Hej! Tänkte stjäla tråden lite här, jag har i stort sett liknande problem.. eller åtminstonde samma motor (b234F) dock -88
Vet inte riktigt vad problemet med din bil är, har du gjort felkods-sökning på diagnosdosan? finns beskrivningar hur man gör å vilka koder som betyder vad o.s.v. runtom på nätet lite här och var! Ta å kolla igenom det först, kan vara en bra hjälp i starten!
Däremot min bil; b234f -88 som sagt, har gått skit bra fram tills i slutet av januari! Han fick för sig att börja blöddra på gaspådrag några gånger i veckan (kör den varje dag i stort sett, kanske inte alltid längre sträckor men han hinner upp i arbetstemp iaf)
Jag kollade felkoder o.s.v. ordentligt! Han skriker på luftmassemätaren och det är ju inge ovanligt på dessa har jag hört ofta, samt fel på motortempgivarsignal (d.v.s. tempgivarna i toppen)
Jag bytte ut dessa (inte LMM än för jag har helt enkelt inte råd) och nollade motorn helt å hållet, men när jag hade kört upp bilen i arbetstemp så kom felkoderna för motortempsignal tillbaka :S
Brydde mig inte mer om det, utan körde på några dagar / veckor .. å häromveckan började varvtalsmätaren hoppa hejdlöst upp å ner mellan 0rpm å 6rpm ibland! Så kollade vevaxelgivaren men den satt fast ordentligt och allt ser bra ut.. problemet är nu att varje gång varvmätaren hoppar upp och ner så känns det som att bilen misständer / slutar tända, det kan rycka till utav bara f*n ibland och länge, tills man stängt av bilen och låtit motorn kyla igen (D.v.s. han går mycket bättre kall än i arbetstemp!)
har kollat rotor, fördelare, tändstift, batteriladd, tändkablar... verkar inte vara några som helst fel där!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till helt enkelt, haha.. för jag menar, det här med att LMM är paj (förmodligen) kan väl inte ha nån som helst effekt på tempgivarna? Och alla de här "felkoderna" är ju på El-avdelningen om man säger, så jag undrar, hur och vart går alla dessa komponenter ihop? De måste ju styras från nånstans? Min tanke lyder; Om alla dessa komponenter börjar krångla samtidigt, helt apropå ingenting i princip, så borde det väl nästan vara "styrningen" för samtliga komponenter som fått tuppjuck?
Mvh Johan!