2700
Sök

Chockhöjning av bensinen

Har alltid rätt!
689 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
Bensinpriset måste mer än fördubblas fram till år 2020 för att utsläppsmålen för koldioxid i Sverige ska klaras. Det innebär ett pris på över 27 kronor per liter, enligt en ny rapport från Sika.

STOCKHOLM. Bensinpriset måste mer än fördubblas fram till år 2020 för att utsläppsmålen för koldioxid i Sverige ska klaras.

Det innebär ett pris på över 27 kronor per liter i dagens penningsvärde, enligt en ny rapport från Statens institut för kommunikationsanalys (Sika) som Sveriges Radios Ekoredaktion tagit del av.

Höjs inte priset till denna nivå kommer bilåkandet och koldioxidutsläppen bara att fortsätta öka.

Men miljöminister Andreas Carlgren (c) avfärdar slutsatserna i rapporten.

– Det finns inte i min tankevärld, säger han till radion.

– I stället måste vi ha starkare åtgärder när det gäller att se till att bilarna blir mer miljövänliga. Vi kommer också att behöva lägga om en del av transportsystemen så att det blir tydligare att vi till exempel kan transportera gods på järnväg.

Motormännen anser att förslaget är ”groteskt”.

– Det är ju så groteskt att man till och själva i princip har förkastat det. Man har sagt att samhällsekonomiskt är det inte lönsamt att göra på det här sättet, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännen.

De svenska koldioxidutsläppen står för 3 promille av de globala utsläppen och transportsektorn för en tredjedel av de svenska utsläppen. Det betyder att svenska transporter står för 1 promille av de totala utsläppen, enligt Nilson.

– Nu vill man rädda världen genom att hårdbeskatta den här enda promillen ytterligare, säger Nilson

Inklippt från:  http://sydsvenskan.se/sverige/article32 … kravs.html

Jag personligen tycker det är förjävligt!! mad  Dags för mig att tillverka mig egen soppa!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

1 926 Inlägg
23 mars 2009
Kan man bli annat än förbannad.. ?

5 198 Inlägg
23 mars 2009
var på tapaten för ett halvår sen oxå,,

326 Inlägg
23 mars 2009
Äh låt dom höja tills alla blir SVINFÖRBANNADE.. undrar om regeringen tänker om ifall hela svenska folket och transport industrin massprotesterar.. å inte chickar ut som vanligt..

Om alla låter bilarna stå i några dagar så kommer det bli kaos

"Sweet Insane Road Maniac"

typ..eh..va?
582 Inlägg
23 mars 2009
Dom är ju fan sjuka i huvet! Vad tänker dom med?!

Och VARFÖR ska sverige alltid rädda världen föf?! Som du skrev, vi står för 3 promille, TRE jävla promille...

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Kombi-Nation
289 Inlägg
23 mars 2009
Jag skiter i om dom höjer priset, jag kommer ändå bara tanka för 500spänn !

Nämen, jag tycker att det är sjukt att dom tänker höja ett redan högt pris, vi är alla beroende av bilar.
Och i det långa landet falukorv är det lättast att ta sig fram med bil (tycker jag).
Jag fattar inte hur dom inte sätter press på andra länder som släpper ut 100 gånger mer än Sverige?
Eller är det bara för att "Svensken" är rädd för att säga ifrån och istället föregår med gott exempel.... ?
Men eftersom vi redan är ett av länderna som släpper ut minst så borde vi väll bli minst drabbade.
Snart kommer man jobba bara för att betala bensinen fram o tillbaka från jobb.

Gå in på http://www.bensinskatteuppror.se/ och registrera er om ni inte redan har gjort det !

469 Inlägg
23 mars 2009
ibland fattar man inte vad dem håller på med igentligen =/. haha vart fan ska polisen få in budgeten om det inte finns några bilar att haffa xD

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 mars 2009
Att lilla sverige klara av att stå för 3 promille e rätt mycke faktiskt tror alldrig det kan va sant.

Men men de e ju gott att nån tänker på lösningar istället för problem..

Jag har en jättebra lösning på hur vi skall minska utsläppen. Om alla slutar att köpa vatten på flaska som kommer ifrån tex Norge eller vatten på flaska överhuvudtaget. Då Sverige faktiskt har det bästa vattnet i världen

Visst finns det folk som måste köpa vatten pga av att deras vatten e väldigt dåligt men det borde ju gå å köpa närproducerat.

Undrar om alla miljönissar tänker på det..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

730 Inlägg
23 mars 2009
Jäkla dumt de här.. Själv tror ja inte ens att de här miljögrejerna beror så mkt på bilar..

Om man tittar tillbaka så har ju tempraturen gått upp och ner hela tiden...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

I got Dubs!
2 423 Inlägg
23 mars 2009
Hur fan ska allt kunna transporteras på järnvägen, kommer aldrig gå.

DFFL
9 020 Inlägg
23 mars 2009
lol, händer detta så kommer jag börja stjäla tankbilar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kombi-Nation
289 Inlägg
23 mars 2009
FireTraXX skrev:
lol, händer detta så kommer jag börja stjäla tankbilar.

jag är på yikes

lättare ju fler man är wink

95 Inlägg
23 mars 2009
alltså, varför ska alltid just sverige få sina impuls idéer för? nått jag stör mej på grovt.

det här fallet kommer bara sätta svenska folket i den princip som att ifall morsan gömmer kakburken på hyllan så klättrar man ju fan bara upp på en stol så man når den.

frågan är bara vilka söta konsekvenser skiten kmr få om det träder igenom...  för mindre bilkörning kommer inte inträffa

bara mer förbannade människor! roll

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 mars 2009
gamlingen skrev:
var på tapaten för ett halvår sen oxå,,

var på tapeten redan 1999 men då skulle soppan kosta 50kr/L redan 2008 roll

5 198 Inlägg
23 mars 2009
Vart ett jäkla ramaskri i somras om nån minns.. man skulle sluta tanka å blocka mackar å så.. men vad hände.. ?

Trucker
2 710 Inlägg
23 mars 2009
Allt e bullshit men ingenting e ju omöjligt. Politikerna gör ju ändå som du vill. Moderaterna lovade sänkta bensinpriser redan innan förra valen -06, självklart allt för att få med sig en stor del av svenska folket.

Som sagt, dom gör ju precis som dom vill.
Vadå demokrati..

Fart missbrukare

74 Inlägg
23 mars 2009
Hehe får hoppas att de är som vanligt när det gäller dem "högre" i sverige, Mycket snack liten verkstad smile

378 Inlägg
23 mars 2009
Konstigt att Sverige alltid ska leka "lilla duktig" vafan gör det för jävla skillnad om vi ändrar oss när USA och Ryssland bland annat bara spyr ut skit i atmosfären.

Nä vore schyst med att alla fordon stannade i en vecka, men det är ju bara en vision som aldrig kommer att hända.

Det mest sjuka är, man betalar vägskatt, bensinskatt och allt vad skatter heter.
Och ändå är vägarna totalt värdelösa i detta land.
Senast redigerat av KimpaaBooY (23 mars 2009)

// KimpaaBooY

7 100 Inlägg
23 mars 2009
ja skiter i va bensinen kostar,jag är beroende av bil,så ja orkar inte bry mej längre!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
23 mars 2009
grejen är ju den att om alla skiter i att köra bil för att protestera, då kommer staten bli sura och våldbeskatta något annat för att visa att vi inte har något att säga till om tongue om alla slutar tanka, så blir tex mat drakbeskattat så att ett paket köttbullar börjar kosta typ 350:- tongue

dem skiter ju i vartifrån dem får in pengarna, bara dem får in det. och det är ju perfekt att ta dem genom något som är miljöfarligt för då kan dem ju verka fina i kanten och "tänka på miljön" samtidigt smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Sök