Bensinpriset måste mer än fördubblas fram till år 2020 för att utsläppsmålen för koldioxid i Sverige ska klaras. Det innebär ett pris på över 27 kronor per liter, enligt en ny rapport från Sika.
STOCKHOLM. Bensinpriset måste mer än fördubblas fram till år 2020 för att utsläppsmålen för koldioxid i Sverige ska klaras.
Det innebär ett pris på över 27 kronor per liter i dagens penningsvärde, enligt en ny rapport från Statens institut för kommunikationsanalys (Sika) som Sveriges Radios Ekoredaktion tagit del av.
Höjs inte priset till denna nivå kommer bilåkandet och koldioxidutsläppen bara att fortsätta öka.
Men miljöminister Andreas Carlgren (c) avfärdar slutsatserna i rapporten.
– Det finns inte i min tankevärld, säger han till radion.
– I stället måste vi ha starkare åtgärder när det gäller att se till att bilarna blir mer miljövänliga. Vi kommer också att behöva lägga om en del av transportsystemen så att det blir tydligare att vi till exempel kan transportera gods på järnväg.
Motormännen anser att förslaget är ”groteskt”.
– Det är ju så groteskt att man till och själva i princip har förkastat det. Man har sagt att samhällsekonomiskt är det inte lönsamt att göra på det här sättet, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännen.
De svenska koldioxidutsläppen står för 3 promille av de globala utsläppen och transportsektorn för en tredjedel av de svenska utsläppen. Det betyder att svenska transporter står för 1 promille av de totala utsläppen, enligt Nilson.
– Nu vill man rädda världen genom att hårdbeskatta den här enda promillen ytterligare, säger Nilson
Inklippt från:
http://sydsvenskan.se/sverige/article32 … kravs.htmlJag personligen tycker det är förjävligt!!
Dags för mig att tillverka mig egen soppa!