2522
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
564 683 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Garagemuppen: tackar smile

lakhea: haha tack, kul att höra smile ja man kan ju hoppas att det blir åkbart snart, känns som det inte är så mycket kvar nu, peppar peppar tongue

amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Kanske dags för lite bilder igen? Ni är ju så sjuuuukt snåla med kommentarer så nu får ni skärpa er om det ska bli fler uppdateringar wink 2000+ visningar på nån vecka bara men ingen skriver nått, you evil people!!! sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-0f802ad1ad523272505c45719e4d1a39.jpg

Roat mig med att koppla el hela helgen, har ju haft roligare.. men nu är iallafall allt till luftfjädringen kopplat utom EN magnetventil som är spårlöst borta, blir så satans lack! Och det verkar inte gå att köpa en löst heller hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-95e888f073171d459bb914bc8f02bef0.jpg

Bälgarna sitter fint i framvagnen nu, ska försöka montera upp den i veckan så jag kan måtta lite slang och dylikt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-8f2f70fd1a5a0631cf5e870793f6b9ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-f136d8b7c3d765d0be8fb51c4d1f473b.jpg

Provmonterat lite då jag inte beställt nån kontrolldosa eller bestämt vart jag vill ha tryckmätarna än, sitter rätt bra där å för att vara ihopslarvat på en kvart wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86225/86225-458bb88acf0d9a04c62fceb4234dd430.jpg

Ja det var väl det de, gjort hur mycket som helst i helgen men ta bilder var det värre med smile

764 Inlägg
27 januari 2013
Får väll skriva en kommentar då smile
Mycket fint arbete nerlagt på bilen, ska bli kul att se den färdig smile

Thank God I'm a country boy
52 Inlägg
27 januari 2013
Som sagt, ska bli kul att se den färdig sen smile

Popcorn said -"Fuck you".

72 Inlägg
27 januari 2013
Det är jätte kul att se att det går frammåt smile och el är juh roligt att hålla på med tongue så får jag väl hålla med dem andra om att man oxå väntar på att få se den färdig, så kämpa på. Det lär väl ändå bara vara mest roligt monteringsarbete kvar nu?

65 Inlägg
28 januari 2013
dyeltsbreh skrev:
Tänk om nån kunde tala om det för min lärare wink det brukar heta "följer man wps'en blir det bra. Det är uträknat så det inte ska bli fel." Inte första gången direkt :p

Bara att ställa in styrkan enligt WPS'en och sen be läraren ta fram multimetern och be han mäta upp styrkan. Inte alla gånger svetsen håller vad den lovar wink När jag var där så var det Kjell-Ove och öh Erik? (kort ljushårig filur med glasögon). Kjell-Ove har gått i pension så är det Erik? du har som lärare?

Trevligt med lite eldragning också smile Tur det inte är en modern bil med 20 mil kabel innanför instrumentbrädan:D

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
TurboLundin: tack, kul att se nya ansikten här big_smile

66zon: ja hoppas det lever upp till förväntningarna bara smile

kloker: nej usch så satans tråkigt ju! Jodå mycket montering är det ju, lite svetsning och sånt med luftfjädringen men det tar sig de också smile och lite mer pyssel med motorn och annat men det är ju också mest roligt!

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Turbo_ManiaC skrev:
dyeltsbreh skrev:
Tänk om nån kunde tala om det för min lärare wink det brukar heta "följer man wps'en blir det bra. Det är uträknat så det inte ska bli fel." Inte första gången direkt :p

Bara att ställa in styrkan enligt WPS'en och sen be läraren ta fram multimetern och be han mäta upp styrkan. Inte alla gånger svetsen håller vad den lovar wink När jag var där så var det Kjell-Ove och öh Erik? (kort ljushårig filur med glasögon). Kjell-Ove har gått i pension så är det Erik? du har som lärare?

Trevligt med lite eldragning också smile Tur det inte är en modern bil med 20 mil kabel innanför instrumentbrädan:D

Nej misstänkt det jag också, gillar inte alls den maskinen jag har nu! Använde en vattekyld Kemppi först och fy fasen vilken skillnad, den var nog hundra gånger bättre! Men sen gillar jag att köra mkt varmare än WPS'en också :p

Nope det har nog vart några olika lärare där sen dess, dom som är nu heter Roger och Benny! Tror Roger varit där nästan två år.

Haha nä håller med dig, tacka fan att kabelhärvan är så liten som den är! Och slippa massa relän och annat som kan strula. Men bara å ta tag i det så vet man att allt är som det ska sen iallafall smile

72 Inlägg
28 januari 2013
haha ja man har väl nått fel i huvudet som tycker det är kul att leka med elsystem tongue Jo jag såg att det vart nya fästen i framvagnen iaf, blir det ombyggnad bak oxå el? Joo det är alltid roligt när man änligen kan slutmontera delar på bilen, det ger en juh lite extra ork att fortsätta smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
kloker skrev:
haha ja man har väl nått fel i huvudet som tycker det är kul att leka med elsystem tongue Jo jag såg att det vart nya fästen i framvagnen iaf, blir det ombyggnad bak oxå el? Joo det är alltid roligt när man änligen kan slutmontera delar på bilen, det ger en juh lite extra ork att fortsätta smile

Haha jo helt klart, avundsjuk på dom som klarar av det utan sammanbrott lol
Jajamen det blev så, får se hur det där slutar, haha! Ja skar ut lite plåt med plasman i skolan så nu blir bakre bälgfästen "uppe på" drivaxlarna på bakaxeln eller hur fan man ska förklara :p mer plats iallafall.

Ja visst är det så, drygt när grejer är borta eller inte passar bara!! Har massa olika dörrspeglar men ingen fot som stämmer, VÄLDIGT irriterande smile

555 Inlägg
28 januari 2013
Blir spännande att se när det här blir klart! Va säger besiktningen om airride förresten? smile

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Wonderboy_ skrev:
Blir spännande att se när det här blir klart! Va säger besiktningen om airride förresten? smile

Det hoppas jag smile jadu ringde och frågade nån otrevlig gubbe på deras kundtjänst och kan ju inte påstå att han var vidare positiv! Men det är väl regbesiktning som gäller, och en jäkla massa papper på hur mycket vikt bälgarna klarar och så, men det fick jag med så det ska inte vara några problem. Enda kraven annars är väl att man använder stötdämpare och genomslagsgummi precis som original, så smäller dom dit "fjädring ändrad" i papprena så är det klart sen smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Nu medans jag kommer ihåg det!! Alla ni allsmäktiga vetare som läser tråden kanske kan hjälpa mig litegranna? Är det någon som vet vad olika weber förgasare har för flöden? Nu är jag pinsamt dålig på mitt eget modersmål, men det mäts i CFM (cubic feet per minute) på engelska iallafall. Tex 36/36 dcd och uppåt är jag intresserad av smile

72 Inlägg
28 januari 2013
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:

Haha jo helt klart, avundsjuk på dom som klarar av det utan sammanbrott lol
Jajamen det blev så, får se hur det där slutar, haha! Ja skar ut lite plåt med plasman i skolan så nu blir bakre bälgfästen "uppe på" drivaxlarna på bakaxeln eller hur fan man ska förklara :p mer plats iallafall.

Ja visst är det så, drygt när grejer är borta eller inte passar bara!! Har massa olika dörrspeglar men ingen fot som stämmer, VÄLDIGT irriterande smile

haha ja vi är väl inte så många som kan klara av det wink
Aha, ja jag hänger med helt hur du menar med bälgarna bak smile
Jasså vad är det för speglar du söker då? Har juh ganska stort lager med delar så kanske har några matchande.

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
kloker skrev:
Jasså vad är det för speglar du söker då? Har juh ganska stort lager med delar så kanske har några matchande.

Ja tror det blir en bättre lösning faktiskt, kanske blir för lågt men det hoppas jag inte big_smile
Till -67, ska mäta mellan skruvhålen på dörren så kan du ju kolla vad du har smile tror dom ska skruvas med mutter på "insidan" iallafall om jag inte fattat fel.

72 Inlägg
28 januari 2013
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:

Ja tror det blir en bättre lösning faktiskt, kanske blir för lågt men det hoppas jag inte big_smile
Till -67, ska mäta mellan skruvhålen på dörren så kan du ju kolla vad du har smile tror dom ska skruvas med mutter på "insidan" iallafall om jag inte fattat fel.

Förlågt kan det väl inte bli wink
Ja mät lite så skall vi se vad som kan finnas i lagret smile

10 164 Inlägg
28 januari 2013
Ser fint ut det här smile

en magnetventil borde väll tusan gå att få tag i tycker jag låter ju inte som något nasa konstruerat direkt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
kloker skrev:
Förlågt kan det väl inte bli wink
Ja mät lite så skall vi se vad som kan finnas i lagret smile

Det är iallafall 9.5 cm mellan hålen smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Djo skrev:
Ser fint ut det här smile

en magnetventil borde väll tusan gå att få tag i tycker jag låter ju inte som något nasa konstruerat direkt.

Ja tycker ju fan de! Ska ta en bild på den så kanske nån har en smile

65 Inlägg
29 januari 2013
dyeltsbreh skrev:
Nej misstänkt det jag också, gillar inte alls den maskinen jag har nu! Använde en vattekyld Kemppi först och fy fasen vilken skillnad, den var nog hundra gånger bättre! Men sen gillar jag att köra mkt varmare än WPS'en också :p

Nope det har nog vart några olika lärare där sen dess, dom som är nu heter Roger och Benny! Tror Roger varit där nästan två år.

Haha nä håller med dig, tacka fan att kabelhärvan är så liten som den är! Och slippa massa relän och annat som kan strula. Men bara å ta tag i det så vet man att allt är som det ska sen iallafall smile

Vattenkyld kemppi är fina grejer. Svetsarnas Rolls-Royce smile Ok det var helt okända namn för mig.
Jag håller med dig. Ju mindre kabelhärvan är desto bättre smile

Sen angående förgasarna så är det lite knepigt. Många faktorer som påverkar. Motor, Original/borrad, avgassystem, typ av insugningsrör,kamaxel,ventiler osv. Här är en bestyckningslista med ungefärliga/medelvärde.
http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172 OBS! Titta under VOLVO och spalten längst till höger anger flöde nivå. (Fl nivå)

Edit: 36/36 DCD har flöde nivå 7 CFM (kubikfot per minut)
1 CFM = 0.472 liter/sekund
1 CFM = 28.32 liter/minut

Uträkning:
7 CFM x 0.472 = 3,304 liter/sekund
7 CFM x 28.32 = 198,24 liter/minut
Senast redigerat av Turbo_ManiaC (29 januari 2013)

Sök