Köpte ett par MOMO 17" 235/45 i vintras som hade suttit på en V70 -04 (tror det var -04)
Fick alla 4 inkl däck som räcker en säsong för en bra peng, så jag slog till.
Nya MOMOfälgen till högerInnan köp så provade jag att montera fram och det var inga problem att göra fullt rattutslag m.m, det tog inte i någonstans, det var t.o.m två tum över så det kanske skulle gå på 245or fram?
Nu när jag monterade däcken bak så upptäckte jag när jag sänker bilen följande
Inte så mycket utrymme kvar!Jag har märkt att bilen ligger ner ganska mycket bak nuförtiden och börjar gissa att den automatiska nivåregleringen på stötdämparna börjar att läcka och bli dålig. Nu har jag visserligen ~50kg extra i ljudutrustning bak. Och när jag kopplade på släpet på original15" vinterdäcken så låg bilen fullkomligt. Utan last.
Lite väl trångt kanske?Nu är den lika hög som den är fram.hittade ett läckage också, antar att det är därför dämparen inte fungerar riktigt som den ska?Såhär ser bilen ut nu. Originalsommarfälg bak och nya fälgarna fram. Ja jag vet, bilen är JÄTTESKITIG (har inte hunnit tvätta denna vecka)Fälgarna har ju passat en V70 tidigare, och enligt många diagram så har V70 och S90 exakt samma offset, bultmönster, ET m.m. Visserligen så betyder ju inte detta att personen jag köpte den av hade rätt fälg från början. Det kan ju vara mer utrymme på V70n tex?
Visst, det går ju att köra i 2km/h med fälgarna. Men så fort jag sätter mig i baksätet lite kraftfullt så slår den i. Så fungerar det ju inte.
Det hade varit bättre om däcken var större innåt istället, för innanför så finns det massor av utrymme kvar!
Har jag fel däck?
Nu är frågan, hur ska jag lösa detta?1. Byta fälg helt (de var billiga och det fattas en navkapsel)
Dock vill jag då ha 18" och minst 235or i framtiden, så jag antar att felet kommer bestå.
2. Slänga bort de bakre gamla stötdämparna med nivåreglering och skaffa en ny sportdämpare fram inkl påbyggda fjädrar.
3. Köra på en vals som viker upp innerskärmen litegranna. Vet inte om detta kommer att räcka dock.
4. Andra förslag?