Som rubriken. Funderar på att skaffa ett rostfritt 3" avgassystem till min V70N T5. vad finns det för för och nackdelar med ett sådant avgassystem? Om det nu finns några nackdelar :p
2,5tum räcker väl upp till 350hk, med 3tum kommer det låta illa även på tomgång och vid lugn körning. Jag har ett Ferrita 2,5tum från katten och det låter bara något dovare på tomgång och låga varv, däremot låter det fint på högre varv.
Jag tycker det är bonnraggar-varning med 3tum på bilar med under 350hk.
2,5tum räcker väl upp till 350hk, med 3tum kommer det låta illa även på tomgång och vid lugn körning. Jag har ett Ferrita 2,5tum från katten och det låter bara något dovare på tomgång och låga varv, däremot låter det fint på högre varv.
Jag tycker det är bonnraggar-varning med 3tum på bilar med under 350hk.
Jag har 2.5" på min BMW 535i, tycker det dånar som satan haha
Jag har 2.5" på min BMW 535i, tycker det dånar som satan haha
Det varierar säkert mellan olika fabrikat, jag har två dämpare kan jag tillägga. Just Ferrita är kända för att bara låta mycket när man gasar på, man ska fortfarande kunna åka genom ett villaområde på natten utan att någon vaknar.
har 3" Ferrita hela vägen på min s2. blir ett lågt muller på tomgång/låga varv, vrålet kommer när man trycker till lite. hur det påverkar comfort under längre färd är väl olika beroende på bil, har kört 40 mil i sträck utan några som helst problem, men jag är så kär i bilen/ljudet att jag kanske har svårt att se felen
Hur mkt är det som ingår? Downpipe, kat och bakre delen?
Behöver inte alls låta massor bara för att det är grövre! Använder man ljuddämpare på så kan de bli riktigt tysta! *liten pik till de som sa att 3" alltid donar*
sätt en 3" downpipe och 2,5" efter katten, e ju viktigt att få ut avgaserna från turbon,, har han i katt, 2 dämpare så dönar det inte så mycket,, turbon och katten slår sönder mycket av ljudet...
Det skulle vara hela vägen. Tror det är ett Avgassystem som varit 2.5" i slutet men är ombyggt så att det sitter 3" hela vägen.. Är downpipe från första början om man säger å sen till katten?
Det skulle vara hela vägen. Tror det är ett Avgassystem som varit 2.5" i slutet men är ombyggt så att det sitter 3" hela vägen.. Är downpipe från första början om man säger å sen till katten?
downpipe = främre röret..
men du kan köra 3" hela vägen med 1st katt och 2st dämpare så blir det inte så mycket extra dönande
Jag skall byta till 3" BSR halvsats imorgon så jag kan inte uttala mig ännu. Men jag har 3 st dämpare på mitt system. Killen som jag snackade med på BSR sade att med bara 2 st dämpare kom det till att låta för mycket inne i kupen. Enligt mig själv tycker jag att det skall låta när man ger den plattan. Ligger man o glider i typ 100km/h skall den inte låta något alls.
Okej så ni menar att 3" hela vägen kan låta lite för mkt asså? Jag vill oxå att de ska höras när man vill höras lixom. Sen kan de va gött om han låter fint på tomgång också.
ja åker med 3" från turbo med 3"sportkat och en liten 3" dämpare längst bak. *tomgång - visst den hörs säkert 4-5 kvarter bort.. hehe nä inte riktigt men klart mer än org. *gaspådrag = orgasm i bilen *landsvägsfart dvs 70km/h på 5:an låter inte farligt. 90 börjar höras mer o mer. runt 100 börjar de bli jobbit om man sitter längre tid sen håller de nog likadant genom 110,120 men 130 dvs 3000rpm på 5:ans växel så blir den tyst igen. jäkla resonans genom ljuddämparen om man säger så. låter mest från 2200-3000rpm.. sen e de smaksak. en kanske gillar ljudet men tjejen, syrran, morsan osv tycker de låter illa när de åker med. kompisar klagar aldrig iaf. förutom om dom sitter bak vet ej aldrig provat sitta bak i bilen..
EDIT: kika på videoklippet så får du en liten hum om hur de låter.
Jag har ju visserligen inte en volvo v70 och jag vet inte riktigt hur bra ljuddämpade dem är.
Men på saaben min har jag JT's 3 tum hela vägen från turbon och bak. har 2 dämpare på den och den låter riktigt mysigt när man trampar gasen i botten. Kan också säga att jag kört upp till stockholm från Halmstad med full bil och det va ingen som klagade på ljudnivån eller sånt.
Tycker inte den låter särskillt mycket mer än orginal när man kör långsträckor utan det är just när man gasar på ordentligt.
jag kör med headers med 3" collector och sen så är det dubbla 3" med sport ljuddämpare ifrån folwtech = myycket gott ljud inget kanske man kommer smygandes med minget som dödar dig så fort du har mer än tomgång , jag tycker helt klart 3" men med rätt ljuddämpare
Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll! N.O.S Cruisers Stockholm
Är det någon som har koll på hur bra biltemas ljuddämpare dämpar? har 2.5" med 1 dämpare på min 900 nu och tycker den låter på tok för lite
jag är ju inte direkt för biltema produkter, men om du vill ha lite mer ljud så säljer Hansen Racing en ljuddämpare ifrån Flowtech som heter Warlock som har 2 st vägar igenom en som dämpar och en som är utan att det dämpar och då plockar man bort en liten lucka bara, den har jag för mig kostar 1700 eller 1800 kr