Ja, det går inte att svara på. Det hänger ihop med antal kortkörningar, körsätt vid dessa turer. Yttrer omständigheter som mycket salt, lite tvätt, mycket tvätt osv...Dessutom har tiden en viss roll i det hela, eftersom det inte är miltalet i sig som påverkar dämparen..Det är snarare så att om du startar bilen å bara kör kör å kör kommer den hålla extremt länge med tanke på all hetta som håller den från korrosion..
Om det blir ett hål i ljuddämparen kan det bli bullrig motor?
Givetvis. Dämparen som just skall agera ljudDÄMPARE fungerar väldans dåligt om avgaserna istället läcker ut ur den istället för igenom den vilket bidrar till att motorns oljud hörs tydligare= bullrig motor.
Jag har haft en Saab 9-3 -02 och det hann inte bli några tendenser till allvarligt slitage i de 3000 milen den rullade i min ägo
Hade en Ford som hade rullat 16000 mil och 8 år med orginalavgas i rostfritt så mitt svar på frågan är att det inte är något stort bekymmer. Pajar det kan du väl passa på att montera sportavgas.
Jag har haft en Saab 9-3 -02 och det hann inte bli några tendenser till allvarligt slitage i de 3000 milen den rullade i min ägo
Hade en Ford som hade rullat 16000 mil och 8 år med orginalavgas i rostfritt så mitt svar på frågan är att det inte är något stort bekymmer. Pajar det kan du väl passa på att montera sportavgas.
Nej jag har inget rostfritt avgas. T7 motorn skulle väl ha samma buller som på T5 motorn om bilen skulle ha hål i ljuddämparen.
Nej jag har inget rostfritt avgas. T7 motorn skulle väl ha samma buller som på T5 motorn om bilen skulle ha hål i ljuddämparen.
Jag vill veta mer om det.
Vad är det du vill veta? Om en T7 spis låter lika illa som en T5 med hål på ljuddämparen?
Vad är det du vill veta? Om en T7 spis låter lika illa som en T5 med hål på ljuddämparen?
Japp..
-Hur långt är ett snöre....? Det är så många faktorer som avgör så att svara på den frågan är i princip omöjligt.... Men om vi säger så här...att vi tar det trasiga avgassystemet och flyttar det mellan T5 bilen och T7 bilen så tror jag skillanden i ljud dessa imellen är såpass liten att man inte hör skillnaden med örat. OM det inte blåser helt olika vid de olika lyssningstillfällena och att bilen står olika uppställt.
Saabare skrev:
Jag vill oxå veta om jag får hål i ljuddämparen minskar effekten något? .
Nej.
Saabare skrev:
Svenska bilar verkar ha problem med ljuddämparen. Vill få svar om det.
Inte så att de kan särskiljas från övriga märken. Bilar i Sverige går i en ganska eländig miljö beträffande korrision och att göra ett avgassystem som håller länge är en kostsam historia för biltillverkarna. Dessutom är eftermarkanden en väldigt stor del av inkomsten inom fordonstillverkningen så man konstruerar inte "onödigt" hållbart....
normal svenskt klimat borde den hålla i alla fall 10'000 mil... jag har kört mitt som sitter på en 9-3 Viggen (2001) i snart 12000 och inte minsta tecken på att det har rostat någonstans... kör ca 4000 mil per år blandat stats/landsvägskörning...
Behöver du nytt kolla in SDCC www.sdcc.se där finns bättre begangnat för kanonbra priser...
Senast redigerat av Founder (3 april 2006)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Min 6 år gamla 9-5a med 22 000 mil på mätaren rullar fortfarande med orginal avgassystem!
mvh
Inte dåligt. Men vad långt din bil har gått. Jag hade en 900-96 o har rullat 40000 mil då jag har sålt den. Jag behövde byta avgasen bara en gång. Min kompis har bilen o avgaset har inte pajat än. Han döpte sin bil till gamla långmilare men en pålitlig kompis. Min gamla bil har rullat 56000 mil utan problem.