2741
Sök

Behöver hjälp med kompisens 244, startar inte (B230F)

660 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hejsan

I helgen var polaren fyllechaffis i sin 240 åt mig och min flickvän, det var då några andra på festen som ville åka hem så han körde dom och kom tillbaka och ställde bilen på parkeringen sen när vi skulle köra iväg så starta inte bilen, Den var helt död!

Vi har dock konstaterat att tändningen funkar då den startar på startgas. nästa sak är då att det inte kommer någon soppa. Det första vi kolla efter att ha konstaterat detta var att vi kolla säkringen till soppa pumpen, inget fel dära. sen lyssna vi efter pumpen och den hörs inte alls! Antingen är den väldigt väldigt tyst eller så går den inte alls!

Nu ska vi ta och kolla upp riktigt vad som kan vara fel men tänkte fråga er först vad ni tror? Kanske bränslepumpsrelät som gått sönder?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Nismo
758 Inlägg
17 mars 2009
Hade en 740 med b230f med dåligt sopparelä. Kunde starta ibland och ibland inte, och dö mitt underkörning sen starta igen nån minut senare. Bytte reläet och sen funka de klockrent, prova med det!

Mr White
1 072 Inlägg
17 mars 2009
Kolla soppapumpsrelä samt säkringen för pumparna som sitter på vänster skärm*flatsäkring*brukar kunna ärja där.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 mars 2009
Blir de ingen förändring så mät vid pumpen om ni får spänning dit fram.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

30 Inlägg
17 mars 2009
kolla säkringen vid vänster framskärm

1 675 Inlägg
17 mars 2009
andreas740 skrev:
kolla säkringen vid vänster framskärm

samma felet som var på din, ska vi slå vad om en slant att det är samma fel på den bilen wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

30 Inlägg
1 675 Inlägg
17 mars 2009
andreas740 skrev:
du ja tror de e de felet faktist:)

Ligger vi på samma våg längd då tongue

660 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Ok detta ska kollas idag! smile Misstänkte nästan att det var något fel med strömmatningen till pumpen, dock är jagi nte så inne på insprutare då jag nästan bara kört/kör förgasare wink

Tackar för hjälpen så länge!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
19 mars 2009
vart sitter relät till soppapumpen? morsan har samma problem på sin, tänkte ringa å tipsa!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

2 672 Inlägg
19 mars 2009
alltså vart under ratten sitter det? har det ngt nummer eller sånt?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

21 761 Inlägg
19 mars 2009
båge skrev:
vart sitter relät till soppapumpen? morsan har samma problem på sin, tänkte ringa å tipsa!

Är det B230F på den också?

2 672 Inlägg
21 761 Inlägg
19 mars 2009
Jag har för mig att pumprelät till B230F (det vita alltså) sitter bakom handskfacket, tillsammans med styrboxen. Kan ju ha fel förstås. smile

På B230E (grönt relä) sitter det däremot "bakom ratten", brukar sitta i balken med en metallklämma.

2 672 Inlägg
19 mars 2009
sitter ett vitt relä under ratten!
antar att det är en F motor, men det är alltså vitt eller grönt?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

21 761 Inlägg
19 mars 2009
Ja, vad jag vet så finns det bara vitt och grönt relä på B230 motorerna. Har inte haft någon 240 med F-motorn så jag vet ju inte helt säkert vart det pumprelät sitter, men i Haynes bok så visas en ritad bild på pumprelät och då sitter det i princip bredvid styrboxen bakom handskfacket.

Andra som har 240 med F-motorn får ge bättre råd. smile

Vilken årsmodell är det på bilen?
Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 mars 2009
det sitter typ vid torkararmen på passagerarsidan vid fötterna:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 672 Inlägg
19 mars 2009
ok! får kolla om jag hittar något där! tänkte bara på att det sitter ett vitt relä under ratten! inte lagt märke till ngt på passagerar sidan heller.. men får kolla vad jag hittar!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Lastbilschaufför
213 Inlägg
19 mars 2009
har 940. Där var det varken säkring eller relä som var felet. jordkabeln på pumpen i amaturen kan bli ärgbildning på och skapar glappkontakt. bara tips

En rostfri bil är en bra bil! :)

1 675 Inlägg
19 mars 2009
båge skrev:
ok! får kolla om jag hittar något där! tänkte bara på att det sitter ett vitt relä under ratten! inte lagt märke till ngt på passagerar sidan heller.. men får kolla vad jag hittar!

Brukar få lyfta lite på mattan i kanten för att se det på passagerar sidan. Du kan intr missa det. Sitter där om det är en b230f motor, haft ett par wink

Sök