3149
Sök

Hur tar jag reda på vad min lack "heter" om jag saknar färgkod?

DJ
9 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Ok, here it goes.

Jag lämnade in min bil på omlackning med preferensen "orange", vilket den oxå blev. den var blå från början. Strax efter att detta blivit gjort gick företaget tråkigt nog i konkurs utan att jag fått reda på vad min färgkod är.

Nu ska jag fixa lite rost och skall således lacka över de fixade delarna men jag kan inte få tag på färg då jag inte vet koden.

Jag har hört talas om en teknik då man kan "skjuta" på bilens lack med en laser som räknar ut koden. Man skjuter på typ sex ställen och räknar ut ett medianvärde och en färgkod som man sedan blandar efter.

Någon som vet något om detta? Kostar? Var hittar jag någon som kan göra detta åt mig? Och så vidare... All hjälp är välkommen. Jag bor i Sthlm om någon vet nåt i närheten.

Tack på förhand allesamman ^^,

Fordonslackerare
49 Inlägg
19 mars 2009
De flesta lackeringsverkstäder har en spektrometer som läser av billacken, om de tar något betalt för det är olika, köper du färg hos samma verkstad så bör det vara gratis, tar inte så lång tid. Kolla med Lernia i sthlm om de har lackutbildning.//Sephira

19 Inlägg
20 mars 2009
du kan höra av dej till mej så kan jag försöka hjälpa dej

Billackerare
37 Inlägg
20 mars 2009
Om du bor i Stockholm, vi kan hjälpa dig med det. Sjuta färg kostar inget.
MVH, Panos

282 Inlägg
21 mars 2009
Har för mig att pappa var på mekonomen eller så var det någon lackeringsfirma, och då fick han låna hem en hög med massa olika färgnyanser på ett sorts papper.. Sen är det bara att jämföra med dom och bilens färg.. Eller så kan du kontakta seat och fråga vilken färgkod bilen är lackad i..

6 Inlägg
21 mars 2009
tjena!

intressant ämne måste jag säga, sitter själv i samma sits då jag skall lacka mitt spoilerpaket men inte har en anning om färg koder, jag råkar ha en färg som skiftar mellan blå och lila (dock inte kamelont) har hört att det skall vara en MG färg, funkar den tekniken även på skiftande färger?

mvh Daniel

VW Ägare
1 011 Inlägg
21 mars 2009
bombare skrev:
Eller så kan du kontakta seat och fråga vilken färgkod bilen är lackad i..

Läste du ens inlägget som trådskaparen skrev?

Hade jag varit du hade jag kört till närmaste lackverkstad och tagit hjälp av en lackerare och jämfört med färgkartor för att få ut rätt färg.

Henrik Eberlund

Billackerare
37 Inlägg
22 mars 2009
cpjoel skrev:
tjena!

intressant ämne måste jag säga, sitter själv i samma sits då jag skall lacka mitt spoilerpaket men inte har en anning om färg koder, jag råkar ha en färg som skiftar mellan blå och lila (dock inte kamelont) har hört att det skall vara en MG färg, funkar den tekniken även på skiftande färger?

mvh Daniel

Det gör det wink

282 Inlägg
22 mars 2009
Eberlund skrev:
bombare skrev:
Eller så kan du kontakta seat och fråga vilken färgkod bilen är lackad i..

Läste du ens inlägget som trådskaparen skrev?

Hade jag varit du hade jag kört till närmaste lackverkstad och tagit hjälp av en lackerare och jämfört med färgkartor för att få ut rätt färg.

Även om dom går i konkurs måste det vel gå att kontakta dom? hmm

6 Inlägg
23 mars 2009
tack för svaret! bör man buffa bilen innan man får den "mät", för att få ett mer lik resultat eller spelar det ingen roll? skulle väl tro att det är det bästa.

Mvh Daniel

19 Inlägg
23 mars 2009
man polerar lacken tills de e blank och microrepor är borta sen läser man av med spectrometern man ska inte lita på den till 100% den är bara ett hjälpmedel

Sök