kardelstorleken har vad jag vet ingen skillnad i överföringsförmåga? en följsam kabel har ju som tidigare nämnt mycket mindre men fler kardeler, altså en satans massa små kopparledare i sig, nackdelen med MK å RK kabel är väl att de blir ju grövre ju fintrådigare de är, en EK (entrådig) på 50mm2 är ju inte alls så grov som en RK, men nu använder man ju visserligen aldrig EK i bil men bara ett exempel...
angående grovlek på kablen så är jag klyven, många säger att man klarar sig med en relativt liten men startmotorn drar ju ofattligt mycket energi i start ögonblicket, speciellt vinter tid några 100A tror jag inte räcker långt, men sedan har jag aldrig fattat mig på det där med säkring ifall man flyttar bak batteriet, måste man inte säkra då med? å isåfall blir det ju genast värre för då behöver ju säkringen vara på ett X antal 100A... å med stor säkring följer ju grov kabel...
Senast redigerat av Xoff (23 juli 2009)