3544
Sök

Volvo 745 89:a 16 valve misständer

Hemmapul AB
195 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
#1
hej jag har en volvo 745 89:a 16 ventilare.
bilen går lite ojämt tomgång ibland.
men de stora problemet är att när jag gör gas på drag i 3:an höga varv miss tänder den.
mer på 4-5:an då den inte vill alls typp. den rycker och har sig tex när man ska göra en omkörning och ger han mer gas så börjar han haka och gå illa. håller man jämn gas går de men den miss tänder lite ändå känns de som.

tacksam för alla svar och tips

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

10 287 Inlägg
16 mars 2009
#2
När byttes tänddelar senast? Stift, rotor och fördelare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hemmapul AB
195 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#3
stiften bytades för 3-4 månader sedan. fördelar locket har jag haft av och de ser bra ut. rotorn däremot fick jag inte av den sitter som berget.  sad

men jag var ute och kollade jord ponkter smorde lite kabblar och så. och märkte att de luktar bensin i expansions kärlet och när jag smakade på skiten i insuget vid gasspjälet så smakar de söt som glykol. bilen drar vatten. och har rykt ganska vitt och rätt mycke senaste tiden.  :S

funderar nu på toppa packning :S ser inte ut att ha vatten i oljan eller olja i vattnet men ja bensin i vattnet :S luktar de som
Senast redigerat av VOLVO_PENTA_RAGGARE (17 mars 2009)

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
17 mars 2009
#4
Hej! Tänkte stjäla tråden lite här, jag har i stort sett liknande problem.. eller åtminstonde samma motor (b234F) dock -88 smile

Vet inte riktigt vad problemet med din bil är, har du gjort felkods-sökning på diagnosdosan? finns beskrivningar hur man gör å vilka koder som betyder vad o.s.v. runtom på nätet lite här och var! Ta å kolla igenom det först, kan vara en bra hjälp i starten!

Däremot min bil; b234f -88 som sagt, har gått skit bra fram tills i slutet av januari! Han fick för sig att börja blöddra på gaspådrag några gånger i veckan (kör den varje dag i stort sett, kanske inte alltid längre sträckor men han hinner upp i arbetstemp iaf)
Jag kollade felkoder o.s.v. ordentligt! Han skriker på luftmassemätaren och det är ju inge ovanligt på dessa har jag hört ofta, samt fel på motortempgivarsignal (d.v.s. tempgivarna i toppen)
Jag bytte ut dessa (inte LMM än för jag har helt enkelt inte råd) och nollade motorn helt å hållet, men när jag hade kört upp bilen i arbetstemp så kom felkoderna för motortempsignal tillbaka :S
Brydde mig inte mer om det, utan körde på några dagar / veckor .. å häromveckan började varvtalsmätaren hoppa hejdlöst upp å ner mellan 0rpm å 6rpm ibland! Så kollade vevaxelgivaren men den satt fast ordentligt och allt ser bra ut.. problemet är nu att varje gång varvmätaren hoppar upp och ner så känns det som att bilen misständer / slutar tända, det kan rycka till utav bara f*n ibland och länge, tills man stängt av bilen och låtit motorn kyla igen (D.v.s. han går mycket bättre kall än i arbetstemp!)
har kollat rotor, fördelare, tändstift, batteriladd, tändkablar... verkar inte vara några som helst fel där!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till helt enkelt, haha.. för jag menar, det här med att LMM är paj (förmodligen) kan väl inte ha nån som helst effekt på tempgivarna? Och alla de här "felkoderna" är ju på El-avdelningen om man säger, så jag undrar, hur och vart går alla dessa komponenter ihop? De måste ju styras från nånstans? Min tanke lyder; Om alla dessa komponenter börjar krångla samtidigt, helt apropå ingenting i princip, så borde det väl nästan vara "styrningen" för samtliga komponenter som fått tuppjuck?

Mvh Johan!

Live long and prosper

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 mars 2009
#5
SuLiMaN
Vilka felkoder har du på tändsidan? Du har ingen kompis med en likadan bil som du kan låna LMM och datorbox av?

VOLVO_PENTA_RAGGARE
Dålig toppackning är inget ovanligt på 16v. Har du råd tycker jag du ska skaffa dej en komplett sotningssats och kosta på en riktplaning. Om motorn misständer kan de mkt väl bero på att packningen är väck. Dels av att den kan blåsa kompression mellan cylindrarna och dels av att vattnet kan svepa in i cylindrarna och släcka gnistan.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (17 mars 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
17 mars 2009
#6
patrikhornfeldt skrev:
SuLiMaN
Vilka felkoder har du på tändsidan? Du har ingen kompis med en likadan bil som du kan låna LMM och datorbox av?

Det är 2-2-4 (Motortempsignal) samt 2-3-4 (Spjällkontaktsignal, tomgångsläge)

Men bilen går som bäst på tomgång, så jag tycker inte detta borde ha något att göra med att han rycker så hårt när man kör?

Nej jag har ingen kompis med 16v, tråkigt nog! Jag har hört runt lite överallt på företag och andra platser om dom kan tänka sig låna ut en i 15min, men förgäves hittills!

Jag har heller inte pengar till att gå och köpa en LMM för 2500:- / 3000:- hur som helst bara för att "testa", och definitivt inte en styrbox! tongue

Jag förstår inte heller vad det är som rör varvtalsmätaren mer än givaren på svänghjulet? Finns det något relä eller liknande emellan mätaren och givaren? (Har kollat kontakten till givaren också, blåst rent etc. men utan framgång)

Live long and prosper

Hemmapul AB
195 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#7
jag har fått fram felkoderna
3-1-1 ingen signal med hastighetsmätaren :S men den funkar :S
2-1-2 ingen signal från lambda sond. men katt och lambda e bytta för 3 veckor sen :S
tänkte bara om något kan ha med de att göra :S

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
17 mars 2009
#8
Låter ju mer som om det är styrboxen i ditt fall, tycker jag..
Har du haft bort boxen nångång tidigare? och isåfall, är du säker på att du skruvade fast den ordentligt o.s.v.? För många tänker inte på det, men boxen jordar ju i "sätet" han sitter i, å ligger han å glappar kan det gå ganska illa! tongue

Live long and prosper

10 287 Inlägg
17 mars 2009
#9
Nej. Den jordar i insuget.

/Göran

/Göran

SuLiMaN skrev:
För många tänker inte på det, men boxen jordar ju i "sätet" han sitter i

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hemmapul AB
195 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#10
okej var på insuget skulle den iså fall va jordad??? :S blir småt förvirad nu box? boxen vid passagerar sidan eller vilken menar ni ? verkar olågiskt att jorda i insuget från den boxen :S

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
18 mars 2009
#11
Jaja, vet inte vad Sharky syftade på nu riktigt big_smile men jag antar att du inte haft bort den boxen? (Jag syftar på den vid passagerar väggen ja)

Är du säker på att du bara fått de 2 felkoderna? har du kollat både uttag 2 och 6 ?

Live long and prosper

10 287 Inlägg
18 mars 2009
#12
Jag syftade på att du trodde att boxen jordade i "sätet" den sitter i. Det är alltså fel. Boxen jordas i insuget via boxens kablage.  På Volvo-språk heter jordpunkterna 31/32 som är effektjord (svart) och 31/33 som är signaljord (brun).


SuLiMaN skrev:
Jaja, vet inte vad Sharky syftade på nu riktigt big_smile

Nej, det är jättelogiskt (för mig som elektronikkonstruktör....)

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
verkar olågiskt att jorda i insuget från den boxen :S

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 mars 2009
#13
SuLiMaN skrev:
Det är 2-2-4 (Motortempsignal) samt 2-3-4 (Spjällkontaktsignal, tomgångsläge)

Men bilen går som bäst på tomgång, så jag tycker inte detta borde ha något att göra med att han rycker så hårt när man kör?

Jag förstår inte heller vad det är som rör varvtalsmätaren mer än givaren på svänghjulet?

Om tempgivaren är väck går motorn illa. I och med att det gör att boxen sätter ut ett förutbestämt värde.
Sedan så kan du ju byta spjällägesgivaren. En sån kan du få relativt billigt på en skrot skulle ja tro.

Varvräknaren är väl ändå kopplad mot tändspolen? Hur de än är så är varvräknaren kopplad till tändningen. Hoppar varvräknaren upp och ned så har du någon form av tändproblem.

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
jag har fått fram felkoderna
3-1-1 ingen signal med hastighetsmätaren :S men den funkar :S
2-1-2 ingen signal från lambda sond. men katt och lambda e bytta för 3 veckor sen :S
tänkte bara om något kan ha med de att göra :S

Vart köpte du lambdasonden. Är det biltemas så kolla så att skarvarna faktiskt sitter ihop, är de mekonomens eller volvos så kolla kontakten så de inte har ärjat eller nått sånt. Sen kan du ju även kolla upp hela kabeln. Titta även till jordpunkterna på insuget och sen mot chassit.

Sen kan ju även du pröva byta att byta styrboxen för bränslet.

VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
okej var på insuget skulle den iså fall va jordad??? :S blir småt förvirad nu box? boxen vid passagerar sidan eller vilken menar ni ? verkar olågiskt att jorda i insuget från den boxen :S

Jorden sitter på insuget i bultarna som håller spridarbryggan om ja inte minns fel.
Förövrigt, tar motorn vatten så BYT toppackning om du har råd. Är inge roligt om vattnet skulle blandas med oljan.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 mars 2009
#14
jonnielahti skrev:
andvänd sökfunktionen, det finns ju annars forum för 740 roll

Helvetiskt givande inlägg....

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
18 mars 2009
#15
Sharky skrev:
Nej. Den jordar i insuget.

/Göran

Hm okay, då vet jag inte vad det är för rappakaljor jag hört om att boxen gått sönder för att man inte haft den åtskruvad då? Haha jaja, man lär sig något nytt var dag! big_smile Tack för det!



jonnielahti skrev:
andvänd sökfunktionen, det finns ju annars forum för 740 roll

Sökfunktionen, jo jag tackar ja.. 16v är väl inte det vanligaste man läser här å var må jag säga.. å sen har väl inte alla motorer samma fel kan jag tänka, å har man egna specifika frågor så, why not?


patrikhornfeldt skrev:
Hoppar varvräknaren upp och ned så har du någon form av tändproblem.

Så långt är jag också med, det garanterar jag haha.. dock varför den hoppar är en annan fråga. Vilka komponenter bör man se över iochmed varvmätar-hopp-problemet? med andra ord, vad kan det bero på mer än vevaxelgivaren?

Live long and prosper

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 mars 2009
#16
SuLiMaN skrev:
jonnielahti skrev:
andvänd sökfunktionen, det finns ju annars forum för 740 roll

Sökfunktionen, jo jag tackar ja.. 16v är väl inte det vanligaste man läser här å var må jag säga.. å sen har väl inte alla motorer samma fel kan jag tänka, å har man egna specifika frågor så, why not?

De intressanta här är ju att de finns ju enskilda forum för hans jävla bilar med också så vad gör han här? roll


SuLiMaN skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hoppar varvräknaren upp och ned så har du någon form av tändproblem.

Så långt är jag också med, det garanterar jag haha.. dock varför den hoppar är en annan fråga. Vilka komponenter bör man se över iochmed varvmätar-hopp-problemet? med andra ord, vad kan det bero på mer än vevaxelgivaren?

Du kollar upp tändspolen, tändkablarna, fördelarlocket (så de inte är några sprickor) och rotorn.

Sen kollar du så att jorden är riktig mot chassit. De sitter en jordpunkt i en balk alldeles intill batteriet. De har en tendens att rosta kring dem. De sitter också en punkt i framkant på motorblocket. Lägger du dej under bilen och tar ned skyddsplasten så ser du den. Brukar vara olja som fan där och då är de inget större problem, men ändå värt att kolla upp.

Dock är risken den att de är LMM som jävlas. hmm Bränsletillförseln styrs ju till största del av den och ger den felaktiga värden så kanske motorn fettar på för mkt. Blir de så mkt att motorn inte orkar tända bränslet så kommer det att likna ett tändfel (varvräknaren hoppar).

Men har du kollat så att motorn inte tar tjuvluft någonstans?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
19 mars 2009
#17
patrikhornfeldt skrev:
SuLiMaN skrev:
jonnielahti skrev:
andvänd sökfunktionen, det finns ju annars forum för 740 roll

Sökfunktionen, jo jag tackar ja.. 16v är väl inte det vanligaste man läser här å var må jag säga.. å sen har väl inte alla motorer samma fel kan jag tänka, å har man egna specifika frågor så, why not?

De intressanta här är ju att de finns ju enskilda forum för hans jävla bilar med också så vad gör han här? roll


SuLiMaN skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Hoppar varvräknaren upp och ned så har du någon form av tändproblem.

Så långt är jag också med, det garanterar jag haha.. dock varför den hoppar är en annan fråga. Vilka komponenter bör man se över iochmed varvmätar-hopp-problemet? med andra ord, vad kan det bero på mer än vevaxelgivaren?

Du kollar upp tändspolen, tändkablarna, fördelarlocket (så de inte är några sprickor) och rotorn.

Sen kollar du så att jorden är riktig mot chassit. De sitter en jordpunkt i en balk alldeles intill batteriet. De har en tendens att rosta kring dem. De sitter också en punkt i framkant på motorblocket. Lägger du dej under bilen och tar ned skyddsplasten så ser du den. Brukar vara olja som fan där och då är de inget större problem, men ändå värt att kolla upp.

Dock är risken den att de är LMM som jävlas. hmm Bränsletillförseln styrs ju till största del av den och ger den felaktiga värden så kanske motorn fettar på för mkt. Blir de så mkt att motorn inte orkar tända bränslet så kommer det att likna ett tändfel (varvräknaren hoppar).

Men har du kollat så att motorn inte tar tjuvluft någonstans?

Ok ok! tack! har kollat allt utom tändspole å jordpunkterna! Fördelarlocket å allting är nästan i nyskick, putsat på stiften och allting så det ska inte vara några problem där, inga sprickor o.s.v.! Tändstiften såg ganska sotiga ut sist jag kollade, så han går nog ganska fett!

Tjuvluft borde han verkligen inte ta! Inte länge sen jag renoverade motorn med packningar och allting, å jag är helt säker på att allt sitter som det ska! smile Men ska kolla igenom jord å sådär! thanks

Live long and prosper

Hemmapul AB
195 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#18
tänkte bara säga de att jag ska ta och riva ner motorn en dag för att byta toppa packning och kolla över resten av motorn.

tänkte mest så ni inte saknar mig här om jag inte skriver på ett tag tongue hehe   MVH Anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 mars 2009
#19
Gör de å skriv här sen hur de blev!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Hemmapul AB
195 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#20
mm tänkte de big_smile

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!


Sök