3581
Sök

Kamremmen slagit sönder halva motorn, (trodde jag, kamremmen är hel, läs första inlägget)

NissanMotorsport
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag lurat er alla tongue  Idag kollade jag lite, och tamefan så var det inte kamremmen som hade gått av, alla ventiler är hela, lutar nog mest åt toppackningen, men ändå inte..

De som hände var att jag åkte i ca 70, bilen börja koka, märkte det eftersom det inte kom någon värme ur fläkten.. så svängde av motorvägen och låg i ca 70 tänkte hitta en lämplig plats.. men då börja motorn knacka, snabbare och snabbare tror ja, sen dog den helt, den tvärstanna inte, det gick att rulla in på väggrenen.. öppnade motorhuven och va lite olja mot torpedväggen, och de mesta av oljan sen rann ur sakta, men öppnade ventilkåpan och kika idag, alla ventiler är hela och finns lite olja kvar..

men när man försöker starta så finns det ingen komprision (stavning?) alls, låter som en elbil som man försöker starta ungefär..  så rinner det ur olja samtidigt ur motorn, nånstans nere.. tongue

men bilen ska väl inte bara lägga av och knacka om det är toppackningen bara heller? kan kamremmen bara ha hoppat över ett steg? no idea


och många tack till Volvo_Mannen här på garaget som kände igen bilen och stanna till för att hjälpa! smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/600202_y7cisq.jpg

Så var det ju jävligt kul att sitta och köra i 70 km/h i 24 mil också..
Senast redigerat av MIG1408 (30 mars 2009)

1 062 Inlägg
21 mars 2009
#2
dock så är det inte kamkjedja på 740in utan kamrem wink


mvh

Team Björkeryd

82 Inlägg
21 mars 2009
#3
Menar du allvar när du säger att du överväger att byta motor istället för att byta kamrem???????
Eller fattade jag dig fel????

o_O lol
Senast redigerat av destroyer (21 mars 2009)

NissanMotorsport
21 mars 2009
Trådstartare
#4
wildboy_87_ skrev:
dock så är det inte kamkjedja på 740in utan kamrem wink


mvh

jaja, så nöjd? tongue Någon som har en bil till salu under 10.000? smile

hur mycke kan det kosta att lämna in bilen för kamREMS byte? ett ca pris?

NissanMotorsport
21 mars 2009
Trådstartare
#5
destroyer skrev:
Menar du allvar när du säger att du överväger att byta motor istället för att byta kamrem???????

o_O lol

Såklart inte till en likadan motor som satt i, utan en mer kraftigare motor isåfannfall

4 586 Inlägg
21 mars 2009
#6
MIG1408 skrev:
wildboy_87_ skrev:
dock så är det inte kamkjedja på 740in utan kamrem wink


mvh

jaja, så nöjd? tongue Någon som har en bil till salu under 10.000? smile

hur mycke kan det kosta att lämna in bilen för kamREMS byte? ett ca pris?

min bil kostar 10.000:- precis finns på min sida. Lämna PM ifall det är intressant


6 Inlägg
21 mars 2009
#7
köp en rep-handbok till 740 typ 2-3hundra kostar den nog. finns troligen att låna på biblioteket. köp en kamrem ca500kr. Byt själv inte svårt alls. bara en massa skruvande. Det är även lärorikt att göra det själv.

518 Inlägg
21 mars 2009
#8
rätta mej om jag har fel men är det inte så att ventilerna smäller i kolvarna när kamremmen går på en 16V ?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
21 mars 2009
#9
jo de gör dom. bara 8v som klarar det.


NissanMotorsport
21 mars 2009
Trådstartare
#10
har en såndär haynes 740 bok, och jo det är ju en 16v SÅKLART.. så det är inte bara å byta kamrem smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 mars 2009
#11
Karl-Bertil skrev:
rätta mej om jag har fel men är det inte så att ventilerna smäller i kolvarna när kamremmen går på en 16V ?

Japp...ventilsallad kan man säga...

518 Inlägg
21 mars 2009
#12
MIG1408 skrev:
har en såndär haynes 740 bok, och jo det är ju en 16v SÅKLART.. så det är inte bara å byta kamrem smile

nej precis , billigare att byta motor till en som funkar istället. en topprenov. är ju rätt dyrt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
21 mars 2009
#13
Köp en hel topp på en skrot eller från en privatperson.
Montera bort den gamla.
Montera den nya.
Montera ny kamrem och spännrulle.

Gasa tills det rasar nästa gång tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

NissanMotorsport
21 mars 2009
Trådstartare
#14
påsen skrev:
Köp en hel topp på en skrot eller från en privatperson.
Montera bort den gamla.
Montera den nya.
Montera ny kamrem och spännrulle.

Gasa tills det rasar nästa gång tongue

/Påsen

Hur mycke får man ge för en hel topp ungefär?

gasa till det rasar igen, nja.. ska fan byta kamrem varannan vecka för att va säker, skämt.. hah tongue

1 798 Inlägg
22 mars 2009
#15
Vanligt på dessa motorer att remmen till balansaxlarna inte byts enligt intervall, ryker denna så drar den med sig kamaxelremmen också. Så mitt tips om du ska försöka dig på att renovera befintlig motor är att kolla upp varför remmarna gett sig, det kan finnas fler anledningar än bara en gammal rem som gjort att det blivit haveri.


-.-
383 Inlägg
22 mars 2009
#16
Hilmer skrev:
Vanligt på dessa motorer att remmen till balansaxlarna inte byts enligt intervall, ryker denna så drar den med sig kamaxelremmen också. Så mitt tips om du ska försöka dig på att renovera befintlig motor är att kolla upp varför remmarna gett sig, det kan finnas fler anledningar än bara en gammal rem som gjort att det blivit haveri.

Ta bort eller låt bli att montera balansremmen om du skaffar ny topp. Enda skillnaden är att maskinen känns lite mera varvvillig, en del tycker att det vibrerar aningen aningens mera, men inte så att man stör sig på det.
Byt bulten till oljepumpen oxo, den har en förmåga att ge med sig och orsaka kamremshaveri.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
22 mars 2009
#17
MIG1408 skrev:
påsen skrev:
Köp en hel topp på en skrot eller från en privatperson.
Montera bort den gamla.
Montera den nya.
Montera ny kamrem och spännrulle.

Gasa tills det rasar nästa gång tongue

/Påsen

Hur mycke får man ge för en hel topp ungefär?

gasa till det rasar igen, nja.. ska fan byta kamrem varannan vecka för att va säker, skämt.. hah tongue

Vet inte riktigt vad man kan få ge för en komplett topp men runt 2000:- kanske.
Jag sålde min till Norge för 2000kr + frakt och det va nog varken över eller underpris.
Kolla runt lite på savarturbo.se forumet och på TPC (Turbo performance club), brukar finns några toppar till salu där tycker jag.

Och som JonasK sa, skit i balansaxelremmen när du monterar allt sen.
Den remmen gör ingen nytta och ofta så är det den som går sönder och trasslar in sig i kamremmen så att den också går sönder.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (22 mars 2009)

PÅSEN RACING

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 mars 2009
#18
Tråkigt att det blev ventil sallad, men jag hittade förut på tyska Ebay, kamkedje konvertering till volvo's 16v motorer.

Lev livet, det kan ta slut fort

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
22 mars 2009
#19
darkwizard skrev:
Tråkigt att det blev ventil sallad, men jag hittade förut på tyska Ebay, kamkedje konvertering till volvo's 16v motorer.

Lägg ut en länk på det här, kan vara kul å se tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
22 mars 2009
#20
det brukar vara vevaxledrevet som kilen ger sig på och resultera i sallad, jag skulle skaffa en beg 16v motor så byter man ut vevaxledrevet till ett riktigt i stål och tar bort balansaxlarna och pluggar olje hålen så blir den mkt bättre och så klart en stor service.
när det blivit kemremsras så brukar ju kolvarna få lite smällar, dom kan klara sig lr så klämmer dom fast kolringarna och då e dom odugliga, toppen kan klara sig, men man får byta ut ventiler (och styrningar om man har otur) billigt jobb e det inte

Pontiac Firebird 1989.


Sök