2465
Sök

AirOnes: Volvo 244 GLT "Buken" *..under nedläggning..*

Var en 85:as Volvo 244 GLT, jag höll kär väldigt länge. Många minnen och mycket blev gjort.

Forummoderator
0 Följare
382 302 Visningar
Projektet avslutat 8 maj 2012
Forummoderator
26 408 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
te_wik Mja..var ju tanken förra helgen att det skulle bli byte men då insjuknade kompisen i influensa så det gick ju åt fanders. Får se om det blir den här helgen. Verkar hålla ihop än så länge, även om den verkligen sjunger och rasslar och allt vad den numer gör tongue

ironhead M45..men det hann Turboforssen före att svara på. Sägs vara väldigt poppulär hos folkraceåkare har jag hört. En liten anektot om ämnet..
Tack för förslaget men jag tror jag ska köra med M46. Har ju fått tag i alla grejer nu..men någon får gärna dementera eller berätta för mig om jag behöver byta nån balk också, som Beemern sa innan?

turboforssen Är det nåt du inte kan? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 november 2009
AirOne skrev:
te_wik Mja..var ju tanken förra helgen att det skulle bli byte men då insjuknade kompisen i influensa så det gick ju åt fanders. Får se om det blir den här helgen. Verkar hålla ihop än så länge, även om den verkligen sjunger och rasslar och allt vad den numer gör tongue

ironhead M45..men det hann Turboforssen före att svara på. Sägs vara väldigt poppulär hos folkraceåkare har jag hört. En liten anektot om ämnet..
Tack för förslaget men jag tror jag ska köra med M46. Har ju fått tag i alla grejer nu..men någon får gärna dementera eller berätta för mig om jag behöver byta nån balk också, som Beemern sa innan?

ha ha ha ja s##b tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 408 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
AirOne skrev:

ha ha ha ja s##b tongue

Ja, men det kan inte jag heller någonting om, bortsett från det man har läst om i tidningar med mera.

Forummoderator
26 408 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Update 67

091122

Nu har det varit mycket snack men ingen verkstad på länge tycker jag. Men vad gör man när man inte kan med dylikt som att byta växellåda, eller när man rättare sagt inte riktigt törs. Visst, jag har gjort en hel del på egen hand men sådant och ställa tändningen och likande - det lämnar jag bort.
Hursomhelst.
Idag blev det således dags för växellådsbytet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/806276_holocj.jpg
[Taget 091122]*..där ligger den nya lådan..äntligen..*

Att plocka lös den gamla var lättare sagt än gjort. Jag vet inte exakt vad de båda - Tony och Beemern - höll på med, men besvärligt var det bevisligen..men lös kom den..det gamla ratet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/806280_dwst9v.jpg
[Taget 091122]*...där var lådan äntligen lös..dags för inspektion..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/806282_eki5zl.jpg
[Taget 091122]*..efter ett litet lyft på locket på M47:an. Sa mig inte så mycket..men tydligen inte så farligt dålig ändå. Men mycket metallspån i oljan och förmodligen dålig i lagren..*

Sedan skulle den nya växellådan dit. Elhistorien skruvade Beemern ihop. Kabeln till lampan bakom instrumentpanelen knippsades av tror jag, till mina protester. Men..nej man behöver den säkert inte men..jaha. Aja.
Den andra stumpen drogs till relätet, och den tredje till säkringsdosan. Sedan var det nåt trubbel med kablarna på lådan också men efter lite om och men så stämde tydligen de också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/806287_uslmim.jpg
[Taget 091122]*..finns sätt och så finns det sätt. Detta är ett sätt att montera en växellåda på..liggandes under..*

Var inte avgassystemet i vägen så var det avgasklammern. Var det inte dessa så var det nåt annat. Ska ärligt säga att jag inte gjorde så mycket idag. Tar inte åt mig någon egentlig ära, förutom att jag hissade domkrafter efter önskat behov, samt lös med lampor och skickade verktyg.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/806292_3k6f15.jpg
[Taget 091122]*..snacka om att det blir varmt åt röven när det ryker om byxorna hahaha..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/806301_vms9sg.jpg
[Taget 091122]*..Beemern kopplar el..*

Summa sumarum..eller vad det nu heter: växellådan bytt. Numer kör man M46..där overdriven inte går att koppla ur som man ska så man får koppla ur fyrans växel helt och lägga i den igen, alternativt byta växel till exempel trean..men whattheck. Äntligen behöver jag mig inte oroa så mycket över en växellåda i alla fall.
..nu är det bara resten..

99 Inlägg
23 november 2009
kan du inte komma hit o göra de åt mig med?? big_smile mvh johan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 november 2009
Det går ju som på räls detdär smile Har lite strul med min OD, den vill inte gå i förän man kört så motorn är varm och därmed också växellådan. Men när den väl gått i en gång så funkar den klockrent ända tills bilen blir kall igen smile

Mvh tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

skogstokig
341 Inlägg
23 november 2009
haha ja de där ha man gjort några gånger. ligga under o byta låda:P trångt o roligt:P haha. men bra gjort iaf:)

.......
2 655 Inlägg
23 november 2009
ska bara upplysa om att kabeln för lampan finns kvar, bara koppla i den när du har ork:P.

Arn Racing
166 Inlägg
23 november 2009
te_wik skrev:
Det går ju som på räls detdär smile Har lite strul med min OD, den vill inte gå i förän man kört så motorn är varm och därmed också växellådan. Men när den väl gått i en gång så funkar den klockrent ända tills bilen blir kall igen smile

Mvh tommy

har lite samma problem jag också, skulle gissa på att det är vanligt, inget som stör direkt.

ser bra ut annars gött att det händer lite hos dig!big_smile gör det ju tyvärr inte hos mig:(

MVH/Holmgren

Volvo for life
571 Inlägg
23 november 2009
Varför slänga i m46an om inte od:en funkar? :S

Volvo for life

Forummoderator
26 408 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
container_johan Haha..mja..är ju som sagt inte jag som tar åt mig äran tongue

te_wik Hm, låter ju lustigt det där. Kollat så du har tillräckligt med olja i lådan?

GLT-80 Hehe jo jag kan tänka mig det. Blev grym skillnad i alla fall. Växelspaken känns ju nästan som en Ferrari-låda numer jämfört med sladderspaken på tidigare lådan haha tongue

beemern Aha så du lämnade kvar den ändå? Trevligt..då ska jag försöka koppla in den sen smile

FHolmgren Verkar som att många har liknande problem med sina m46:or. Men. Bara de funkar så skall de vara hållbara i alla fall. Varför händer det inte så mycket hos dig? Problem?

steena Jooodå den funkar. Men den är lite knasig bara. Men skall kolla upp hur det blev med kablarna. Kanske bara sitter åt fel håll eller något..

skogstokig
341 Inlägg
23 november 2009
hahaha ja de kan ja tänka mig. jag ska snart sätta i min m46a i min:P för 5ans växel börjar bli dålig nu känner jag:P

Forummoderator
26 408 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
GLT-80 skrev:
hahaha ja de kan ja tänka mig. jag ska snart sätta i min m46a i min:P för 5ans växel börjar bli dålig nu känner jag:P

Hehe ajdå..ja det är bara att lägga sig och skruva det då tongue

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 november 2009
AirOne skrev:
te_wik Hm, låter ju lustigt det där. Kollat så du har tillräckligt med olja i lådan?

Nej jag har inte gjort ett skit med bilen, bara kollat motoroljan.
Har köpt nya torkarblad och oljefilter, behövs en service. Men dom delarna har legat på hyllan rätt länge, inte orkat göra nåt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

skogstokig
341 Inlägg
23 november 2009
AirOne skrev:
GLT-80 skrev:

Hehe ajdå..ja det är bara att lägga sig och skruva det då tongue

haha nja ja tror ja lånar en verkstad som har lyft:P

Forummoderator
26 408 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
MrEricsson Haha. Ska bara göra lite inställningar med tändningen, montera på kamremskåpan och kanske fylla på lite olja i motorn. Sen så kan man nog prova lite på allvar smile

te_wik Ah ok..hoppas det löser sig med lådan i alla fall smile

GLT-80 Hehe jo. Man hade inte tackat nej till det själv. Då hade man kanske haft orken att ordna med mer saker. Men. Till nästa sommar är det VÄLDIGT mycket som står på planeringsschemat..

skogstokig
341 Inlägg
23 november 2009
ja jo de förstår jag med:P hehe. vad ska de stå på den då?smile

Forummoderator
26 408 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
GLT-80 skrev:
ja jo de förstår jag med:P hehe. vad ska de stå på den då?smile

Ska ställa av bilen och ta ur all inredning. Mattor, stolar och allt egentligen. Allt utom instrumentpanelen.
Sen skall golvet sågas ur och svetsas nytt. Både golvet och stommarna på båda sidorna.

Trucker
1 220 Inlägg
23 november 2009
ny låda å nya planer kommer bli bra de här

Vissa är bara bättre än andra!

Sök