2446
Sök

Bilstereo slutsteg och baslåda

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
jag hade tänkt att koppla in en baslåda och slutsteg till min bil, problemet är att jag inte fattar så himla mkt av vad jag ska göra. kabel 1 och 2  har jag ingen aning om vad dom är, 3an är mellan stereon och slutsteget (?) 4 ström +12, 5an ingen aning och 6an jord.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112474/595945_26l6kp.jpg
sladdar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112474/595946_ovtivm.jpg
baslåda

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112474/595947_xhvcxm.jpg
slutsteg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112474/595948_2tw8rs.jpg
slutsteg

frågan är enkel, kan någon göra en väldigt grundlig och nybörjarvänlig beskrivning om hur jag ska få liv i monstret? tack som fan på förhand!

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Nr 1 och 2 bör vara högtalarkablar.
Nr 5 borde vara remotekabel.

Vart har du köpt dessa kablar?

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
dom har köpt som ett kit på mds i kristianstad. hur ska man koppla dom in till kontakterna på baslådan och var ska de sitta i slutsteget?

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
16 mars 2009
Åk till MDS o be om hjälp smile De brukar vara rätt snälla smile

Du saknar ju fan en strömkabel :S ialalfall på bilden... Men iallafall.. Strömkabeln till Steget Rakt in i +12V
sen Jorden.. Från GND till bilens chassi eller nått plåtställe... bara att skriva fast... smile
Sen REM från din sterio.. rakt in i slutsteget.. Brukar vara blå smile Det är även den som används om man har elantänn och så.. Lite svårt för mej o förklara.. (Innan du gör nått.. Jorda alltid steget (GND))
sen ska de starta iallafall.. rästen överlåter ajg till nån annan smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

21 761 Inlägg
16 mars 2009

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är kitet något av dessa?

www.mds.se/?artnr=pktgp212
www.mds.se/?artnr=pktgp210

det är 10" paketet

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 mars 2009
Nä nu får både du och MDS kamma er Dröni....

1-2 är strömkablar.. 4-6mm2.....de är enkelledande.... (ensam kabel, inte parvis som brukligt i hgt-kablar wink ) Det enda jag kunde tänka mig att ha dessa till är som kablar till enheten....
Jag ser INGA högtalarkablar med bland dessa kablar.

5:an är kablar för högnivåingången....dvs om man saknar lågnivå i bilen (tex. om man har kvar orig-enheten så kan man ta signal från originalkablarna till högtalarna)

HyperSonica> Eh nej strömkabel har han....det är den slivriga tjockaste bunten. Nr. 4.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

1-2 är strömkablar.. 4-6mm2.....de är enkelledande.... (ensam kabel, inte parvis som brukligt i hgt-kablar wink ) Det enda jag kunde tänka mig att ha dessa till är som kablar till enheten....

5:an är kablar för högnivåingången....dvs om man saknar lågnivå i bilen (tex. om man har kvar orig-enheten så kan man ta signal från originalkablarna till högtalarna)

HyperSonica> Eh nej strömkabel har han....det är den slivriga tjockaste bunten. Nr. 4.

1-2 har sån y klämma eller vad det heter, och jag kan inte så mycket men det känns som att 4an är ström kabel som ska kopplas till batteriet? om nu 1-2an är ström, hur ska jag koppla det?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
# Pluskabel från batteriet, säkringen ska sitta högst 30 cm från batteriet, till stegets +12V.
# Jordkabeln från stegets GND till en kraftig renslipad plåtyta i bilens kaross, mycket viktigt att den har bra kontakt.
# Remotekabel från stereons remoteutgång till stegets anslutning REM.
# Högtalarpluskabel från stegets "L+" till baslådans plus (röd gissar jag).
# Högtalarminuskabel från stegets "R-" till baslådans minus.

Sätt inte i säkringen innan du har kopplat fast stegets jordkabel, detta för att gardera dig att inget ska kunna hända om du råkar kortsluta när du håller på att skruva. När du har skruvat fast jordkabeln och anslutit lågnivåkablarna, då är det dags för att sätta i säkringen. smile
====================================================================
Stegets kontroller:

Bassboost: Vrid ner den till "0db"
X-over: Vrid till ca "tio i tolv".
Filter: Ställ brytaren i läge "LPF".
Gain: Vrid ner till "Min", då är den i utgångsläge för vidare justering.
====================================================================
När allting är inkopplat och du har dubbel-trippelkollat alla anslutningar, då är det dags för injustering av slutstegets förstärkning så att det blir anpassat till både stereon och baslåda:

Se först till att stegets gainkontroll verkligen står i läge "Min", slå sedan igång stereon på lägsta volym och sätt in en CD-skiva med musik som du brukar lyssna på. Vrid nu upp stereons volym till ca 75-80 %, gå till steget och vrid upp gainkontrollen tills basljudet preciiis börjar låta illa. Då vrider du ner en aning tills ljudet preciiis låter bra igen.

I detta läge är steget anpassat så att basen inte ska låta illa fastän du vrider upp stereons volym på hög volym, sedan kan du efterjustera stegets filter om det behövs och även eventuellt sänka stegets gainkontroll ifall baslådan överröstar övriga högtalare. smile

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
väldigt utförligt tack! några frågor dock vad ska jag ha sladd 1-2 till? och den här "remote" är det den vanliga blåa sladden från stereon som man ska skarva ihop med vad för typ av sladd som sedan går in i rem i slutsteget?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Lonefox skrev:

Ojdå, det var slarvigt. sad

Såg nu när jag förstorade bilden att nr 5 är högnivåkabeln, naturligtvis är det så, men nr 1 och 2 är jag dock lite fundersam på. Tycker det är konstigt att de skulle skicka med kablar till stereon, dock kan jag tänka mig att den blå kabeln kan användas till remotekabel. smile

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
man skulle alltsså kunna skarva rem kabeln från stereon med 1an på bilden? något tips på ett bra ställe att jorda på?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
ericmattsson skrev:
1-2 har sån y klämma eller vad det heter, och jag kan inte så mycket men det känns som att 4an är ström kabel som ska kopplas till batteriet? om nu 1-2an är ström, hur ska jag koppla det?

Nr 4 är pluskabeln som ska kopplas till batteriet, stämmer bra det. Jag blev osäker på nr 1 och 2, du kan ju fråga butiken vart de kablarna är tänkt att sitta.

Följde det inte med någon kabel där två kablar sitter ihop bredvid varandra?

ericmattsson skrev:
man skulle alltsså kunna skarva rem kabeln från stereon med 1an på bilden? något tips på ett bra ställe att jorda på?

Det skulle kunna vara så, men jag är som sagt osäker nu. Lämpligt ställe att jorda på brukar vara bulten som håller fast bältet vid baksätet, men din kabel räcker nog kanske inte dit.
Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2009)

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
jo jag har vanliga högtalarkablar också men jag var så säker på dom så utelämnade dom ur bilden (A)

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
men vad behöver man för sladd att skarva remoten med?och ska man skarva den direkt från stereon eller från efter "sockerbiten" elelr iso kontakten eller vad det heter?

21 761 Inlägg
16 mars 2009
ericmattsson skrev:
jo jag har vanliga högtalarkablar också men jag var så säker på dom så utelämnade dom ur bilden (A)

Aha, då fick det en förklaring iaf. smile
Hade jag sett den på bilden så kanske jag hade svarat annorlunda, men nu blev det som det blev pga att jag slarvtittade på bilden. Ber om ursäkt för det.

ericmattsson skrev:
men vad behöver man för sladd att skarva remoten med?och ska man skarva den direkt från stereon eller från efter "sockerbiten" elelr iso kontakten eller vad det heter?

Remoten behöver bara en vanlig simpel kabel som är tex 1-1,5 mm2 eftersom det inte går någon hög ström i den. Du borde kunna skarva den efter ISO-kontakten tycker jag.

17 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
okej väldigt mycket tack det har verkligen redat ut ett och annat smile behöver jag mer hjälp så kan jag skicka ett pm, jag tror det ska gå bra nu, tack!

ljudfantast
1 372 Inlägg
16 mars 2009
grymt dröni!  big cred! Jag vet så många som hade bett killen att dra till en affär och lära sig där. Nu har han allt nedskrivet, kan coppa det och lära sig av det. Grymt!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 mars 2009
ericmattsson skrev:
Lonefox skrev:

1 och 2 har en gaffelsko och en klämskarv....
Inget du eg. BEHÖVER använda men du kan om du tex. vill byta enhetens kablar, eller som Dröni sade.....om den blåa räcker kan du ha den till remote.

michieff skrev:
grymt dröni!  big cred! Jag vet så många som hade bett killen att dra till en affär och lära sig där. Nu har han allt nedskrivet, kan coppa det och lära sig av det. Grymt!

Hehe idag fick Dröni ta smällen då jag bor i garaget just nu...måste ha bilen körbar innan jag lägger ner för idag...annars kommer jag inte till jobbet imorrn.

Dröni> Hörru....inte slarva så så att jag får skälla på dig wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
17 mars 2009
Lonefox skrev:
Hörru....inte slarva så så att jag får skälla på dig wink

Jag har ju gett dig en del anmärkningar, nu var det dags för dig att ge tillbaka. Någon rättvisa ska det vara här i världen. big_smile

Sök