2433
Sök

Saab 9-5 2,3t -01 "bilen rycker/hackar när jag gasar, varför ???"

8 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Bilen började rycka/hacka när jag satte på min dumpventil.
I början va det bara lite grann och vid vissa hastigheter.
Jag kollde lufmassemätaren så det inte va något fel på givarn, magnetventilen, tändkasseten och tändstiften. Men när jag satt dit allt igen och skulle provkära bilen så hade det blivit värre.
Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel.....

Slår Alla Andra Bilar
S A A B

107 Inlägg
22 mars 2009
#2
Dessa bilar ska du inte byta dumpventil i! Saab speciellt har ett rätt så avancerat motorstyrningssystem. Jag antar att det är en öppen dumpventil du har satt dit istället för orginal som är återcirkulerande.
Styrsystemet räknar med att få använda den luften som ska återcirkuleras  och om det inte finns någon luft så skiter det sig med bränsleblandning å hela baletten. Kör med orginaldumpen och ett öppet luftfilter med värme sköld istället. Finns kompletta fina kitt på Speedparts.se Lycka till!

8 Inlägg
22 mars 2009
#3
Du kan ej ha en öppen dumpventil på en 9-5 , hade de på min ,men efter en km så gick den piss.
Du ska ha en återcirkulerande eller original dumpen på.
Öppet filter kan du sätta dit också antingen under ifrån genom att ta bort luftburken går ovanifrån men de är trångt & de kräver ett mindre öppet filter


8 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#4
Jag tackar för svaren jag har fått.

Slår Alla Andra Bilar
S A A B

5 Inlägg
3 april 2009
#5
Jag har samma fel på min bil saab 95 2,0T 2000 den hackar till sen går den bra tills nästa växel
jag har fått reda på nu att det är turbon som är kass. min är helt orginal med dump och filter allt..

Billjuds byggare
139 Inlägg
3 april 2009
#6
Två saker som är vanliga på 9-5:an är vevaxelgivaren och bensinpumpen.
Båda kan ge det felet som du beskriver.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 april 2009
#7
basha skrev:
Jag har samma fel på min bil saab 95 2,0T 2000 den hackar till sen går den bra tills nästa växel
jag har fått reda på nu att det är turbon som är kass. min är helt orginal med dump och filter allt..

Har du den har du bytt vevhusventilationen?

Rock'n Roll

1 002 Inlägg
3 april 2009
#8
Naglfar skrev:
Bilen började rycka/hacka när jag satte på min dumpventil.
I början va det bara lite grann och vid vissa hastigheter.
Jag kollde lufmassemätaren så det inte va något fel på givarn, magnetventilen, tändkasseten och tändstiften. Men när jag satt dit allt igen och skulle provkära bilen så hade det blivit värre.
Någon som kan ha en aning om vad som kan vara fel.....

Kan du inte gissa själv vad som är felet om den började gå dåligt efter du bytt dumpventil.?

...

15 Inlägg
11 april 2009
#9
Prova att dra ur R-slangen ur magnetventilen, kör sedan en sväng. Om den då går bra så är det någon av de 2 blåa backventilerna som är trasiga. Du kan också ha bilen på tomgång och spraya med startgas längs alla slangarna, om tomrången då höjs så har du en läcka på det stället.

Jag skulle byta ut vaccumslangen från dumpen, dom brukar torka sönder och om du bytt dumpen så måste du dra i den slangen den kan ha spruckit sönder då.


Sök