3616
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 308 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Forummoderator
26 408 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#761
skurtmeister skrev:
Tjena! jag har en m47 låda liggandes hemma hos min far. han bor i molkom (värmland), den får du för 500 spänn, ligger ändå å skräpar. du kan lika gärna få med motorn till den också eftersom det är en bit att åka, det är en b230f som sägs ha gått runt 25k. finns ingen data box till den och ingen generator men det finns ju andra delar att plocka av den som kan vara bra att ha hemma! skicka ett gb inlägg om du är intresserad

Kan nog möta dig en bit på vägen men då stiger priset så klart smile

Mvh Micke

Tjenare Skurtmeister smile Vill tacka för ditt svar i tråden. Äsch, det ordnar sig med låda. Har ju en M46 liggandes hemma hos föräldrarna, i fint skick. Alla grejer är numera inhandlade, så till helgen blir det byte. Var inte riktigt vad jag hade tänkt men samtidigt så säger ju folk att M46 håller bättre.
Är nog bara jag som är negativ till dem..

Förresten..läste att jag skulle skicka ett gb-inlägg. Jag gör det också så det inte missas smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 november 2009
#762
AirOne skrev:
. men samtidigt så säger ju folk att M46 håller bättre.

kan ju bero på att m47 och m46 är samma vlåda och ska man peta ner 1 "riktig" 5ans växel blir ju dreven klenare än om du kör 4 bra med en kass overdrive istället

lite därför de håller för turbo bilarna dock inte overdriven..

så varför skulle de inte funka på en 240 utan turbo..
kör på m46an så vida du inte har m47an nu om man vill va smidig och slippa köpa massa extra grejjer


Pan
10 november 2009
#763
Men visst måste man byta kardanen också? Eller är jag lost nu för det är väl inte samma längd på lådorna. Eller går det iaf.

mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2009
#764
Pan skrev:
Men visst måste man byta kardanen också? Eller är jag lost nu för det är väl inte samma längd på lådorna. Eller går det iaf.

mvh

ja man måste byta ut främre delen av kardan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 november 2009
#765
Pan skrev:
Men visst måste man byta kardanen också? Eller är jag lost nu för det är väl inte samma längd på lådorna. Eller går det iaf.

mvh

m46an är längre pga overdriven
men har han m46an inte byta den men har han m47an så har han lite jobb på G


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2009
#766
MrEricsson skrev:
Pan skrev:
Men visst måste man byta kardanen också? Eller är jag lost nu för det är väl inte samma längd på lådorna. Eller går det iaf.

mvh

m46an är längre pga overdriven
men har han m46an inte byta den men har han m47an så har han lite jobb på G

mm LITE jobb ja , är enbart att byta ut främre kardan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 408 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#767
MrEricsson Jo, jag har ju M47 just nu, vilket jag har kört med sedan växellådsbytet för några år sedan, då jag bytte från automat. Känns ju som "modernare" med en femte växel, men det är väl som sagt som folk säger, "hållbarare" med en M46.

Pan Yes, man måste byta främre kardanen..

turboforssen Enligt Autotjänst så skulle det även skilja på..vad fasen hette det nu? Hm..tryckplattan? Men enligt en kontakt som pysslar mycket med Volvo och särskilt växellådor då han kör folkrace, så skall det inte vara någon skillnad. Men jag kommer ändå ha två kopplingar att välja på när det blir dags. Får väl se om det är nån skillnad när det kommer till kritan smile

Plus att det är lite mer kablar till M46 förresten, än vad det är till M47.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
11 november 2009
#768
blir nog bra med m46an!


Forummoderator
26 408 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#769
Mattley skrev:
blir nog bra med m46an!

Hehe, det tror jag också. Hoppas i alla fall det.
Förresten..undrar om det är lika bra att byta oljan i den innan man byter låda?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 november 2009
#770
är ju enklare och byta oljan när den inte sitter på bilen men om man ska göra de kan jag inte svara på vet bara att de va 1 helvete få in oljan när jag gjorde de på 940in förut


Forummoderator
26 408 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#771
MrEricsson skrev:
är ju enklare och byta oljan när den inte sitter på bilen men om man ska göra de kan jag inte svara på vet bara att de va 1 helvete få in oljan när jag gjorde de på 940in förut

Hehe nej det var just det jag funderade på. Lär ju vara en aning enklare att byta när lådan är lös.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 november 2009
#772
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:
är ju enklare och byta oljan när den inte sitter på bilen men om man ska göra de kan jag inte svara på vet bara att de va 1 helvete få in oljan när jag gjorde de på 940in förut

Hehe nej det var just det jag funderade på. Lär ju vara en aning enklare att byta när lådan är lös.

jepp fick ju själv köra oljekanna på 940ins m46 tog år och dar och få upp den till max niviån så lär ju va 100% gånger smidigare och göra de när den är nere


Forummoderator
26 408 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#773
MrEricsson skrev:
AirOne skrev:
MrEricsson skrev:
är ju enklare och byta oljan när den inte sitter på bilen men om man ska göra de kan jag inte svara på vet bara att de va 1 helvete få in oljan när jag gjorde de på 940in förut

Hehe nej det var just det jag funderade på. Lär ju vara en aning enklare att byta när lådan är lös.

jepp fick ju själv köra oljekanna på 940ins m46 tog år och dar och få upp den till max niviån så lär ju va 100% gånger smidigare och göra de när den är nere

Lät ju som sagt en aning bökigt. Nej då blir det nog byte av olja, bara det hinns med innan själva lådbytet också. Sägs ju hjälpa till mot eventuellt krångel med överväxeln också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

112 Inlägg
15 november 2009
#774
blir nog fint dehär! och bilden på bilen när ägaren innan hade den, där den låg i diket, tror de är i brunflo åvanför kyrkan va?


110 Inlägg
15 november 2009
#775
Man måste byta hela kardan när man byter låda.. För när jag böt från m46 till m47 vart bakre delen för kort när jag satte ihop med främmre, så kom iväg drygt 100 meter innan det slog isär!


.......
2 655 Inlägg
16 november 2009
#776
de va ett jävla skrivande om denna låda, de är bara åka upp på stigs maskin och handla på butiken där, då får du 4liter olja för 130kr, riktig olja inget blask. så fyller du i ändå upp till nivå hålet så är de bra sen.


jag bytte på min 240 och behövde inte byta annat än främre delen av kardanen och balken.


synd att tony var ute på stan hela freda och lörda kvällen och sladdade upp all soppa annars hade de ju blivit byte i helgen.

Forummoderator
26 408 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#777
green1991 Det tror jag också. Jadu..med tanke på att förra ägaren har bott i Brunflo så är det säkert ingen tokig gissning, men detta är som sagt en helt annan historia innan mig tongue Tror inte man ska veta allt egentligen, vad som hänt innan man själv blev ägare..

Kriillee Hehe det lät ju mindre kul..jo nu är det nog fastställt vad man ska byta smile

beemern Är inget vidare "fan" av Stigs-Maskin, ärligt talat. Har inte med dig att göra, utan pga tidigare erfarenheter. Men balken säger du? Måste jag ha växellådsbalken också? Det har ingen nämnt nånting om!?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

112 Inlägg
16 november 2009
#778
jaså vad hette ägaren innan då om du mins?


Forummoderator
26 408 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#779
green1991 skrev:
jaså vad hette ägaren innan då om du mins?

Niklas Helmersson..har god kontakt med honom fortfarande. En av dom bästa vänner man kan ha smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

112 Inlägg
16 november 2009
#780
hehe fränt, är också en kompis till han, fina börnminnen med han sen i sommras:P pratar med tjejen hans på msn nu också:P



Sök