2552
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
564 680 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
amatörkonstruktör
535 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1041
Turbo_ManiaC skrev:
Vattenkyld kemppi är fina grejer. Svetsarnas Rolls-Royce smile Ok det var helt okända namn för mig.
Jag håller med dig. Ju mindre kabelhärvan är desto bättre smile

Sen angående förgasarna så är det lite knepigt. Många faktorer som påverkar. Motor, Original/borrad, avgassystem, typ av insugningsrör,kamaxel,ventiler osv. Här är en bestyckningslista med ungefärliga/medelvärde.
http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172 OBS! Titta under VOLVO och spalten längst till höger anger flöde nivå. (Fl nivå)

Edit: 36/36 DCD har flöde nivå 7 CFM (kubikfot per minut)
1 CFM = 0.472 liter/sekund
1 CFM = 28.32 liter/minut

Uträkning:
7 CFM x 0.472 = 3,304 liter/sekund
7 CFM x 28.32 = 198,24 liter/minut

TACK!! Misab kunde inte svara men det kunde du big_smile


72 Inlägg
29 januari 2013
#1042
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:
Förlågt kan det väl inte bli wink
Ja mät lite så skall vi se vad som kan finnas i lagret smile

Det är iallafall 9.5 cm mellan hålen smile

Hittat 2st volvo original speglar smile har du kvar samma nr om jag skall mms bild?


amatörkonstruktör
535 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1043
kloker skrev:
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:
Förlågt kan det väl inte bli wink
Ja mät lite så skall vi se vad som kan finnas i lagret smile

Det är iallafall 9.5 cm mellan hålen smile

Hittat 2st volvo original speglar smile har du kvar samma nr om jag skall mms bild?

Fasen så nice! Jajamen det har jag smile


72 Inlägg
29 januari 2013
#1044
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:
dyeltsbreh skrev:

Det är iallafall 9.5 cm mellan hålen smile

Hittat 2st volvo original speglar smile har du kvar samma nr om jag skall mms bild?

Fasen så nice! Jajamen det har jag smile

då kommer det bilder snart smile


65 Inlägg
29 januari 2013
#1045
dyeltsbreh skrev:
TACK!! Misab kunde inte svara men det kunde du big_smile

Varsågod! Alltid lika trevligt när man kan bidra lite cool

amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1046
Turbo_ManiaC skrev:
dyeltsbreh skrev:
TACK!! Misab kunde inte svara men det kunde du big_smile

Varsågod! Alltid lika trevligt när man kan bidra lite cool

Väldigt uppskattat smile Deras svar var att dom inte använde den informationen tongue


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1047
kloker skrev:
Förlågt kan det väl inte bli wink
Ja mät lite så skall vi se vad som kan finnas i lagret smile

Haha nej tänker mest att alla mått i instruktionen känns så fel. Blir bara trött i hjärnan när jag försöker förstå hur dom tänkt sig tongue när det står "mät mellan övre och undre fjäderfäste i max ihop tryckt läge, och dra av 80 mm (bälgens minsta mått) så får du längden på distanserna", så tänker jag att det inte blir just nå lågt alls? Men jag kanske tänker helt galet.

Bara att hoppas på att dämparna eller genomslagsgummit säger ifrån först, för mina distanser är bra mkt mindre än det måttet jag fick fram genom att mäta som skrivet ovan wink


2 121 Inlägg
30 januari 2013
#1048
vet inte alls vad jag ska säga. men vilket jobb du lagt ner på bilen blev verkligen vacker smile aldrig tyckt om grönt men du fick till det.. kommer den rulla till sommaren i mora då?


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1049
Hackev8 skrev:
vet inte alls vad jag ska säga. men vilket jobb du lagt ner på bilen blev verkligen vacker smile aldrig tyckt om grönt men du fick till det.. kommer den rulla till sommaren i mora då?

Haha tack så mycket! Det tar jag som en komplimang big_smile ja man kan väl hoppas på det iallafall, bara jag får till luftfjädringen så bilen blir rullbar igen ska det nog inte vara några problem smile


2 121 Inlägg
30 januari 2013
#1050
dyeltsbreh skrev:
Hackev8 skrev:
vet inte alls vad jag ska säga. men vilket jobb du lagt ner på bilen blev verkligen vacker smile aldrig tyckt om grönt men du fick till det.. kommer den rulla till sommaren i mora då?

Haha tack så mycket! Det tar jag som en komplimang big_smile ja man kan väl hoppas på det iallafall, bara jag får till luftfjädringen så bilen blir rullbar igen ska det nog inte vara några problem smile

skam den som ger sig bara kämpa på.. är det inte lite ovanligt att någon monterar luftfjädring på en volvo?? jag har inte hört så mycket om det iaf men har haft samma tanke men aldrig blivit av


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1051
Hackev8 skrev:
dyeltsbreh skrev:
Hackev8 skrev:
vet inte alls vad jag ska säga. men vilket jobb du lagt ner på bilen blev verkligen vacker smile aldrig tyckt om grönt men du fick till det.. kommer den rulla till sommaren i mora då?

Haha tack så mycket! Det tar jag som en komplimang big_smile ja man kan väl hoppas på det iallafall, bara jag får till luftfjädringen så bilen blir rullbar igen ska det nog inte vara några problem smile

skam den som ger sig bara kämpa på.. är det inte lite ovanligt att någon monterar luftfjädring på en volvo?? jag har inte hört så mycket om det iaf men har haft samma tanke men aldrig blivit av

Jo så är det ju smile haha jo det är nog det, aldrig sett en gammal med det iallafall men det finns väl några projekt som är på g här inne iallafall så folk verkar få upp ögonen för att bygga eget mer och mer smile


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1052
Nu är det mångra funderingar här! Någon här inne som är mer insatt i weber än vad jag är som kan hjälpa mig lite?

Angående etanol och större munstycken. 36/36 DCD verkar komma med 135 primär och 150 sekundär munstycken, tänker jag rätt då om jag byter till 175 och 195? Behövs större acc.munstycken också? Och hur är det med emulsionrör? Sitter väl F23 i dom från början, men det verkar vara många som får byta (dock var det på 28/36 eller 32/36 så vet inte om det gäller 36/36 också) och då framförallt för att motorn inte går bra på fullgas.
Halsringar funderar jag också på, hur mycket större behövs? Samt den eviga diskussionen om det behövs blyersättningsmedel eller inte, verkar vara vitt skilda åsikter om detta smile

Vad ni använder/rekomenderar för stift vill jag också veta! Kommer säkert komma på fler saker jag vill veta med börjar med detta, alla idéer och kunskap är välkommet som vanligt smile


2 121 Inlägg
30 januari 2013
#1053
dyeltsbreh skrev:
Hackev8 skrev:
dyeltsbreh skrev:

Haha tack så mycket! Det tar jag som en komplimang big_smile ja man kan väl hoppas på det iallafall, bara jag får till luftfjädringen så bilen blir rullbar igen ska det nog inte vara några problem smile

skam den som ger sig bara kämpa på.. är det inte lite ovanligt att någon monterar luftfjädring på en volvo?? jag har inte hört så mycket om det iaf men har haft samma tanke men aldrig blivit av

Jo så är det ju smile haha jo det är nog det, aldrig sett en gammal med det iallafall men det finns väl några projekt som är på g här inne iallafall så folk verkar få upp ögonen för att bygga eget mer och mer smile

kan tänka mig det men härligt att se att någon kan ta hand om dom bilarna istället för att sparka sönder dom som många gör här i stan sad men kommer följa och se dina för ändringar å w 48or borde du ha i maskinen big_smile men ska du köra etanol får du höja tändningen vad jag vet


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1054
Hackev8 skrev:
kan tänka mig det men härligt att se att någon kan ta hand om dom bilarna istället för att sparka sönder dom som många gör här i stan sad men kommer följa och se dina för ändringar å w 48or borde du ha i maskinen big_smile men ska du köra etanol får du höja tändningen vad jag vet

Ja det är fan skam att se ibland! Blänger arga blickar och gråter en skvätt blod när man ser nån knölig gammal epa eller folkracebil, men desto roligare dock när det iallafall finns några få fina kvar smile

Trevligt och höra! Men nå större webrar blir det tyvärr inte, men en hel den andra ändringar motormässigt, men det kommer mer info om det när det är klart big_smile


72 Inlägg
30 januari 2013
#1055
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:
Förlågt kan det väl inte bli wink
Ja mät lite så skall vi se vad som kan finnas i lagret smile

Haha nej tänker mest att alla mått i instruktionen känns så fel. Blir bara trött i hjärnan när jag försöker förstå hur dom tänkt sig tongue när det står "mät mellan övre och undre fjäderfäste i max ihop tryckt läge, och dra av 80 mm (bälgens minsta mått) så får du längden på distanserna", så tänker jag att det inte blir just nå lågt alls? Men jag kanske tänker helt galet.

Bara att hoppas på att dämparna eller genomslagsgummit säger ifrån först, för mina distanser är bra mkt mindre än det måttet jag fick fram genom att mäta som skrivet ovan wink

ja det krävs väl en hel del räknande för att det skall bli optimalt, men det borde inte vara nån fara så länge du har stötdämparna där och genomslags gummina kvar. dem brukar juh vara problemet redan med kapade fjädrar wink


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1056
kloker skrev:
ja det krävs väl en hel del räknande för att det skall bli optimalt, men det borde inte vara nån fara så länge du har stötdämparna där och genomslags gummina kvar. dem brukar juh vara problemet redan med kapade fjädrar wink

Jo så är det väl, kommer ju få lov att flytta dämparna fram då fästena dom ska sitta i tyvärr är borta för länge sen, så det går nog att få till så det tar i lagom tidigt big_smile du har inga dämpare som ligger och skräpar i nån låda när du ändå är och gräver efter speglar? smile


72 Inlägg
30 januari 2013
#1057
dyeltsbreh skrev:
Nu är det mångra funderingar här! Någon här inne som är mer insatt i weber än vad jag är som kan hjälpa mig lite?

Angående etanol och större munstycken. 36/36 DCD verkar komma med 135 primär och 150 sekundär munstycken, tänker jag rätt då om jag byter till 175 och 195? Behövs större acc.munstycken också? Och hur är det med emulsionrör? Sitter väl F23 i dom från början, men det verkar vara många som får byta (dock var det på 28/36 eller 32/36 så vet inte om det gäller 36/36 också) och då framförallt för att motorn inte går bra på fullgas.
Halsringar funderar jag också på, hur mycket större behövs? Samt den eviga diskussionen om det behövs blyersättningsmedel eller inte, verkar vara vitt skilda åsikter om detta smile

Vad ni använder/rekomenderar för stift vill jag också veta! Kommer säkert komma på fler saker jag vill veta med börjar med detta, alla idéer och kunskap är välkommet som vanligt smile

Har dock aldrig etanol konverterat någon weber förgasare men din uträkning på munstyckena värkar stämma iaf. Enklast vore juh om du kunde ha lite olika delar att prova med, men 30% mer etanol till samma mängd luft som på bensin brukar vara en ganska bra början iaf smile
Sen angående stift så är nått nr kallare stift bra samt ställa upp tändningen smile

Just ja, kom bilderna fram på speglarna?


72 Inlägg
30 januari 2013
#1058
dyeltsbreh skrev:
kloker skrev:
ja det krävs väl en hel del räknande för att det skall bli optimalt, men det borde inte vara nån fara så länge du har stötdämparna där och genomslags gummina kvar. dem brukar juh vara problemet redan med kapade fjädrar wink

Jo så är det väl, kommer ju få lov att flytta dämparna fram då fästena dom ska sitta i tyvärr är borta för länge sen, så det går nog att få till så det tar i lagom tidigt big_smile du har inga dämpare som ligger och skräpar i nån låda när du ändå är och gräver efter speglar? smile

jo du kommer juh få sätta dämparna på utsidan av bärarmarna istället smile Skall det vara 140 original dämpare el finns det annan modell som duger oxå? är väl lämpligt med dämpare med ögla uppe och nere


amatörkonstruktör
535 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#1059
Jo ska skruva ur alla munstycken och kolla vad det sitter i för några nu, så får jag utgå från det smile dom är ju inte direkt dyra så det är väl bara att köpa några olika och prova sig fram kanske.

Jajamensan bilden kom fram, glömt svara bara smile nej det duger väl med vad som helst, dom lär väl målas upp ändå som allt annat så det spelar då ingen roll hur dom ser ut bara dom funkar. Jo jag lär nästan mäta upp det där när jag fått upp framvagnen så man kan fundera ut vart dom sitter bäst smile


72 Inlägg
30 januari 2013
#1060
dyeltsbreh skrev:
Jo ska skruva ur alla munstycken och kolla vad det sitter i för några nu, så får jag utgå från det smile dom är ju inte direkt dyra så det är väl bara att köpa några olika och prova sig fram kanske.

Jajamensan bilden kom fram, glömt svara bara smile nej det duger väl med vad som helst, dom lär väl målas upp ändå som allt annat så det spelar då ingen roll hur dom ser ut bara dom funkar. Jo jag lär nästan mäta upp det där när jag fått upp framvagnen så man kan fundera ut vart dom sitter bäst smile

Ja det är juh det enklaste att göra så smile just ja angående blyersättning så lär du köra med det så länge du inte har konverterat om toppen till blyfri soppa med att byta ventilsäten.

Ja men då skall jag väl kunna gräva fram nå friska dämpare oxå wink har juh garanterat några på reservdels bilarna iaf smile



Sök