3496
Sök

Golf 3 1,8l 90hk, 2,0l 16V 150hk och VR6 2,8l 174hk?

48 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Vill bara meddela att jag har sökt på "sök" funktionen redan om detta och hittade inte nåt som var speciellt sammanfattat tyckte jag.

Jag funderar på att köpa en golf 3:a men jag är osäker på motorval och så har jag hört vissa rykten om svaga växellådor så jag har lite frågor.


Hur är växellådorna i 1,8L 90hk, 2,0L 16V 150hk samt VR6 2,8L 174hk?
Är det samma växellådor i dessa bilar eller är det annorlunda?
Om dessa växellådor är klena vad kan man byta till då?
Är 1,8L 90hk motorn slö eller är den pigg av sig? samma fråga angående 2,0L 16V 150hk motorn?
Är det några barnsjukdomar på golf 3?
Är Syncro "4wd" något att ha på dessa bilar eller går det bara sönder?

Tack för alla svar!!!!

MVH//
Johnny

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2009
#2
Jag tycker de 4cyl är pigga av sig i karaktären, men inget slår naturligtvis VR6an. Är du ute efter kraft välj den, ska man ändå slänga ut de pengar det kostar att äga en bil kan man lika gärna lägga lite extra och få en rolig bil smile

Köper du en VR6a så välj den fyrhjulsdrivna versionen, dels för du 194hp och dels fyrhjulsdrift vilket ger ett mycket stabilare uppträdande. Framhjulsdrift innebär bara en massa ryck och obehagligheter i ratten vid acceleration, samt understyrning i kurvorna. Men hur växellådorna är har jag ingen aning om, VR6an är rejält törstig i alla fall.

Personligen tycker jag du ska köpa en Bmw istället, överdimensionerad drivlina, kvalitet i allmänhet och en helt annan nivå utav körglädje. Dessutom är Bmw riktigt duktiga på att bygga starka motorer med måttlig törst, med tung gasfot kör man lätt en 328a på 0,9 blandad. Dit får du knappt en VR6a vid landskörning.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 197 Inlägg
29 mars 2009
#3
Rquired skrev:
Jag tycker de 4cyl är pigga av sig i karaktären, men inget slår naturligtvis VR6an. Är du ute efter kraft välj den, ska man ändå slänga ut de pengar det kostar att äga en bil kan man lika gärna lägga lite extra och få en rolig bil smile

Köper du en VR6a så välj den fyrhjulsdrivna versionen, dels för du 194hp och dels fyrhjulsdrift vilket ger ett mycket stabilare uppträdande. Framhjulsdrift innebär bara en massa ryck och obehagligheter i ratten vid acceleration, samt understyrning i kurvorna. Men hur växellådorna är har jag ingen aning om, VR6an är rejält törstig i alla fall.

Personligen tycker jag du ska köpa en Bmw istället, överdimensionerad drivlina, kvalitet i allmänhet och en helt annan nivå utav körglädje. Dessutom är Bmw riktigt duktiga på att bygga starka motorer med måttlig törst, med tung gasfot kör man lätt en 328a på 0,9 blandad. Dit får du knappt en VR6a vid landskörning.

Lycka till med köpet!

får du en 328 å bara dra 0,9 så kan du inte va tungfotad..tongue

själv skulle ja valt en 2,0 16V isf för då slipper du "problemet" me kamkedjan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

956 Inlägg
29 mars 2009
#4
Rquired skrev:
Jag tycker de 4cyl är pigga av sig i karaktären, men inget slår naturligtvis VR6an. Är du ute efter kraft välj den, ska man ändå slänga ut de pengar det kostar att äga en bil kan man lika gärna lägga lite extra och få en rolig bil smile

Köper du en VR6a så välj den fyrhjulsdrivna versionen, dels för du 194hp och dels fyrhjulsdrift vilket ger ett mycket stabilare uppträdande. Framhjulsdrift innebär bara en massa ryck och obehagligheter i ratten vid acceleration, samt understyrning i kurvorna. Men hur växellådorna är har jag ingen aning om, VR6an är rejält törstig i alla fall.

Personligen tycker jag du ska köpa en Bmw istället, överdimensionerad drivlina, kvalitet i allmänhet och en helt annan nivå utav körglädje. Dessutom är Bmw riktigt duktiga på att bygga starka motorer med måttlig törst, med tung gasfot kör man lätt en 328a på 0,9 blandad. Dit får du knappt en VR6a vid landskörning.

Lycka till med köpet!

0.82 brukade jag ligga på landsvägskörning med min vr6:a jag hade

eldus veldus

huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2009
#5
1,8-motorn är inte direkt ett under av pigghet, är väl som en 'vanlig' trött bil ungefär.
Dvs inte snabb. 0-100 på 13s är liksom inte så mycket att hurra för. wink


Här har du lite prestandatider från tyska tester,
GT 1,8/90hk, GTI 1,8 115hk, GTI 16V 150hk och VR6 174hk.

http://www.einszweidrei.de/ skrev:
VW Golf III GT 1.8
PS - UMin     90 PS - 5500/Min
Nm - UMin     145 Nm - 2500/Min
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     8,5 s
0 - 100 km/h     12,9 s
0 - 120 km/h     18,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     28,0 s
0 - 160 km/h     47,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     18,5 s
1 km, stehender Start     34,5 s
Vmax     185 km/h

VW Golf III 1.8 GTI - 1991
PS - UMin     115 PS - 5400/Min
Nm - UMin     166 Nm - 3200/Min
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     7,1 s
0 - 100 km/h     10,5 s
0 - 120 km/h     14,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     21,8 s
0 - 160 km/h     31,4 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     17,3 s
1 km, stehender Start     32,0 s
Vmax     193 km/h

VW Golf III GTI 16 V - 1992
PS - UMin     150 PS - 6000/Min
Nm - UMin     180 Nm - 4800/Min
Test in sport auto 11/1992
Gewicht     1090 kg
0 - 80 km/h     6,4 s
0 - 100 km/h     8,8 s
0 - 120 km/h     12,5 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     16,9 s
0 - 160 km/h     23,4 s
0 - 180 km/h     33,4 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     218 km/h

VW Golf III VR6 - 1991

PS - UMin     174 PS - 5800/Min
Nm - UMin     235 Nm - 4200/Min
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1180 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     13,5 s
0 - 160 km/h     18,7 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     44,0 s
400 m, stehender Start     15,3 s
1 km, stehender Start     28,1 s
Vmax     225 km/h
Senast redigerat av steifan (29 mars 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2009
#6
EvilAudio, Vadå problemet med kamkedjan, kedja är väl en fördel eller är det problem med denna på VR6an?

När det gäller 328ans förbrukning är det inga problem, duktiga ingenjörer på Bmw helt enkelt wink
Och jag ligger knappast på varvstoppet hela tiden, men jag kör ändå rätt hårt. Men man brukar bli misstrodd när man berättar vad bilen drar, så länge man inte pratar med andra Bmw-ägare.

EDIT: Men denna tråden handlar inte om Bmw, ville bara ge honom ett alternativ till Golfen. Men jag är inte ensam iaf roll http://www.garaget.org/?car=96387&image=1284673
Senast redigerat av Rquired (29 mars 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 197 Inlägg
29 mars 2009
#7
Rquired skrev:
EvilAudio, Vadå problemet med kamkedjan, kedja är väl en fördel eller är det problem med denna på VR6an?

När det gäller 328ans förbrukning är det inga problem, duktiga ingenjörer på Bmw helt enkelt wink
Och jag ligger knappast på varvstoppet hela tiden, men jag kör ändå rätt hårt. Men man brukar bli misstrodd när man berättar vad bilen drar, så länge man inte pratar med andra Bmw-ägare.

kamkedjan kan va ett stort problem om den inte skött.. div att bilen e misshandlad.. ett byte kostar rätt mycke pengar om man nu inte gör de själv.

va för modell av 328 har du??


låna min polares e39 ett tag å den drog aldrig under 1,2.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

48 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#8
evilaudio skrev:
Rquired skrev:
EvilAudio, Vadå problemet med kamkedjan, kedja är väl en fördel eller är det problem med denna på VR6an?

När det gäller 328ans förbrukning är det inga problem, duktiga ingenjörer på Bmw helt enkelt wink
Och jag ligger knappast på varvstoppet hela tiden, men jag kör ändå rätt hårt. Men man brukar bli misstrodd när man berättar vad bilen drar, så länge man inte pratar med andra Bmw-ägare.

kamkedjan kan va ett stort problem om den inte skött.. div att bilen e misshandlad.. ett byte kostar rätt mycke pengar om man nu inte gör de själv.

va för modell av 328 har du??


låna min polares e39 ett tag å den drog aldrig under 1,2.

Skippa snacket om Bmw jag är inte ute efter dem.

huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2009
#9
evilaudio skrev:
Rquired skrev:
EvilAudio, Vadå problemet med kamkedjan, kedja är väl en fördel eller är det problem med denna på VR6an?

När det gäller 328ans förbrukning är det inga problem, duktiga ingenjörer på Bmw helt enkelt wink
Och jag ligger knappast på varvstoppet hela tiden, men jag kör ändå rätt hårt. Men man brukar bli misstrodd när man berättar vad bilen drar, så länge man inte pratar med andra Bmw-ägare.

kamkedjan kan va ett stort problem om den inte skött.. div att bilen e misshandlad.. ett byte kostar rätt mycke pengar om man nu inte gör de själv.

Kostar runt 9000 med kvitto, så billigt är det inte. (En gammal kollega blev tvungen att byta på sin Corrado VR6).


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 mars 2009
#10
steifan skrev:
evilaudio skrev:
Rquired skrev:
EvilAudio, Vadå problemet med kamkedjan, kedja är väl en fördel eller är det problem med denna på VR6an?

När det gäller 328ans förbrukning är det inga problem, duktiga ingenjörer på Bmw helt enkelt wink
Och jag ligger knappast på varvstoppet hela tiden, men jag kör ändå rätt hårt. Men man brukar bli misstrodd när man berättar vad bilen drar, så länge man inte pratar med andra Bmw-ägare.

kamkedjan kan va ett stort problem om den inte skött.. div att bilen e misshandlad.. ett byte kostar rätt mycke pengar om man nu inte gör de själv.

Kostar runt 9000 med kvitto, så billigt är det inte. (En gammal kollega blev tvungen att byta på sin Corrado VR6).

9000 är ju rätt bra pris !
De flesta firmor stiger över 13k för byte av kedja, glidskenor + arbete mm.

C H E V R O L E T <3

2 021 Inlägg
29 mars 2009
#11
välj vr6 om du vill ha lite ös, körde en passat me 2,0 16v motor (kanske inte samma) tyckte den va tokslö


48 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#12
Hej.

kan vi försöka komma in mer på ämnet är ni snälla....


tackar.

huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2009
#13
Children-Of-Bodom skrev:
steifan skrev:
evilaudio skrev:
kamkedjan kan va ett stort problem om den inte skött.. div att bilen e misshandlad.. ett byte kostar rätt mycke pengar om man nu inte gör de själv.

Kostar runt 9000 med kvitto, så billigt är det inte. (En gammal kollega blev tvungen att byta på sin Corrado VR6).

9000 är ju rätt bra pris !
De flesta firmor stiger över 13k för byte av kedja, glidskenor + arbete mm.

Vet inte exakt vad som ingick mer än kedjebytet, men tror budet låg på runt 7000 först
men priset vandrade upp lite sen. Gjort på en lite mindre verkstad i Borlänge. smile

**

Men borde ju finnas en hel hög med Golf VR6-bilar som fått kamkedjorna bytta,
så borde ju inte vara nåt stort problem egentligen tycker man. Kanske är priserna
som blir högre om säljaren nyligen kostat på bytet.
Gäller väl att inte köpa 'liken' utan en tiotusenlapp extra på kontot wink

Exempel:
http://www.blocket.se/vi/20462748.htm?ca=6_s


Lite off topic kanske, vet inget om VW-växellådor tyvärr.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 mars 2009
#14
Okej jag ska försöka hjälpa dig.

Jag har den lilla GTi modellen, med en 2,0 8v på 115hk. Den är... okej... du plockar gamla volvo 740 på löpande band men sen är det stopp. Den är pigg för att ha 115hk det är helt klart, men som sagt 115hk är 115hk det måste ta emot tillslut eller hur?

Dem jag pratat med som haft vr6 avskräckte mig från dem med argument som... hög bränsleförbrukning, jobbiga och dyra att skruva med.

Jag hade valt en 16v om du får tag på en... tror bestämt att det är den ovanligaste golf 3 motorn.

angående syncro så har jag hört att den driver bara lite granna på bakhjulen, och med viscodiff så du får ingen traditionell "rally" 4wd om det är det du tror... du får lite hjälp när framhjulen släpper helt enkelt.hade tagit en framhjulsdriven faktiskt.

En med 8v/16v är nästan lika lättskruvad som en volvo, och går bättre, så leta reda på en 16v. Annars skaffar du dig en 8v o vässar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök