2815
Sök

Chockhöjning av bensinen

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 mars 2009
Höjer dom bensinen så kommer det ändå bara sluta med att stor del av sverige slutar tanka, och då är bensinbolagen på väg att gå under, till slut sänker dom säkert priset igen!

Om inte annat, så får man iaf hoppas det..

1 497 Inlägg
23 mars 2009
yakozan skrev:
Transportsektorn i Sverige står för det största utsläppen av CO2. Men varför höja bensinskatten? Hur många använder bensin i lastbilar och fartyg?

sen kan man undra varför man inte angriper den största boven i transportsektorn. Rederierna. 2006 släpptes det ut mer än dubbelt så mycket CO2 från rederiet jämfört med landbaserad transport. Varför lägger man inte vikten på att få fram miljövänligare bränsle och hybriddrift för fartyg istället? Halverar man utsläppen där så har man tagit bort lika mycket CO2 utsläpp som hela den landbaserade transporten står för och lite till.

Man skulle också kortsiktigt kunna bygga ut kärnkraften så att man kan lägga ned de olje och kolkraftverk som finns i Sverige och sedan exportera överbliven el till NIC länder så att de i sin tur kan lägga ned sina olje och kolkraftverk. Vinsten från elexporten kan sedan användas för att bygga ut vatten, vind, vågkraftverk etc. Voila. Mission accomplished!

siffror finns på www.scb.se

Det är som du säger.
Vi har helt absurda regler.

Varför får våra lastbilar spotta ut stora svarta rökmoln som är fulla av föroreningar.
Medans vi bilister skall betala jättesummor för bensinen.

Nu menar jag inte att vi skall släppa på bilisternas avgasregler.
Utan strama åt dem inom transportsektorn.

2 751 Inlägg
23 mars 2009
evilaudio skrev:
å vem fan bryr sig om miljön?? inte ja iaf.. e död inom 50 år å va som händer efter de e inget ja kommer lida av iaf så..

Dagens mest iq befriade inlägg.. Du lämnar väll något efter dig.. roll

Who Djaa bless no man curse

4 001 Inlägg
23 mars 2009
AxlSam skrev:
DasAuto skrev:
evilaudio skrev:
å vem fan bryr sig om miljön?? inte ja iaf.. e död inom 50 år å va som händer efter de e inget ja kommer lida av iaf så..

Dagens mest iq befriade inlägg.. Du lämnar väll något efter dig.. roll

WORD

där lyckades du toppa Evilaudio i IQ-befriat inlägg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

typ..eh..va?
582 Inlägg
23 mars 2009
AxlSam skrev:
Roz-104 skrev:
AxlSam skrev:
Jag förstår inte folks tankegångar.
"Varför skall vi göra något åt miljön när ingen annan gör det?"

Vi skall väl vara stolta över att Sverige vill göra något för att dra ner utsläpp.
Med detta menar jag inte att chockhöja bensinpriserna är rätt sätt.
Men ni borde tänka lite.

Nummer ett på listan om vad vi kan göra för att minska
miljöpåfrestningarna är att sänka sin standard.
Sänk temperaturen i huset 1 grad.
Lägg mer tid på källsortering.
osv osv..

Men då frågar jag mig!
Hur många personer är beredda att göra detta för att få en drägligare
vardag om 40 år? Fortsätter det i denna takten så lär det inte se särskilt ljust ut.
Enkla saker vi bör tänka på.

Stolta över att sverige gör vad? Höjer våra bensinpriser? Det verkar ju vara den enda lösningen dom har på problemet. Och visst, ingen vill väl förstöra miljön, men det hjälper ju inte att dom höjer bensinpriset. För det första är så många i sverige beroende av bilar, så alla måste köra ändå. Och det resulterar i att vi bara blir panka och har inte råd med något annat.
Och även om det nu hjälpte att höja bensinpriset, säg att hela sverige slutade köra bil. Ja, vi står ju tydligen bara för 3 promille. Så det hjälper ju inte miljön så där extremt mycket. Jag ser ingen anledning till att vi ska vara så extremt miljövänliga så länge som stora länderna inte gör ett piss åt saken....

Läste du mitt inlägg?

"Med detta menar jag inte att chockhöja bensinpriserna är rätt sätt."

Skriver det igen.
Jag förstår inte folks tankegångar.
"Varför skall vi göra något åt miljön när ingen annan gör det?"
Så kan väl inte en normalt funtad människa tänka?

Att höja bensinpriset är ju det enda dom gör för att hjälpa miljön ju! Det är ju det som är problemet...och än en gång så ser jag ingen anledning till att sverige ska göra det - När ingen annan gör det.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

1 497 Inlägg
23 mars 2009
Roz-104 skrev:
Att höja bensinpriset är ju det enda dom gör för att hjälpa miljön ju! Det är ju det som är problemet...och än en gång så ser jag ingen anledning till att sverige ska göra det - När ingen annan gör det.

"och än en gång så ser jag ingen anledning till att sverige ska göra det - När ingen annan gör det."
Och så tänker väl förmodligen alla andra länder också?
Inte konstogt att vi står stilla..

"Att höja bensinpriset är ju det enda dom gör för att hjälpa miljön ju!"
Just precis.
Stramare regler för alla.
Transport, bilister, industri mm..
Varför har importerade bilar andra avgaskrav?
Varför är veteranbilar utan katalysator skattebefriade?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 mars 2009
evilaudio skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv. Går jorden under om 70 år så är det inget jag ligger i graven och lipar över.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

160 Inlägg
23 mars 2009
För fan inför skrotbilspremiän igen, så alla gam bilar blir utgallrade....

Är det inte i Tyskland man får motsvarande 27.000SEK för att skrota bilen,
tänk om det vart så i Sverige också....

typ..eh..va?
582 Inlägg
23 mars 2009
AxlSam skrev:
Roz-104 skrev:

"och än en gång så ser jag ingen anledning till att sverige ska göra det - När ingen annan gör det."

Just precis.

Men varför ska lilla, lilla, lilla Sverige vara så extrema när USA inte är det. Även om alla slutar köra bil så står vi ju bara för 3 promille av utsläppen. Om bara dom stora länderna kunde komma igång, först DÅ tycker jag att vi kunde börja göra nått åt saken.

Och du säger att problemet är att alla tänker så. Hmm, sverige tänker ju Uppenbarligen inte så eftersom vi har så höga skatter, och USA gör ju inget åt saken trots att vi gör det. Så det verkar ju inte hjälpa att dom små länderna tar första klivet...

DFFL
9 020 Inlägg
23 mars 2009
Roz-104 skrev:
AxlSam skrev:
Roz-104 skrev:

Just precis.

Men varför ska lilla, lilla, lilla Sverige vara så extrema när USA inte är det. Även om alla slutar köra bil så står vi ju bara för 3 promille av utsläppen. Om bara dom stora länderna kunde komma igång, först DÅ tycker jag att vi kunde börja göra nått åt saken.

Och du säger att problemet är att alla tänker så. Hmm, sverige tänker ju Uppenbarligen inte så eftersom vi har så höga skatter, och USA gör ju inget åt saken trots att vi gör det. Så det verkar ju inte hjälpa att dom små länderna tar första klivet...

Därför att alla länder ska procentuellt minska sina utsläpp.
Ett stort land ska minska mycket mer än ett litet.
Men bara för att det lilla landet släpper ut så lite betyder inte det att de är fria från ansvar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

typ..eh..va?
582 Inlägg
23 mars 2009
FireTraXX skrev:
Roz-104 skrev:
AxlSam skrev:

Just precis.

Men bara för att det lilla landet släpper ut så lite betyder inte det att de är fria från ansvar.

Men gör dom stora länderna något åt saken då?

DFFL
9 020 Inlägg
23 mars 2009
Roz-104 skrev:
FireTraXX skrev:
Roz-104 skrev:

Ingen aning, så mycket bryr jag mig inte. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

typ..eh..va?
582 Inlägg
23 mars 2009
FireTraXX skrev:
Roz-104 skrev:
FireTraXX skrev:

Ingen aning, så mycket bryr jag mig inte. tongue

Hehe tongue...nej men de gör dom ju inte. Åtminstonne inte vad dom borde. Och dom borde ta första klivet, när dom börjar göra något åt saken, så kan vi andra haka på, men vafan det är ingen vits med att småländerna försöker leda sånt här...

1 497 Inlägg
23 mars 2009
Roz-104 skrev:
AxlSam skrev:
Roz-104 skrev:

Just precis.

Men hur går tankegångarna i väst?
Varför skall stora, stora USA göra något när lilla, lilla Sverige inte gör något?

Personligen tycker jag att USA är ett riktigt skitland.
Och håller tummarna för att deras nya president gör något åt saken.
Bush släppte väl ut mer föroreningar som ensam person än vad vi som land gjort.

SJODIN222  skrev:
För fan inför skrotbilspremiän igen, så alla gam bilar blir utgallrade....

Är det inte i Tyskland man får motsvarande 27.000SEK för att skrota bilen,
tänk om det vart så i Sverige också....

Att de tog bort skrotningspremien är katastrof.
Men vad man dock bör tänka på är att nybilsproduktion också ger
stora påfrestningar.

FireTraXX skrev:

Mitt i prick!
Bra skrivet..

1 570 Inlägg
23 mars 2009
Vi skulle snällt betala 27 kr litern. Svensken är tyvärr sån. Lydfolket nr 1.

typ..eh..va?
582 Inlägg
23 mars 2009
AxlSam skrev:
Men hur går tankegångarna i väst?
Varför skall stora, stora USA göra något när lilla, lilla Sverige inte gör något?

Det är väl lite skillnad eller? Det är väl ändå mer logiskt att ett stort land gör något än ett litet land?

Avstängd
512 Inlägg
23 mars 2009
Låt dom hålla på...vem bryr sig ändå,

Teddan
2 495 Inlägg
23 mars 2009
Roz-104 skrev:
r-ted skrev:
Roz-104 skrev:

Stolta över att sverige gör vad? Höjer våra bensinpriser? Det verkar ju vara den enda lösningen dom har på problemet. Och visst, ingen vill väl förstöra miljön, men det hjälper ju inte att dom höjer bensinpriset. För det första är så många i sverige beroende av bilar, så alla måste köra ändå. Och det resulterar i att vi bara blir panka och har inte råd med något annat.
Och även om det nu hjälpte att höja bensinpriset, säg att hela sverige slutade köra bil. Ja, vi står ju tydligen bara för 3 promille. Så det hjälper ju inte miljön så där extremt mycket. Jag ser ingen anledning till att vi ska vara så extremt miljövänliga så länge som stora länderna inte gör ett piss åt saken....

skulle det bli så att skatten ökar så kan man köpa bilar som gå billigare. då blir kostnaden den samma

Visst skulle man kunna det, men alla skulle kunna leva i totalt mörker och odla sin egen mat oxå. Det skulle vara hur bra som helst för miljön...

du vet att det finns snabba bilar som går billigt oxå va ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

German Engineering
9 083 Inlägg
23 mars 2009
Roz-104 skrev:
r-ted skrev:
Roz-104 skrev:

skulle det bli så att skatten ökar så kan man köpa bilar som gå billigare. då blir kostnaden den samma

Visst skulle man kunna det, men alla skulle kunna leva i totalt mörker och odla sin egen mat oxå. Det skulle vara hur bra som helst för miljön...

Hahaha lol Klockrent Roz-104 wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Teddan
2 495 Inlägg
23 mars 2009
inför samma sorts skrotpremie som i tyskland..
då får vi bort massa gammalt skrot och kan rensa upp lite.
Det nya skattesystemet på nyare bilar är ju klockrent , alltså man betalar för vad man släpper ut.
det borde nföras även på gamla, då skulle tex en dieselbil från 80-talet kosta 25 000kr i skatt .
Det hadde varit rättvist, så kan ju dom som vill åka runt å göra svarta moln göra det.

Det görs andra saker för miljöarbetet oxå , bla miljöbilspremien ( nu försvinner väll den iof).
Att man skattar efter vad man släpper ut är ju en ganska bra motivering.
en liten snål dieselbil med partikellfilter kostar ca 2500kr/år mot en smutsig stor jeep crd som kostar 12 000kr /året.

alla bilar skulle varit utsläppsbeskattade och en skrot premie på runt 25 000kr , då har vi nog kommit en bra bit på väg

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök