Update 67091122
Nu har det varit mycket snack men ingen verkstad på länge tycker jag. Men vad gör man när man inte kan med dylikt som att byta växellåda, eller när man rättare sagt inte riktigt törs. Visst, jag har gjort en hel del på egen hand men sådant och ställa tändningen och likande - det lämnar jag bort.
Hursomhelst.
Idag blev det således dags för växellådsbytet.
[Taget 091122]*..där ligger den nya lådan..äntligen..*Att plocka lös den gamla var lättare sagt än gjort. Jag vet inte exakt vad de båda - Tony och Beemern - höll på med, men besvärligt var det bevisligen..men lös kom den..det gamla ratet.
[Taget 091122]*...där var lådan äntligen lös..dags för inspektion..*
[Taget 091122]*..efter ett litet lyft på locket på M47:an. Sa mig inte så mycket..men tydligen inte så farligt dålig ändå. Men mycket metallspån i oljan och förmodligen dålig i lagren..*Sedan skulle den nya växellådan dit. Elhistorien skruvade Beemern ihop. Kabeln till lampan bakom instrumentpanelen knippsades av tror jag, till mina protester. Men..nej man behöver den säkert inte men..jaha. Aja.
Den andra stumpen drogs till relätet, och den tredje till säkringsdosan. Sedan var det nåt trubbel med kablarna på lådan också men efter lite om och men så stämde tydligen de också.
[Taget 091122]*..finns sätt och så finns det sätt. Detta är ett sätt att montera en växellåda på..liggandes under..*Var inte avgassystemet i vägen så var det avgasklammern. Var det inte dessa så var det nåt annat. Ska ärligt säga att jag inte gjorde så mycket idag. Tar inte åt mig någon egentlig ära, förutom att jag hissade domkrafter efter önskat behov, samt lös med lampor och skickade verktyg.
[Taget 091122]*..snacka om att det blir varmt åt röven när det ryker om byxorna hahaha..*
[Taget 091122]*..Beemern kopplar el..*Summa sumarum..eller vad det nu heter: växellådan bytt. Numer kör man M46..där overdriven inte går att koppla ur som man ska så man får koppla ur fyrans växel helt och lägga i den igen, alternativt byta växel till exempel trean..men whattheck. Äntligen behöver jag mig inte oroa så mycket över en växellåda i alla fall.
..nu är det bara resten..