3620
Sök

Köpråd Audi 90 coupe

39 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja.

Som topic lyder.

Har fått ett förslag om att byta min 16ventilare mot en audi 90 coupe (20v, ej quattro) från 1990.

Skall jag eller skall jag inte.

Vilka skillnader finns?

Svaga punkter?

Pris på reservdelar?

Försäkring?

Bränsleförbrukning?


Samtliga frågor jämfört med min 740 16v.
Det känns som att det på många sätt kan bli en dyrare bil att äga. är det sant eller inbillning?

Det som är lite synd är att det är fwd men jag känner att jag kan klara mig med det nu i sommar.

Jag vill ha lite allmänna åsikter om audin.

och som sagt, den stora frågan. Skall jag eller skall jag inte?

// Linus

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 mars 2009
#2
Kika in på www.nordicaudi.com och forumet där, finns mycket matnyttig info där.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

735 Inlägg
31 mars 2009
#3
Skillnaden är enorm, nu hade jag en quattro då vilket är att föredra men ta en titt på denna film och lyssna på avgasljudet min gamla Audi 5a VS steifan: s Volvo 4a smile http://www.garaget.org/video/ui4u8l9z5jhx

Audi 20V quattro är piggare än GLT 16 valve i alla varvtal trots att den är original och volvon hade både chip och extraktor. Vanlig 20V blir såklart ännu piggare, om den nu går som den ska. När du provkör bilen, tryck pelle i botten och se till att du känner en knuff i ryggen vid 4-4500rpm sen ska den dra hela vägen upp till 6000rpm där effekten planas ut. tempgivare eller knacksensor(er) kan vara orsak till att det känns som man har en 10V under huven.

Kolla köpguiden på S2 här http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik … p?CatID=24
det mesta utom motorn är lika på bilarna då 20V är föregångaren till S2.

Försäkringen är helt klart lite dyrare på Audin än på Volvon! Likaså reservdelarna. In på mekonomen eller liknande och jämför vettja! Bränsleförbrukningen är nog ungefär lika.

Om du ska? Klart som FAN! Motorn är en pärla och kör åttor kring snigelvolvon;) Var bara noga med att kolla upp bilen så att du inte byter en problemfri bil mot ett lik... 20V är en rolig 1a bil och många har körts därefter...
Senast redigerat av tobee (31 mars 2009)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 mars 2009
#4
Byyyyt, ingen tvekan om saken. Skulle själv vilja ha en.
Ser ju waaay bättre ut, typ samma soppa förbrukning.
Och 5:an med 170 vilda kameler under huven flåsar på redigt fint kan jag säga wink

MEN! Var noga med att kolla upp bilen, inte allt för ovanligt att dom fuskat med mätaren ifall det är en import-bil.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

huh?
10 427 Inlägg
31 mars 2009
#5
tobee skrev:
Audi 20V quattro är piggare än GLT 16 valve i alla varvtal trots att den är original och volvon hade både chip och extraktor.

Trots att dom gick mycket jämnare tidigare, nåt skumt är på gång som sagt wink *host*komptest*host*
*host*fulfilmerna*host*

20v-femman är dock trevlig att köra, men går lite mjukare än B234F och kanske lite 'tråkigare'.
Det överlägsna ljudet väger ju dock upp wink

**

Nej inte tror jag att en Audi 90 Quattro är mycket dyrare i drift än en 740 med 16v-motor.
Värt att tänka på är att B234F-motorn endast tillverkades till tre årsmodeller och Audins
20v-femma lär ju vara betydligt vanligare. Kamremsbytet är ju svindyrt på Volvon.


huh?
10 427 Inlägg
Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
31 mars 2009
#8
Audi Coupe heter enbart Audi Coupe. Varken 80 eller 90 Coupe har nånsin funnits.

Whine whine!

39 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#9
tack för svar.

han ville ha bakhjulsdrivet säger han. därav nerbyte.

besiktning sista juli
passagerarstol skinn (resten tyg)
viren till bakluckan pajj.

Det är det jag vet är negativt.

hur långt går kamremmen? vad kostar det att byta?
vad kan en vire till bakluckan kosta och är det jobbigt att byta?

Allfixare
1 475 Inlägg
31 mars 2009
#10
vaddå för wire till bakluckan?? Sitter ingen wire där.


39 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#11
fish skrev:
vaddå för wire till bakluckan?? Sitter ingen wire där.

wiren som styr öppningsanordningen på utsidan.

jag tror den sitter där men den har gått av eller något.



går endast att öppna från insidan i dagsläget.

Allfixare
1 475 Inlägg
31 mars 2009
#12
sitter ingen wire där, det sitter en knapp i högerbakljus och innanför den sitter det en stång och diverse leder som styr bagageöppningen. Jag har haft 4st S2,or så jag vet vad jag pratar om.


Allfixare
1 475 Inlägg
31 mars 2009
#13
för övrigt skulle jag iaf byta lätt om jag va dig.


huh?
10 427 Inlägg
31 mars 2009
#14
Har 90:orna dom sexiga "UFO"-bromsskivor förresten? Såna verkar ju kosta en del.
Kanske bara sitter på de större modellerna.


845 Inlägg
31 mars 2009
#15
byt utan tvekan.. du har inget att förlora. och de är bara en arm som lossnat från insidan till själva öppnings armen, lätt att fixa. BYT!!


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 mars 2009
#16
Urkas skrev:
Audi Coupe heter enbart Audi Coupe. Varken 80 eller 90 Coupe har nånsin funnits.

Många missar det, men tydligen finns det vissa som läser på ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

39 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#17
fish skrev:
sitter ingen wire där, det sitter en knapp i högerbakljus och innanför den sitter det en stång och diverse leder som styr bagageöppningen. Jag har haft 4st S2,or så jag vet vad jag pratar om.

kan den hoppa ur på något sätt?

jag har inte ens sett bilen än, vidarbefodrar bara vad han sa till mig på telefon.


vad kan det finnas för andra svaga punkter på en sådan här bil?

vilka slitdelar är dyra?

som jag fråga förut, vad kostar ett kamremsbyte. och hur långt går en rem?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 april 2009
#18
steifan skrev:
Har 90:orna dom sexiga "UFO"-bromsskivor förresten? Såna verkar ju kosta en del.
Kanske bara sitter på de större modellerna.

Nej det är "vanliga" bromsar på dessa.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 april 2009
#19
T4pp3r skrev:
fish skrev:
sitter ingen wire där, det sitter en knapp i högerbakljus och innanför den sitter det en stång och diverse leder som styr bagageöppningen. Jag har haft 4st S2,or så jag vet vad jag pratar om.

kan den hoppa ur på något sätt?

jag har inte ens sett bilen än, vidarbefodrar bara vad han sa till mig på telefon.


vad kan det finnas för andra svaga punkter på en sådan här bil?

vilka slitdelar är dyra?

som jag fråga förut, vad kostar ett kamremsbyte. och hur långt går en rem?

Den stången som det pratas om sitter som gängad i en plasthylsa, på två av mina bilar har den hylsan blivit sliten så stången har hoppat ur.. Det var på Audi 80/90 men är uppbyggt på samma sätt i Coupen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

39 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#20
te_wik skrev:
T4pp3r skrev:
fish skrev:
sitter ingen wire där, det sitter en knapp i högerbakljus och innanför den sitter det en stång och diverse leder som styr bagageöppningen. Jag har haft 4st S2,or så jag vet vad jag pratar om.

kan den hoppa ur på något sätt?

jag har inte ens sett bilen än, vidarbefodrar bara vad han sa till mig på telefon.


vad kan det finnas för andra svaga punkter på en sådan här bil?

vilka slitdelar är dyra?

som jag fråga förut, vad kostar ett kamremsbyte. och hur långt går en rem?

Den stången som det pratas om sitter som gängad i en plasthylsa, på två av mina bilar har den hylsan blivit sliten så stången har hoppat ur.. Det var på Audi 80/90 men är uppbyggt på samma sätt i Coupen.


Mvh Tommy

hur lagas detta? lite superlim i gängorna och trycka tillbaka skiten?


Sök