3217
Sök

Problem med, Volvo 245 glt-86

30 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#1
Jag har fått ett märkligt fel på bilen. var ute och åkte på fredag eftermiddag, då bilen började att krångla. Hastihets mätaren fick fnatt, och trots halv tank gick soppa mätaren neråt. även tämpmätaren sänktes ner. så jag stängde av bilen. Och sedan startade den inte. fick då rullstarta, då gick den igång. har kollat kolen i generatorn, (den har stått hela helgen), och alldeles nyss startade den utan problem. även nu hade instrumentering fnatt. vad kan felet vara? vågar man köra ändå? Hoppas det finns nån inbiten volvo vetare. behöver hjälp. / Calle


21 761 Inlägg
29 mars 2009
#2
När bilen inte startade, gick inte startmotorn runt då eller ville den helt enkelt inte tända?

Har själv en 240 GLT-86 (sedan) och där lever både tempmätare+tankmätare sitt eget liv, fast bilen i övrigt funkar prima. Hastighetsmätaren får ju signal från en induktiv givare i bakaxeln, den har ingen vajer från växellådan som de äldre modellerna har. smile

Undrar om det inte är någonting omkring instrumentpanelen som spökar, eller kanske säkringarna.

30 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#3
Alltså, bilen var helt död. bilen gnuggade inte ens. okej, de är troligen något som gör att inte batteriet laddas. Men vad vet jag inte. den går i gång med startkablar och när man puttar igång den, sen kan man köra ett tag. och sedan dör den. det är som sagt nånting som inte är i sin ordning tongue


Forummoderator
26 349 Inlägg
29 mars 2009
#4
Kollat så att den laddar över huvudtaget? Generatorkolen kan ju ha somnat in eller
generatorn kan ju ha trillat av pinn likaså?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
29 mars 2009
#5
Sedan kan det även bli diverse konstiga fenomen när batteriet håller på att kasta in handduken. Har inte varit med om detta själv, men en på jobbet hade problem med batteriet (antagligen kortslutning i någon cell) och då hände mystiska saker när bilen var igång. smile

Det du får göra är att sätta batteriet på laddning tills laddaren säger att det är fulladdat, sedan mäta spänningen på batteriet när du har motorn igång och halvljuset påslaget. Om startmotorn inte går runt alls fastän batteriet är laddat, då kan du mäta på batteripolerna hur spänningen beter sig när du vrider nyckeln i startläge.

Kolla även upp batterikablarna så att inte någon kabel har ärgat sönder vid själva kabelskorna eller att det inte är en massa rost/ärg nere vid jordkabelskon i karossen. Glöm inte bort den lite tunnare röda kabeln som går från pluspolen till kopplingsdosan på innerskärmen, den försörjer ju en massa saker.
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2009)

30 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#6
Hörredu, de där ska jag kolla imorgon! bilen står jusst nu på en parkering en bit ifrån. men ska kika de dära. tack för tipsen, skriver mer om jag inte får till det.


30 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#8
hur fixar man ett jordfel då? hmm


21 761 Inlägg
30 mars 2009
#9
Sånt är inte roligt, man får försöka leta reda på alla möjliga jordkablar och se till att de sitter fast som de ska. Man skruvar loss dem och rengör kontaktytorna i plåten.

30 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#10
okej. ska försöka med det jag kan. tack hittils!



Sök