2245
Sök

Försämring av effekt på volvo 740 gl med för grovt avgas

45 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#1
hej
jag tänkte att antingen sätta dit 2,5 tums sportavgassystem elr 3 tums men har hört att 3 tums försämrar effekten på motorn, men gör det någon skillnad mellan de två avgassystemen, och drar det ner på effekten på 3 tums elr?hmm


1 562 Inlägg
17 mars 2009
#2
tror ju klnappast att du får ngn märkbar effektökning lr minskning med ngt av dom.

1 353 Inlägg
17 mars 2009
#3
Du kan sätta på hur stort avgasrör du vill, du får inte försämrad effekt.

Sätter du på 3 tum på vanlig sugmotor så kan du flytta på effektregistret lite, (Mindre vridmoment på låga varv, men lite mer på högre varv istället)

och innan alla börjar säga att man tappar effekt pga. mottryck osv osv..

En 4 takts motor behöver INTE mottryck i avgassystemet.

en 2 taktsmotor behöver mottryck i avgassystemet för att gå bra.
Enda bilen jag vet som har 2 takt är gamla saabar ^^

There's no replacement for displacement

20 Inlägg
17 mars 2009
#4
de går väl ut på att man ska ha så bra flöde som möjligt?!!

för litet de blir tungt o få ut avgaserna = inget flöde.
för stort de händer inget i slutet på röret = inget flöde.

ex. prova blås i följande
McD sugrör = svårt/tungt =inge bra flöde för din lungkraft
stuprör = händer inte mycket i slutet av röret = tömer dina lunger fort.

1 675 Inlägg
17 mars 2009
#5
mangii skrev:
de går väl ut på att man ska ha så bra flöde som möjligt?!!

för litet de blir tungt o få ut avgaserna = inget flöde.
för stort de händer inget i slutet på röret = inget flöde.

ex. prova blås i följande
McD sugrör = svårt/tungt =inge bra flöde för din lungkraft
stuprör = händer inte mycket i slutet av röret = tömer dina lunger fort.

stämmer helt wink man bygger avgas system efter effekten i motorn.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

20 Inlägg
17 mars 2009
#6
volvo_1987 skrev:
mangii skrev:
de går väl ut på att man ska ha så bra flöde som möjligt?!!

för litet de blir tungt o få ut avgaserna = inget flöde.
för stort de händer inget i slutet på röret = inget flöde.

ex. prova blås i följande
McD sugrör = svårt/tungt =inge bra flöde för din lungkraft
stuprör = händer inte mycket i slutet av röret = tömer dina lunger fort.

stämmer helt wink man bygger avgas system efter effekten i motorn.

Med andra ord du ska inte ha för stort avgassystem om du vill ha ut så mycket effekt som möjligt
Senast redigerat av mangii (17 mars 2009)

1 675 Inlägg
17 mars 2009
#7
så sant.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 484 Inlägg
17 mars 2009
#8
Då fick jag också svar på den frågan smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Kokar ris
923 Inlägg
17 mars 2009
#9
1"/L motorvolym, tack.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 mars 2009
#10
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

C H E V R O L E T <3

8 250 Inlägg
17 mars 2009
#11
Children-Of-Bodom skrev:
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

Mja, men riktigt så enkelöt är det inte, eftersom man på en bil med turbo lär ta hänsyn till grovleken på systemet. Med för stort system så tappar du gashastighet, oavsett om det är turbo eller inte. Och när gashastigheten sjunker så får man sämre flöde. Så större är inte alltid bättre.


10 287 Inlägg
18 mars 2009
#12
På en turbomotor vill man ha så lite motstånd som möjligt efter turbon, dvs helst inget avgassystem alls. Man vill maximera differenstrycket över turbinen eftersom det är differenstrycket tillsammans med avgasernas temperatur som driver turbinen.

På en sugis är det betydligt mera komplicerat eftersom termen "motstånd" inte är så lätt att definiera. Titta tex på en F1 motor. Där har man "raka rör" och bygger upp "motståndet"  - dvs hur man tillvaratar dom positiva fördelarna av tryckstötarna från respektive cylinder - på ett så optimalt sätt som möjligt med bla s.k stepped headers och slutrör i form av megafon. Det går inte att säga rakt av att si eller så är bättre eftersom det är ett samspel med hur hela motorn fungerar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

45 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#13
Children-Of-Bodom skrev:
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

då är det bäst att skaffa 2,5 tums istället för 3 tums för jag har bara 1,5 tums orginal just nu.


45 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#14
Batta skrev:
Du kan sätta på hur stort avgasrör du vill, du får inte försämrad effekt.

Sätter du på 3 tum på vanlig sugmotor så kan du flytta på effektregistret lite, (Mindre vridmoment på låga varv, men lite mer på högre varv istället)

och innan alla börjar säga att man tappar effekt pga. mottryck osv osv..

En 4 takts motor behöver INTE mottryck i avgassystemet.

en 2 taktsmotor behöver mottryck i avgassystemet för att gå bra.
Enda bilen jag vet som har 2 takt är gamla saabar ^^

så du tycker att man kan skaffa 2,5 tum istället för 3 tums.


1 675 Inlägg
18 mars 2009
#15
brukar va det bästa med 2,5 tum

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

196 Inlägg
18 mars 2009
#16
Går annars att räkna ut lämplig diameter för motorn och varvtal och totallängd på avgassystemet


73 Inlägg
18 mars 2009
#17
vore ju lite kul om du beskrev vad där är för motor vi pratar om, dvs har du en otrimmad bil du vill ska låta lite så kanske det spelar ingen roll, men om du jagar hk och bygger mer seriöst är det annat!!!
Senast redigerat av GodfatherB (18 mars 2009)


45 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#18
GodfatherB skrev:
vore ju lite kul om du beskrev vad där är för motor vi pratar om, dvs har du en otrimmad bil du vill ska låta lite så kanske det spelar ingen roll, men om du jagar hk och bygger mer seriöst är det annat!!!

det är en B230 F bara.


551 Inlägg
12 maj 2009
#19
lucem skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Mkt bullshit här inne!
På en bil med turbo = Stort o så lite ljuddämpare som helst för en Turbo motor vill andas!
En bil utan turbo = Måste ha ett viss motstånd för att få ut bäst effet på en sugmotor!!
Simple as that

då är det bäst att skaffa 2,5 tums istället för 3 tums för jag har bara 1,5 tums orginal just nu.

där e 2.25" på volvo original. 2.5" är bra för sugmotor volvo.

You can't B serious, oh K


Sök