3397
Sök

Saab 9-3, 2002 ljusbrun sörja på oljestickan?

18 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Har läst runt på olika forum och folk kallar det majonäs. Men vad ja förstått så har dom majonäset på hela stickan då. Ja har de enbart längs ner på stickan där oljan är. Sörjan täcker inte hela stickan där nere de är enbart lite kladd på ena sidan av den. Kör man ner den flera gånger blir det mindre å mindre sörja men om den får ligga i ett tag kommer de mera.
Vågar man provköra bilen så den blir varm? Bör jag byta olja och se om de försvinner?
Mvh Orolig

Supraman
2 300 Inlägg
27 mars 2009
låter som du har vatten i oljan.
Byt olja och se om problemet fortsätter.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

7 274 Inlägg
27 mars 2009
Använder du bilen till mycket kortkörningar?

1 002 Inlägg
27 mars 2009
Byt olja och sluta köra korta streckor med bilen, så ska du se att det försvinner.

...

18 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Jo har nog blivit en del korta körningar på sista tiden.. va orolig att de är toppen som gått så har inte vågat köra nåt.. men ska köra den varm en längre körning.

4 586 Inlägg
27 mars 2009
byt olja samt filter. Åk sedan till macken och be dom göra ett prov efter avgaser eller liknande i glykol kärlet

Det är ett tecken på kass topplockspackning. Det tar inte mer än 5 min och kostar knappt något

2 164 Inlägg
27 mars 2009
Kör du mycket korta sträckor ska du byta oljan oftare.

MVH

8 Inlägg
29 mars 2009
Hej!!!

De kan vara så att de e problem me vevhusventilationen. Jag hade ett liknande problem och uppgraderade den samt bytte olja och de funkade. Drar den kylvatten eller?

Sök