3459
Sök

Fälgarna får inte plats :( Tips på lösningar?

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
Köpte ett par MOMO 17" 235/45 i vintras som hade suttit på en V70 -04 (tror det var -04)

Fick alla 4 inkl däck som räcker en säsong för en bra peng, så jag slog till.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/597562_d63w7o.jpg
Nya MOMOfälgen till höger

Innan köp så provade jag att montera fram och det var inga problem att göra fullt rattutslag m.m, det tog inte i någonstans, det var t.o.m två tum över så det kanske skulle gå på 245or fram?

Nu när jag monterade däcken bak så upptäckte jag när jag sänker bilen följande

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/597555_8y5357.jpg
Inte så mycket utrymme kvar!

Jag har märkt att bilen ligger ner ganska mycket bak nuförtiden och börjar gissa att den automatiska nivåregleringen på stötdämparna börjar att läcka och bli dålig. Nu har jag visserligen ~50kg extra i ljudutrustning bak. Och när jag kopplade på släpet på original15" vinterdäcken så låg bilen fullkomligt. Utan last.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/597558_52owb5.jpg
Lite väl trångt kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/597560_uen41n.jpg
Nu är den lika hög som den är fram.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/597563_ob6w0f.jpg
hittade ett läckage också, antar att det är därför dämparen inte fungerar riktigt som den ska?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/597567_wt27f7.jpg
Såhär ser bilen ut nu. Originalsommarfälg bak och nya fälgarna fram. Ja jag vet, bilen är JÄTTESKITIG (har inte hunnit tvätta denna vecka)

Fälgarna har ju passat en V70 tidigare, och enligt många diagram så har V70 och S90 exakt samma offset, bultmönster, ET m.m. Visserligen så betyder ju inte detta att personen jag köpte den av hade rätt fälg från början. Det kan ju vara mer utrymme på V70n tex?

Visst, det går ju att köra i 2km/h med fälgarna. Men så fort jag sätter mig i baksätet lite kraftfullt så slår den i. Så fungerar det ju inte.

Det hade varit bättre om däcken var större innåt istället, för innanför så finns det massor av utrymme kvar!

Har jag fel däck?

Nu är frågan, hur ska jag lösa detta?

1. Byta fälg helt (de var billiga och det fattas en navkapsel)
Dock vill jag då ha 18" och minst 235or i framtiden, så jag antar att felet kommer bestå.

2. Slänga bort de bakre gamla stötdämparna med nivåreglering och skaffa en ny sportdämpare fram inkl påbyggda fjädrar.

3. Köra på en vals som viker upp innerskärmen litegranna. Vet inte om detta kommer att räcka dock.

4. Andra förslag?


VW Ägare
1 011 Inlägg
18 mars 2009
#2
Känns som det är något allvarligt fel i dina fjädrar eller dämpare bak eftersom det skiljer så mycket i höjd. Åtgärda det felet så passar fälgarna.

Annars är det valsning som gäller.

Henrik Eberlund

Rylander
18 mars 2009
#3
Börja med att valsa skärmarna .. och dit med nya dämpare så ordnar det sig ska du se wink

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#4
Eberlund skrev:
Känns som det är något allvarligt fel i dina fjädrar eller dämpare bak eftersom det skiljer så mycket i höjd. Åtgärda det felet så passar fälgarna.

Annars är det valsning som gäller.

Ja jag tror det med! Jag tror det löser sig om jag byter dämpare.

Har dock inga fjädrar bak då jag har automatisk nivåreglering


4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#5
Om jag ska byta dämpare bak, någon som har förslag på vad jag ska köpa för dämpare?

Kommer ha lite extra tyngd bak, och kör lite då och då med släp, så någon som tål lite mer än original vore trevligt.

Är helt borta själv på dämpare, så alla förslag mottages vänligen! smile


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
18 mars 2009
#6
Ska du ha 235:er finns ingen annan lösning än att valsa om du ska köra sänkt, är problem redan vid 225 på S/V90

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
18 mars 2009
#7
Byt stötdämpare å se om det hjälper.
Om det inte gör det så får du antingen valsa skärmkanterna eller byta fälgar.

/Påsen

PÅSEN RACING

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#8
J-P-R skrev:
Ska du ha 235:er finns ingen annan lösning än att valsa om du ska köra sänkt, är problem redan vid 225 på S/V90

Gäller detta alla fälgar?

Vart köper man en vals? Är detta något man kan göra själv enkelt? Ska söka lite på det...


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
18 mars 2009
#9
linuslinje skrev:
J-P-R skrev:
Ska du ha 235:er finns ingen annan lösning än att valsa om du ska köra sänkt, är problem redan vid 225 på S/V90

Gäller detta alla fälgar?

Vart köper man en vals? Är detta något man kan göra själv enkelt? Ska söka lite på det...

Jepp, och gäller många fler volvomodeller än s/v90 också.

Förslagsvis låter du ett företag ordna den biten, risken är annars att du "spräcker" lacken om du är oförsiktig och det leder inte till annat än en massa svordommar.

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#10
J-P-R skrev:
linuslinje skrev:
J-P-R skrev:
Ska du ha 235:er finns ingen annan lösning än att valsa om du ska köra sänkt, är problem redan vid 225 på S/V90

Gäller detta alla fälgar?

Vart köper man en vals? Är detta något man kan göra själv enkelt? Ska söka lite på det...

Jepp, och gäller många fler volvomodeller än s/v90 också.

Förslagsvis låter du ett företag ordna den biten, risken är annars att du "spräcker" lacken om du är oförsiktig och det leder inte till annat än en massa svordommar.

Intressant! Så med ett par 245/18" så är det enbart valsning som gäller. OK.
Ska kolla upp med två mekanikers här i trakten som kanske kan göra det åt mig.

volvo_grabb skrev på mina bildkommentarer att jag har multilink, och att hjulet viks inåt. Om detta stämmer så kanske det kan räcka med att vinkla upp innerskärmen lite?


Supraman
2 300 Inlägg
18 mars 2009
#11
Om bilden inte e upp och ner så e nivomatdämparen upp och ner.
Då funkar den inte som den ska

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#12
Stefan Varberg skrev:
Om bilden inte e upp och ner så e nivomatdämparen upp och ner.
Då funkar den inte som den ska

Vad menar du, är min dämpare monterad upp och ner? är detta möjligt?


Supraman
2 300 Inlägg
18 mars 2009
#13
linuslinje skrev:
Stefan Varberg skrev:
Om bilden inte e upp och ner så e nivomatdämparen upp och ner.
Då funkar den inte som den ska

Vad menar du, är min dämpare monterad upp och ner? är detta möjligt?

kan va att den e monterad på fel håll.
det e olja i dämparna som ska pumpas till kolven så att man får rätt höjd.
Kommer inte oljan dit så blir det ingen reglering.
Ungefär som att man skulle vända upp och ner på en hydraulisk domkraft det går inte att använda den.
Dom nivomatdämparna som jag har sett på volvo e monterade med bälgen neråt oavsett modell.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

66 Inlägg
18 mars 2009
#14
När du köper en fälg så ska man alltid kolla fälgoffset som har betäckning ET och desto mindre i ET ju längre ut från bilen kommer fälgens mittpungt att vara t.ex ET35 menas med att det är 35mm ifrån fälgens mitt och om det är ET45 så är det 45mm till fälgens mitt och det jag tror du ska satsa på är en fälg med mer i ET så att hela hjulet kommer längre in i hjulhuset.

Mvh Pontus


4 005 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#15
Stefan Varberg skrev:
linuslinje skrev:
Stefan Varberg skrev:
Om bilden inte e upp och ner så e nivomatdämparen upp och ner.
Då funkar den inte som den ska

Vad menar du, är min dämpare monterad upp och ner? är detta möjligt?

kan va att den e monterad på fel håll.
det e olja i dämparna som ska pumpas till kolven så att man får rätt höjd.
Kommer inte oljan dit så blir det ingen reglering.
Ungefär som att man skulle vända upp och ner på en hydraulisk domkraft det går inte att använda den.
Dom nivomatdämparna som jag har sett på volvo e monterade med bälgen neråt oavsett modell.

Ser du detta på bilden? Kan du kopiera in bilden i paint o markera på något sätt?
Vore riktigt intressant om de har monterat den fel....!

DKWpontus skrev:
När du köper en fälg så ska man alltid kolla fälgoffset som har betäckning ET och desto mindre i ET ju längre ut från bilen kommer fälgens mittpungt att vara t.ex ET35 menas med att det är 35mm ifrån fälgens mitt och om det är ET45 så är det 45mm till fälgens mitt och det jag tror du ska satsa på är en fälg med mer i ET så att hela hjulet kommer längre in i hjulhuset.

Mvh Pontus

Tack för beskrivningen, just nu kan jag inte kolla upp exakt vad fälgen har då det är mörkt. Men jag ska kolla imorgon.

När jag kollar på en bultcirkeldiagram på http://www.dahlinsdack.se/bultcirkel.htm så har V70 och S90 exakt samma. Alltså E43. Ser att S80 har E49. Kanske dessa skulle passa bättre för mig?


66 Inlägg
18 mars 2009
#16
linuslinje skrev:
Stefan Varberg skrev:
linuslinje skrev:

Vad menar du, är min dämpare monterad upp och ner? är detta möjligt?

kan va att den e monterad på fel håll.
det e olja i dämparna som ska pumpas till kolven så att man får rätt höjd.
Kommer inte oljan dit så blir det ingen reglering.
Ungefär som att man skulle vända upp och ner på en hydraulisk domkraft det går inte att använda den.
Dom nivomatdämparna som jag har sett på volvo e monterade med bälgen neråt oavsett modell.

Ser du detta på bilden? Kan du kopiera in bilden i paint o markera på något sätt?
Vore riktigt intressant om de har monterat den fel....!

DKWpontus skrev:
När du köper en fälg så ska man alltid kolla fälgoffset som har betäckning ET och desto mindre i ET ju längre ut från bilen kommer fälgens mittpungt att vara t.ex ET35 menas med att det är 35mm ifrån fälgens mitt och om det är ET45 så är det 45mm till fälgens mitt och det jag tror du ska satsa på är en fälg med mer i ET så att hela hjulet kommer längre in i hjulhuset.

Mvh Pontus

Tack för beskrivningen, just nu kan jag inte kolla upp exakt vad fälgen har då det är mörkt. Men jag ska kolla imorgon.

När jag kollar på en bultcirkeldiagram på http://www.dahlinsdack.se/bultcirkel.htm så har V70 och S90 exakt samma. Alltså E43. Ser att S80 har E49. Kanske dessa skulle passa bättre för mig?

jag tror inte att du har et43 på momo fälgen eller så kanske den är bredare, för man måste mixa bredden på fälgen och fälgens et för att räkna ut vart däcket kommer att hamna:)


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
18 mars 2009
#17
du ska ha ET43 på din bil.
är du säker på att hjulen passade rakt av och satt som dem skulle på bilen dem satt på innan?
det kan ju vara anledningen till att dem såldes?
det där med multilinken, att hjulet vinklas innåt, är enbart om du sänker bilen. men med tanke på hur långt ut dina hjul låg så räcker det nog inte med att sänka den för att dem ska gå fritt innanför.

men som sagt om du får upp baken till orginalhöjd så verkar det ju gå fritt. men jag kan tyvärr inte ge tips på bra dämpare om du vill ha hårdare än orginal, tyvärr tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
18 mars 2009
#18
DKWpontus skrev:
När du köper en fälg så ska man alltid kolla fälgoffset som har betäckning ET och desto mindre i ET ju längre ut från bilen kommer fälgens mittpungt att vara t.ex ET35 menas med att det är 35mm ifrån fälgens mitt och om det är ET45 så är det 45mm till fälgens mitt och det jag tror du ska satsa på är en fälg med mer i ET så att hela hjulet kommer längre in i hjulhuset.



Dessutom om du har en fälg som är 6 tum bred med ET35 och monterar en fälg som är 8 tum bred med ET 35 så breddar den fälgen 1 tum utåt och en tum inåt jämfört med orginalfälgen så då är det inte undra på att det kan ta i så man måste ta hänsyn både till orginal fälgens bredd  som ET
Mvh
Rickard
Senast redigerat av rickard10735 (18 mars 2009)


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
18 mars 2009
#19
Är det verkligen samma ET på s/v90 som det är på v70?
Brukar ju vara olika ET på FWD och RWD bilar.

Men ta reda på det här med om dämparen sitter upp och ner eller inte, jag skulle nog kört in till en verkstad och frågat om jag varit du faktiskt.

Annars så är det ju till att valsa skärmkanterna, borde räcka/funka tycker jag det ser ut som faktiskt.

/Påsen

PÅSEN RACING

8 250 Inlägg
18 mars 2009
#20
påsen skrev:
Är det verkligen samma ET på s/v90 som det är på v70?
Brukar ju vara olika ET på FWD och RWD bilar.

Ja, det är det. 960 har samma et som 240/470/940. Men S och V90 har samma inpressning som 850 / X70.



Sök