skrev:
Frippe08 skrev:

elle så har man sån "tur" som ja hade när ja skulle dra om strömen i min polares kåk.. ALLA kablar va röda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2009
Smajly skrev:
Så fort man fäster en kabel räknas det som fast installation.

Ja det tycker jag med.

Dessutom om man ska ha "stickpropps anläggning" så måste man ju ha en "sladd" ex. RKK, gummikabel och ingen "kabel" ex. EKLK, EKK, EKRK(kulo)

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2009
evilaudio skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Frippe08 skrev:

elle så har man sån "tur" som ja hade när ja skulle dra om strömen i min polares kåk.. ALLA kablar va röda.

Då är det bara att dra ur allt och börja från noll, hade samma hos en fast allt var svart istället.

Jonas

6 170 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Frippe08 skrev:

Vet redan att gammla hus kan ha röd jord men eftersom jag inte kommer att ge mig in i väggar eller dosor utan köra stickis så är det ganska lugnt wink

Volvo_Mannen skrev:
Ja det tycker jag med.

Dessutom om man ska ha "stickpropps anläggning" så måste man ju ha en "sladd" ex. RKK, gummikabel och ingen "kabel" ex. EKLK, EKK, EKRK(kulo)

Kör med denna på en armatur:

http://www.biltema.se/products/product. … mId=124769

3G1.0mm2 RDV-kabel.

Vad betyder egentligen allt det där med EKK, EKLK, EKRK osv ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (20 mars 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 mars 2009
TBOC_Razor skrev:
Vad betyder egentligen allt det där med EKK, EKLK, EKRK osv ??

Vad det är för kabel typ. EK betyder att det är en "kardel" på kopparn. dvs. inte många små.
EKLK och EKRK är mantlade kablar som har en metallmantel runt alla ledare som jordas.

Jonas

250 Inlägg
18 mars 2009
Är precis som Smajly säger. Så fort du fäster en kabel i väggen så räknas det som fast installation och då måste man vara behörig för att få göra det. Och det är klart att ingen säger något om du gör det själv.. om inte garaget brinner ned och försäkringsbolaget börjar rota i orsaken. När dom får reda på att du kopplat lite själv blir det inte roligt.. Då får du pröjsa allt själv..

Ek = En kardel (tråd)
Fk = Få kardelig (trådig) (7 stycken tunna trådar)
Rk = Rik kardelig (trådig)
Mk = Mång kardelig (trådig)

de sista bokstäverna i beteckningen är skyddet.. vilken typ av skyddsmantel kabeln har osv.

===========================================

L = fas
N = nolla
(jordtecknet) = jord

I gamla hus har man oftast röd jordkabel.. men långt ifrån alltid.

Och fas och nolla kan skifta i alla möjliga färger.. vanligast är svart nolla och vit fas.. men kan lika gärna vara tvärtom eller helt andra färger.

3G1,5 är en typ av kabel.. 3 ledare (1 fas, 1 nolla, 1 jord) G står för ground och betyder alltså att en av de där tre ledarna är jord (finns 3X1,5 också.. då betyder X:et att det inte finns nån jordledare i kabeln, men det är fortfarande 3 ledare, den 3:e är svart).. 1,5 är diametern på ledarna. alltså 1,5 mm

5G2,5 är fem ledare (varav 1 jord) och diametern på varje ledare är 2,5 mm..
Senast redigerat av Puttski (18 mars 2009)

Volkswagen - Das Auto

1 814 Inlägg
18 mars 2009
Trodde man fick göra som man ville  (läs göra nästan allt själv) men en behörig elektriker skulle kontrollera allt för att det ska vara tillåtet? :S

VW Ägare
1 011 Inlägg
18 mars 2009
Puttski skrev:
Är precis som Smajly säger. Så fort du fäster en kabel i väggen så räknas det som fast installation och då måste man vara behörig för att få göra det. Och det är klart att ingen säger något om du gör det själv.. om inte garaget brinner ned och försäkringsbolaget börjar rota i orsaken. När dom får reda på att du kopplat lite själv blir det inte roligt.. Då får du pröjsa allt själv..

Ek = En kardel (tråd)
Fk = Få kardelig (trådig) (7 stycken tunna trådar)
Rk = Rik kardelig (trådig)
Mk = Mång kardelig (trådig)

de sista bokstäverna i beteckningen är skyddet.. vilken typ av skyddsmantel kabeln har osv.

===========================================

L = fas
N = nolla
(jordtecknet) = jord

I gamla hus har man oftast röd jordkabel.. men långt ifrån alltid.

Och fas och nolla kan skifta i alla möjliga färger.. vanligast är svart nolla och vit fas.. men kan lika gärna vara tvärtom eller helt andra färger.

3G1,5 är en typ av kabel.. 3 ledare (1 fas, 1 nolla, 1 jord) G står för ground och betyder alltså att en av de där tre ledarna är jord (finns 3X1,5 också.. då betyder X:et att det inte finns nån jordledare i kabeln, men det är fortfarande 3 ledare, den 3:e är svart).. 1,5 är diametern på ledarna. alltså 1,5 mm

5G2,5 är fem ledare (varav 1 jord) och diametern på varje ledare är 2,5 mm..

Nästan rätt
1,5 och 2,5 är inte grovleken på kablarna utan det är kvadratmilimetern.

Alltså:
1,5/3,14= 0,47
Roten ur 0,47= 0,69
Alltså är radien på kabeln 0,69 och diametern blir då 0,69*2=1,38

Samma sak blir det med 2,5
2,5/3,14= 0,79
Roten ur 0,79= 0,89
Alltså är radien på kabeln 0,89 och diametern blir då 0,89*2=1,78

annars var det rätt. smile

Henrik Eberlund

Sök