Ja bruksbilen får vara ifred och bara användas och inte pysslas om mer än tvättning för tillfället! Istället har jag roat mig med denna lilla skönhet på 600kg(ska bantas) som ska få en liten uppgradering! Orginal motorn med 2-cylindrar, 650cc och 23HK/19NM hivades ut och plats har gjort för en liten större pjäs! 4-cylindrar, 1000cc och 150hk vid 10.000varv!
Ja bilderna visar väl lite vad som är gjort än så länge! Mest rivning, men började med uppbyggnad nu idag!
Jaha en ny dag i garaget med fiaten avklarad! Kom inte igång förrän på eftermiddagen då förmiddagen gick åt till att hämta en bakaxel från en Audi V8! Diffklumpen som sitter i axeln ska användas till fiaten! Mer om diffen kommer senare då jag satsat på första motorfästet idag och en hel del mätande och klurande innan det kunde punktas dit!
[size=150]OBS! Volvo hjulmuttrarna som används som distanser ska få byta plats med svarvade diton senare! [/size]
Jaha idag fick man reda på att en gammal klasskompis jobbar på Tibnor! Så det landar 12meter rör hos mig imorgon förmiddag så då blir det full fart med ramen som ska hålla i motorn och bakvagnen! Så idag har det inte hänt jättemycket.. har börjat på andra motorfästet o mest småpillat lite med elssystemet på motorn och mätit o lurat lite!
Ja här är i stort det som hänt idag!
Ett onödigt före detta motorfäste pillas bort!
Kofångaren fram väck!
Ja inte ser väl bilen speciellt stor ut eller vad tycker ni? Det är BTW Roffe som finns här på forumet som får agera "tändsticksask"
Ja idag har jag inte fått mycket gjort i garaget! Har åkt runt o letat lämpliga drev o bromskivor till bakvagnen! Men var också i södertälje o hämtade två OMP stolar och 4st fälgar! Kommer bli lagom brett! Ska dock monteras skärmbreddare o sänka den 5-10cm! Så det är bara en "aptitretare" med fälgbilderna!
Jaha idag har det hänt litegrann! Alla motorfästen är klara för helsvetsning, om ni undrar varför det ser olika ut på höger o vänster sida så har det att göra med att kunna mecka med motorn på plats sen att kunna plocka ur den utan att behöva använda vinkelslip! Började att måtta lite på bakvagnen och den ska göras klar nästa vecka är det tänkt! Bara jag får mitt drev och min bromsskiva då dessa är avgörande för o veta hur det ska se ut!
Äntligen fick jag användning av Volvo hjulmuttrarna!
Jaha nu är ritningar på vaggan till diffklumpen inlämnat till vattenskärningen! Under tiden så bygger jag färdigt smågrejor och helsvetsar det mesta! Inhandlade även en fuelcell i fredags eftermiddag! Har haft endel annat att stå i, i måndags och idag så har inte blivit överdrivet mycket gjort rent praktiskt men imorgon satsar jag på en heldag i garaget! ( Wohoo -
Har även hunnit koppla lite el o komma förbi tändningslåset och diverse start o stopp knappar idag så nu startar maskinen iaf! Låter lite småilla utan grenrör men känns iaf skönt att veta att all el funkar och att motorn är okej! Svarar på gasen gör den rätt bra! (drool-
*90% färdig med helsvetsningen av motorfästen o det runt omkring! *Påbörjad rensing av R1-elssystemet!(lysen blinkers osv ska bort) *Påbörjad rensning av bilens elssytem(bara sparat blinkers lysen torkare osv) *Platsen till tanken påbörjad och första soppaledningen klar! *Och lite annat smått o gott!
Har även inhandlat mig en rörbock som kom till användning då ena främre motorfästet skulle byggas om så koppling kan meckas på plats utan att lyfta ur motorn(gör om, gör rätt)
Lite bortrensat från R1 elssystemet!
Kompisen Roffe har tagit på sig att rensa fiat elssytemet på allt onödigt som gått till orginalmotorn! Han ser tämligen förvirrad ut men lyckades med sin uppgift!
Ja man har kommit en bit på två veckor nu! Ja Roffe kan immitera "tom i skallen" minen rättså bra! hehe
Och i väntan på delar till bakvagnen så har detta blivit gjort idag; Riktiga motorn har fått tagit plats och det rensade elssystemet har har kopplats in! Bilens elssystem är också till 90% färdigt! På bilderna är inte elssystemet ens halvfärdigt(ska snyggas till en hel del) Har även fått igång motorn i bilen, låter riktigt fint fast det blir utan tvekan en ljuddämpare på den! På filmen så är det bara grenrör monterat!
Vill du ha den gatlegal, så bör du nog byta fuelcellen till en liknande i metall. SFRO godkänner inte plasttankar för gatregistrering. Bara en notis. Ser jäkligt ballt ut måste jag säg, hade vart kul att veta hur du hade tänkt lösa drivningen bara men de kommer väll efterhand. Lycka till med bygget!