2763
Sök

HJÄLP! Volvo 940 Turbo 93 rycker/misständer mellan 1400-2500varv. vad kan de vara ?? *Bilen fixad 24/5-10*

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 april 2009
#41
Om kamremmen kuggat över borde den gå illa kort och gott? Allt är ju iofs värt att kollas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#42
Någon mer som har några idéer om vad de skulle kunna vara ??  och ifall det skulle kunna vara kamremmen allafall ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

948 Inlägg
18 april 2009
#43
kolla så motorn är nollad och står rätt hör gärna med nån på en volvo verkstad att kolla lite snabbt och tempmätaren för sprutet och för den som sitter i instrumenteringen är olika givare på topplocket och nån här som kan automatlådorna på dom hur dom beter sig om den är lite dålig eller så?
Senast redigerat av TobbeTT (18 april 2009)

812 Inlägg
19 april 2009
#44
jag tror att de än tändnings boxen emil effterssom att varvräknaren låser sig som du sa igår. och sen gör rent jord punkterna vid fötterna på båda sidorna.. annars får du väl komma till garaget så får vi prova med strobblampan å se så tändningen värkligen står rätt..  prova oxå att byta motor temp givaren, kan ju vara nå knas med den att den mäter fel..  kollat kolen i generatorn? kan ju varit taskiga kol i båda 2 så den laddar för lite på lågavarv och när den inte tycker så är de för att den har precis så den orkar driva allt annat men sen när du fifflar med nå annat el så blir de för lite spändning??  å så kollar du kablarna under panelen som jag sa igår tongue  nu är du lite mer att kolla big_smile

lycka till
Senast redigerat av pimpad740 (19 april 2009)

man lever bara en gång..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#45
TobbeTT: Ska kolla om kamen står rätt idag.
Det sitter bara en tempgivare på min och sen en knacksensor .  Och sen om lådan vore dålig så borde de nog märkas när man kör lite värre med bilen oxå tycker jag .

pimpad740:
Men om motortemp givaren vore knas så borde de väl fortfarande gå att byta svänghjulsgivare ??
Har itne kollat kolen i generatorn, men varför går det inte att sätta dit en annan svänghjulsgivare ?? den startar ju bara med den som satt där när jag köpte bilen =/
Kolla kablarna under panelen efter kabelbrand menar du ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

812 Inlägg
19 april 2009
#46
Klorin_Elvis skrev:
TobbeTT: Ska kolla om kamen står rätt idag.
Det sitter bara en tempgivare på min och sen en knacksensor .  Och sen om lådan vore dålig så borde de nog märkas när man kör lite värre med bilen oxå tycker jag .

pimpad740:
Men om motortemp givaren vore knas så borde de väl fortfarande gå att byta svänghjulsgivare ??
Har itne kollat kolen i generatorn, men varför går det inte att sätta dit en annan svänghjulsgivare ?? den startar ju bara med den som satt där när jag köpte bilen =/
Kolla kablarna under panelen efter kabelbrand menar du ??

vet inte hur de där med svänghjulsgivaren funkar men det är ju en magnet iaf.. men jag tror iaf att de har nå med den att göra att de e nån mysko kortis i den.. men låt säga att den johan tog med och den nya ni köpte har blivit avmagnetiserad och du får inte tillräklikt med ström för att göra den tillräkligt magnetisk igen..  kanske låter långsökt men vem vet? kolla om det är samma nr som i kombin å prova om det går att starta den med den nya om det går lätt lr inte.  kolla så det inte har varit kabel brand lr att det är nån kabel som har låsnat under brädan..  men rör sig varvräknaren med den nya givaren på plats? för då ska den ju tända iaf men då får den ju inte soppa som den ska ist. bränsle pumps relä??

man lever bara en gång..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#47
Har precis kommit in efter att ha pillat med bilen hela eftermiddagen .   
Först kollade vi om kamen stod rätt , men den stod ett halvt varv fel =O  så vi stallde den rätt men den rycker fortfarande men svarar mycket bättre på gasen nu, så det är ju allafall någe positivt smile
Sen bytte jag bränslerelä men detta helt utan något bättre resultat =/
Efter det bytte vi tändboxen men det hjälpte inte de heller =/
Sen kollade vi kolen i generatorn och den var fräsch så där ligger inte felet heller .

Nu vettefan vad det återstår att kolla =/ 

Tacksam för alla tänkbara idéer ni har   
Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#48
Uppdaterar listan med saker som är bytt och gjort :

Tändstift (volvo orginal)
Tändkablar (volvo orginal)
Fördelarlock (Micro bildelar)
Rotor (Micro)
Tändspole (fungerande begagnad)
Lmm (hel fungerande begagnad)
Generator (fräsch begagnad)
Svänghjulsgivare/vevaxellägesgivare (provat med en sprillans ny och en begagnad men bilen vägrar starta med dom)
Haft i injection cleaner
Gjort rent jordpunkter till motor, generator och till tändmodul
Gjort rent från sotavlagringar i spjällhuset
Dragit isär kontakter och sprayat med kontaktspray
Sökt felkoder (inga alls )
Bränslerelä bytt
Tändboxen bytt
Kollat kolen till generatorn
Flyttat rätt kammen (stod ett halvt varv fel innan yikes )

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#49
Märkte nu ikväll när jag åkte med bilen att den rycker mycket mycket mindre ifall man stänger av alla lysen, fläkten, stereon och sånt 
Verkar ju som det är något som får dåligt med ström med dom grejerna på just mellan 1500 - 2300varv när man fisgasar .
Generatorn har jag bytt, har även kollat kolen till generatorn så den var fräsch
Vad skulle de kunna var då ??

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

140 Inlägg
21 april 2009
#50
hur är det med batteriet da, å vad har du för ampere på generatorn?

335 Inlägg
21 april 2009
#51
testa att göra rent jordpunkterna till lyserna som sitter på skärmkanterna ORDENTLIGT, om det är dålig jord där så kan de mesta i bilen spöka


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
21 april 2009
#52
svänghjulsgivaren är bara att byta. man behöver aldrig göra något åt den. men testa att sätta en annan jord kabel mellan motorn och batteriet. bättre jord får du inte. rycker den fortfarande då så har du jord fel någonstans.


207 Inlägg
21 april 2009
#53
Sharky skrev:
Börja byt lock och rotor. Många skiter i det då dom sitter "illa" till och resultatet brukar vara att dom ser ut som sprängda skithus inuti. Köp orginal. Har haft dåliga erfarenheter av pirat.

/Göran

Jag har med dåliga erfarenheter av pirat. så köp orginal

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#54
_mattson_ :   Batteriet verkar vara i bra kondition för jag har suttit och spelat musik (med baslåda o steg) i typ 1 timma utan problem.
Det är en 100 ampere generator jag har .

Laggey:  Det är inget annat som krånglar, skulle de kunna vara där det spökar då ??


VKN_940: Har nu provat byta till en fungerande begagnad och en sprillans ny svänghjulsgivare men bilen vägrar starta med någon annan givare än den som sitter där nu =/
Okej så jag kan typ sätta en jord kabel från batteriet till t.ex. muttrarna till termostathuset ??

Sorling :  Har bytt både lock och rotor men utan någe bättre resultat,  dom gamla grejerna såg ut som dom suttit där sen bilen var ny elr någe .


Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
21 april 2009
#55
nja dom muttrarana är ganska klena. du bör nog ha en ganska grov kabel. men ta och jorda på en m8 eller m10 så blir det bra.


6 Inlägg
29 april 2009
#56
Byt bränslefilter och bränslepumpen under stolen, den drivande, det tycker jag vi provar med smile

143 Inlägg
4 maj 2009
#57
Har exakt samma problem med min S70 T5, fast ej bytt eller felsökt något än.

Men hörde med en bekant som är verkstadschef på Bilia, han sa att vi skulle börja med att enbart byta
bränslefilter, sedan gå vidare om problemet kvarstår.

Har du löst problemet ännu?


Fetast i stan !!
991 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#58
fulle skrev:
Har exakt samma problem med min S70 T5, fast ej bytt eller felsökt något än.

Men hörde med en bekant som är verkstadschef på Bilia, han sa att vi skulle börja med att enbart byta
bränslefilter, sedan gå vidare om problemet kvarstår.

Har du löst problemet ännu?

Hej fulle!
Har felsökt i över en månad nu utan resultat =/

Här är allafall allt jag provatmed att byta med mera:

Tändstift (volvo orginal)
Tändkablar (volvo orginal)
Fördelarlock (Micro bildelar)
Rotor (Micro)
Tändspole (fungerande begagnad)
Tändmodul
Lmm (Provat med 2 stycken fungerande begagnade)
Generator (fräsch begagnad)
Svänghjulsgivare/vevaxellägesgivare (provat med en sprillans ny och en begagnad men bilen vägrar starta med dom)
Haft i injection cleaner
Gjort rent jordpunkter till motor, generator och till tändmodul
Gjort rent från sotavlagringar i spjällhuset
Dragit isär kontakter och sprayat med kontaktspray
Sökt felkoder (inga alls )
Bränslerelä bytt
Tändboxen bytt
Kollat kolen till generatorn
Flyttat rätt kammen (stod ett halvt varv fel innan  )
Bränslefilter
Bränslepumpen under

Tyvärr har allt detta gjorts utan någe som helst resultat =/  så nu har jag tröttnat såpass mycket att jag bestämt mig för att sälja

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2009
#59
Ett sista ingrepp kan ju vara en insugspackning av lite högre kvalitet... wink Du har PM.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

143 Inlägg
8 maj 2009
#60
du kunde ju ha lämnat in bilen på felsökning.

ej dyrt. och hittar dom inte felet är det oftast gratis.
ett sista försök kanske.

Men nu har jag bytt bränslefilter på min iaf. och den fungerar utan problem nu..
Hoppas allt fixar sig. mvh.



Sök