2557
Sök

Vems eller MS sprut? Vilket sprut är bäst till en s13?

13 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. Jag håller på att trimma en Nissan 200sx s13 som jag skulle vilja få ur
ungefär en 400hk men frågan är vilket sprut ja ska använda. Ska jag köpa mig
ett MS eller ett Vems. Ett MS kan man köpa för 6000kr med mappsensor medans
man får ge 10000kr för ett vems sprut. Är man dum snål om man köper sig ett
MS bara för att det är billigare?


Team Snehäng Racing
31 Inlägg
21 mars 2009
#2
satsa på vems. MS är väl den billigare varianten men det funkar ju jag kommer köra på MS då plånboken stätter stopp för ett dyrare sprut men har du ekonomi så köp ett Vems eller liknande // Jimmy

-=[ TeamSnehängRacing ]=-
Att gå på ställ är som att leva. Har man inte kontroll över det så går det åt helvette.

13 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#3
Jag har ju inte plånbok till det igentligen går sista året på fordon hehe. Men ja jobbar ganska mycket för att få råd. Men vad har Vems för fördelar jämfört med MS?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 mars 2009
#4
eXsooN skrev:
Jag har ju inte plånbok till det igentligen går sista året på fordon hehe. Men ja jobbar ganska mycket för att få råd. Men vad har Vems för fördelar jämfört med MS?

Mer funktioner från start som tex drivning för BB-lambda/EGT inbyggd, boost control,launch control etc
det mesta som man får fixa själv eller köpa till på ms men dom klarar i grova drag av samma saker
och dom mappas i samma program...

sen vet jag faktiskt inte hur vems processor är och vilken upplösning dom kör med på mapparna men det är möjligt att den är vassare än ms-2

BTW ett megasquirt för 6000kr är om du inte räknar med massa extrafunktioner dyrt,
hör med m @ megasquirt.se så får du en skräddarsyd lösning till ett bra pris....


982 Inlägg
22 mars 2009
#5
VEMS skulle ja ta utan att tveka

102 Inlägg
22 mars 2009
#6
ett ms1 klarar du lätt för 400hk. finns bilar uppmot 500hk med ms2...


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
22 mars 2009
#7
Om du har råd, köp VEMS.
Om du inte anser att du har råd, köp MS.

I grund och botten samma program fast VEMS är lite moderna, bättre, har fler funktioner från början och kostar mer.

Som sagt, snacka med folket på megasquirt.se forumet, finns några där som bygger ihop skräddarsydda lösningar till mycket bra pris.

När jag skulle köpa så kunde jag få det för 4500:- med, launch-control, dubbla mappar, större mapsensor och några andra grejer till.

/Påsen

/Påsen

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 mars 2009
#8
eXsooN skrev:
Är man dum snål om man köper sig ett
MS bara för att det är billigare?

Köp det sprut du vill ha som du tror på. Det finns många sprut som klarar uppgiften men är olika svåra att få ordning på. 400hk är inget man snyter fram på en halvmiss.  Jag valde Nira just för det är driftsäkert och lättarbetat. Det är ju minst lika trist att bli stående på väg till ett rejs som att bilen inte startar alls när man installerat sitt nya MS-sprut.

Jag använder min bil dagligen och vill att den skall bete sig som en originalbil, dvs starta när jag vill och inte dra 2liter per mil. har man andra mål så kan man pruta bort driftsäkerhet eller möjlighet till finlir på låglast.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dunken
22 mars 2009
#9
Är inte Haltech med i matchen längre??
Det var ju populärt förr iaf.
//Dunken

1 741 Inlägg
22 mars 2009
#10
Jag valde vems för att jag vet det funkar bra på våra motorer.
Har MS stöd för Coil On Plug och CAS:en som redan sitter på ca18det (med vems var det bara byta skiva i den och gasa smile)? eller måste du bygga om sensorerna på veven och kammarna?
Senast redigerat av tecman (22 mars 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 893 Inlägg
22 mars 2009
#11
Dunken skrev:
Är inte Haltech med i matchen längre??
Det var ju populärt förr iaf.
//Dunken

Jo då. men priset på Haltec är inte med i matchen längre. Kostar några ggr mer än MS o VEMS.

Om man vill komma ganska lindrigt undan kanske man kan fundera på ett "piggyback" system istället.
Då slipper man dra allt nytt i bilen. Civino tycker jag är ett bra alternativ, de ligger här i Gbg. Kostar iofs lite mer än ett MS, men kan vara värt iom sparad arbetsinsats och allt mek man slipper. Finns nog att göra på att trimma bil i alla fall. Finns några i X40 forumet som kör sina X40or med Civino, över 400hkr är då inga problem.


240 Inlägg
22 mars 2009
#12
Kristian_V skrev:
Dunken skrev:
Är inte Haltech med i matchen längre??
Det var ju populärt förr iaf.
//Dunken

Jo då. men priset på Haltec är inte med i matchen längre. Kostar några ggr mer än MS o VEMS.

Om man vill komma ganska lindrigt undan kanske man kan fundera på ett "piggyback" system istället.
Då slipper man dra allt nytt i bilen. Civino tycker jag är ett bra alternativ, de ligger här i Gbg. Kostar iofs lite mer än ett MS, men kan vara värt iom sparad arbetsinsats och allt mek man slipper. Finns nog att göra på att trimma bil i alla fall. Finns några i X40 forumet som kör sina X40or med Civino, över 400hkr är då inga problem.

Så mycket dyrare än vems är det ju ändå inte gav 13200 för mitt E6X med alla givare och kabelhärva å ett triggerhjul.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 mars 2009
#13
tecman skrev:
Jag valde vems för att jag vet det funkar bra på våra motorer.
Har MS stöd för Coil On Plug och CAS:en som redan sitter på ca18det (med vems var det bara byta skiva i den och gasa )? eller måste du bygga om sensorerna på veven och kammarna?

Coil on plug kör den inte utan seriös moddning och den använder bara triggern från veven, kammsensor används till sekventionell insprutning vilket ms inte använder utan den kör batch (svårare att gå rent på låga varv samt tomgång och lite högre soppa förbrukning) men över 4000rpm så är skillnaden +- 0.

Oftast kör man antingen edis eller wasted-spark som tänding och då kan man mata spolarna direkt från ms....vad är det för trigger hjul på s13? vet att folk brukar byta till 60-2 hjul när dom ska köra ms på dom motorerna även om du kan decoda orginal skivan...


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2009
#14
jag köpte mitt ms med extrafunktioner så som 4bars mapsensor, boostcontrol,dual-table å launch samt 2 meter kabelpiska å jag gav typ max 4.5-5k för mitt nytt av mofid på megasquirt.se

Dock så tillkommer ju tex bredbandslambda 2-4K, avgastemp 1-3K

å kanske nån som ska koppla in de alt mappa de


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 mars 2009
#15
Kristian_V skrev:
Om man vill komma ganska lindrigt undan kanske man kan fundera på ett "piggyback" system istället.
Då slipper man dra allt nytt i bilen. Civino tycker jag är ett bra alternativ, de ligger här i Gbg. Kostar iofs lite mer än ett MS, men kan vara värt iom sparad arbetsinsats och allt mek man slipper. Finns nog att göra på att trimma bil i alla fall. Finns några i X40 forumet som kör sina X40or med Civino, över 400hkr är då inga problem.

Hur mycket bromsar du med din bil och Civinco piggyback?

Vem kör mer än 400hk med Civincos piggyback? eller menar du deras stand alone?  Vem har kommit så högt med det? (inte för att det inte skulle gå mest bara nyfiken på vem jag missat)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 893 Inlägg
22 mars 2009
#16
torpis skrev:
Kristian_V skrev:
Om man vill komma ganska lindrigt undan kanske man kan fundera på ett "piggyback" system istället.
Då slipper man dra allt nytt i bilen. Civino tycker jag är ett bra alternativ, de ligger här i Gbg. Kostar iofs lite mer än ett MS, men kan vara värt iom sparad arbetsinsats och allt mek man slipper. Finns nog att göra på att trimma bil i alla fall. Finns några i X40 forumet som kör sina X40or med Civino, över 400hkr är då inga problem.

Hur mycket bromsar du med din bil och Civinco piggyback?

Vem kör mer än 400hk med Civincos piggyback? eller menar du deras stand alone?  Vem har kommit så högt med det? (inte för att det inte skulle gå mest bara nyfiken på vem jag missat)

Jag har inte Civino.. kör standard T4 (Än så länge.)

Hur mycket hkr har McAdam på X40 forumet i sin, kör han inte med Civino? Möjlig jag kom ihåg fel.
Varför skulle man inte kunna klämma ur samma effekt med piggyback som standalone?
Du har säkert mycket bätre koll på det än vad jag har. Jag har bara varit med X40 i knapt ett år, du är veteran där. wink
Senast redigerat av Kristian_V (22 mars 2009)


79 Inlägg
22 mars 2009
#17
Alltid svårt att veta vad för system man ska köpa.

Ett MS ligger på 3600 för en basversion, sen tillkommer det pengar för funktioner om man inte löder dit det själv samt fler tändsteg för att driva fyra tändspolar.
Svårt att mappa utan bredbandslambda och en LC-1 kostar 2500kr med sond

Summa = ca 7000kr för box och bredbandslambda

Ett Vems kostade när jag köpte ett sist 6000kr för box med kontaktstycken, sonden kostar 1000kr

summa 7000kr för box och bredbandslambda.

Vems har många fördelare motför ett MS, speciellt att lambdan funkar direkt mot boxen utan adapterkablage, bra kontaktstycken har alla funktioner inbyggd osv.
Har du däremot en bredbandslambda eller nån polare har så är ett MS mer prisvärt och det funkar faktiskt mycket bra, har mappat ett flertal och har aldrig haft några problem med att bilen krånglar. Däremot är det ett simplare sprut så klart. Kallstarter och sådant blir inte optimalt men funkar bra, bruksade min Sierra 2.9 med MS i över 700mil innan jag sålde, startade kanonfint i -20 grader osv

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

13 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#18
Men hur använder man ett triggerhjul sätter man dit en extra givare som  mäter på vevaxel hjulet eller hur funkar det? Använder man ett trigger hjul som ersättning av fördelare?
Vart kan man köpa vems om man skulle köpa det? Jag har en lokal handlare som tar 10.000kr för ett vems, tror att alla givare, kabelhärva och en display följde med. Är detta dyrt?


KHRacing
22 mars 2009
#19
eXsooN skrev:
Men hur använder man ett triggerhjul sätter man dit en extra givare som  mäter på vevaxel hjulet eller hur funkar det? Använder man ett trigger hjul som ersättning av fördelare?
Vart kan man köpa vems om man skulle köpa det? Jag har en lokal handlare som tar 10.000kr för ett vems, tror att alla givare, kabelhärva och en display följde med. Är detta dyrt?

jag kan fixa mkt bättre pris..  skicka PM

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 mars 2009
#20
eXsooN skrev:
Men hur använder man ett triggerhjul sätter man dit en extra givare som  mäter på vevaxel hjulet eller hur funkar det? Använder man ett trigger hjul som ersättning av fördelare?
Vart kan man köpa vems om man skulle köpa det? Jag har en lokal handlare som tar 10.000kr för ett vems, tror att alla givare, kabelhärva och en display följde med. Är detta dyrt?

Triggerhjul (60-2) och en induktiv givare som sitter på sidan av med ett avstånd på 0.3-1.0mm till trigger skivan är perfekt, har du fördelare med hall-givare går det utmärkt att använda det också...men folk som trimmar nissan med eftermarknads sprut byter oftast till 60-2 triggerhjul....

Och ja du ersätter fördelaren,  du ställer in på vilka tänder den ska "trigga" tändspolen/tändspolarna bereonde på set-up....

Trigger hjul 60-2 och givare
http://apalbacken.ath.cx/bussen/triggerhjul+givare.jpg



Sök