Hej! körde nyss hem bilen från garage förvaring när jag kom hem hörde jag ett högt tickande ljud i bakkant på motorn ljudet öker om man varvar.. någon som varit ute för det och tror sig veta vad det kan vara.. blir dum i huvudet på det..
Det är förmodligen ventillyftarna. De är hyudrauliska på 850, det är ett vanligt bekymmer. Brukar tystna något när motorn blir varm. Se till att ha i frisk olja, så håller den nog många mil till./Micke
Det är garanterat de hydrauliska ventiltryckarna.. Har haft samma problem på min cosworthmotor och det är tydligen vanligt att gamla tryckare tickar och kan föra oväsen.. Har du sen haft bilen stående en vinter kan det dröja flera mil innan dem tystnar och har rättat till sig med oljetryck osv..
Givetvis kan dem vara gamla också om bilen har gått långt, och då är det på plats att byta ut dem Har själv bytat på min, den blev knäpptyst.. F.ö kör jag också med ganska tjock olja (förutsatt sommarkörning) och häller jag på nåt blask som är alltför tunt kan det mycket väl låta lite i dem också..
byt olja till steget tjockare. Dom ska tystna ganska omgående när oljetrycket e uppe och när tempen börjar gå upp. Fortsätter de så e det dags att byta tryckare.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
de är vanligt på 850 hade min stående lite mer än en månad D blev de dåligt komp så vi fick bogsera igång den (fungerar också att hälla på lite olja .)
En ventil kan också hänga sig men de brukar släppa när bilen blir varm eller om man varvar på lite grann.
de är vanligt på 850 hade min stående lite mer än en månad D blev de dåligt komp så vi fick bogsera igång den (fungerar också att hälla på lite olja .)
En ventil kan också hänga sig men de brukar släppa när bilen blir varm eller om man varvar på lite grann.
Ska prova med att byta olja tror jag.. vågar fan inte varva den..