3200
Sök

Kommer de bli problem vid besiktning?850 t5 vässad

285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#1
tja nu är vinter bygget strax klart och de är ju dags att besikta..
jag har vässat motorn lite med T04e t3/t4 turbo,h-profilare,968 or,3tums downpipe,omdragana tryckrör å lite annat smått å gått..just nu kör ja bara med ett chip i vid besiktning men blir mappning direkt efter...frågan är nu om jag försöker få motorn så diskret som möjligt,ställer tillbaka bränsle trycket till 3 bar å kör med streg 3 chipet så bör ju inte de större spridarna sputa in mer en orginal eftersom han styr ju bränslemängden själv.. om de blir bakslag från bilprovningen för att motorn är ej i orginal skick..vet flera andra som har haft problem med vässade bilar å fått skaffa intyg och skit..

ang avgasvärderna borde väl vara okej eftersom den ej är kompsenkt eller liknade det är fall chipet förstör dem..

är de nån som har jobbat på bilprovningen elelr vet mycket vad dom tycker om bilar som är lite omgjorda.
Senast redigerat av ante850r (1 april 2009)


Olika
907 Inlägg
1 april 2009
#2
Nu får du nog tänka till en gång till gällande spridarna...
Jag antar att du monterat spridare som har högre kapacitet än original.
Det betyder att de nya spridarna sprutar in större mängd bränsle än de gamla, det styrboxen gör är att bestämma hur länge spridaren ska spruta in, den vet inte vad spridarna har för kapacitet.
Motorn kommer gå fett!
Senast redigerat av fredriq (1 april 2009)

Mvh
Fredrik

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 april 2009
#3
Du gör ju allt bakvänt,  Steg3 chip med så stor turbo?! Varför liksom?  Likaså varför öka soppatrycket OCH använda större spridare?!  Varför inte mappa INNAN besiktningen så alla värden blir rätt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 250 Inlägg
1 april 2009
#4
Det där beror mycket på den som besiktar. Rent regelmässigt så ska den inte gå igenom, utan om du har tur får du en månad på dig att återställa den till origuinal, annars får du ett föreläggande och måste regga om den och det blir inte roligt eller billigt.

968or på 3 bar ger ändå över 100cc mer än originalspridarna så den kommer att gå fett, skuillnaden mot originalspridare är för stor så den kan inte reglera inom vanlöiga programmet utan går över till lambdastyrning vilket kommer att göra att den gåt fett + att lambdalampan kommer lysa vilket i sin tur ger 2 "poäng".

Jag bygger om min till så original jag kan, men de yttrade sig ändå om mitt 18T....


285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#5
fredriq skrev:
Nu får du nog tänka till en gång till gällande spridarna...
Jag antar att du monterat spridare som har högre kapacitet än original.
Det betyder att de nya spridarna sprutar in större mängd bränsle än de gamla, det styrboxen gör är att bestämma hur länge spridaren ska spruta in, den vet inte vad spridarna har för kapacitet.
Motorn kommer gå fett!

jo men 968 sprutar in 465cc vid 3,8 bar och då givetsvis mindre vid 3 bar..sedan kommer han märka att den fortfarande går fett genom lamdam och förhoppnings vis och få en ännu kortare insprutning tid,,


285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#6
torpis skrev:
Du gör ju allt bakvänt,  Steg3 chip med så stor turbo?! Varför liksom?  Likaså varför öka soppatrycket OCH använda större spridare?!  Varför inte mappa INNAN besiktningen så alla värden blir rätt?

kan va för jag har inte hunnit att mappa bilen och itne haft så mycket pengar till de med för jag går i skolan,det är ju elmia mässa som lockar och ja vill va ute å åka på kvällen så vill ha den besiktad till dess å sen mappa....jag har inte kört bilen en med de spridarna bytte presic till mig dem körde med orginal innan och högre bränsletryck.förklarade lite lite dumt där kanske...mvh andreas


285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Det där beror mycket på den som besiktar. Rent regelmässigt så ska den inte gå igenom, utan om du har tur får du en månad på dig att återställa den till origuinal, annars får du ett föreläggande och måste regga om den och det blir inte roligt eller billigt.

968or på 3 bar ger ändå över 100cc mer än originalspridarna så den kommer att gå fett, skuillnaden mot originalspridare är för stor så den kan inte reglera inom vanlöiga programmet utan går över till lambdastyrning vilket kommer att göra att den gåt fett + att lambdalampan kommer lysa vilket i sin tur ger 2 "poäng".

Jag bygger om min till så original jag kan, men de yttrade sig ändå om mitt 18T....

okej okej ja trodde styr boxen klarade reglera dem endå..problemet är att jag inte har orginal kvar för jag bytte dem mot de gröna..ja får försöka låna några av nån eller kanske man kan ha gula GLT?klarar den av att reglera dem...mvh andreas


8 250 Inlägg
1 april 2009
#8
ante850r skrev:
Marlboroman skrev:
Det där beror mycket på den som besiktar. Rent regelmässigt så ska den inte gå igenom, utan om du har tur får du en månad på dig att återställa den till origuinal, annars får du ett föreläggande och måste regga om den och det blir inte roligt eller billigt.

968or på 3 bar ger ändå över 100cc mer än originalspridarna så den kommer att gå fett, skuillnaden mot originalspridare är för stor så den kan inte reglera inom vanlöiga programmet utan går över till lambdastyrning vilket kommer att göra att den gåt fett + att lambdalampan kommer lysa vilket i sin tur ger 2 "poäng".

Jag bygger om min till så original jag kan, men de yttrade sig ändå om mitt 18T....

okej okej ja trodde styr boxen klarade reglera dem endå..problemet är att jag inte har orginal kvar för jag bytte dem mot de gröna..ja får försöka låna några av nån eller kanske man kan ha gula GLT?klarar den av att reglera dem...mvh andreas

Styrboxen klarar bara av (förutsatt att den tappat minnet innan) att reglera spridare som ligger +-10% från original. GLT's är för små, då lär ha turbospridare, kan gå med vita eller blå, men då får man labba lite med bränsletrycket, men då lär man ner till 2,3 bar i runda slängar. Har du bytt lmm-hus så funkar det ju, men då kan de ju kanske börja fundera över det istället.


40 Inlägg
1 april 2009
#9
Varför trimma om du är orolig för den inte ska gå igenom besiktningen? Det är ju alltid en chansning att trima en nyare bil. Man kan lika bra åka på flygande kontroll/besiktning när man är ute och kör en vanlig dag.

Så länge det är gjort någorlunda snyggt och ser vettigt ut så är det nog lugnt. Tycker dock besiktningens männen och tjejerna har en förmåga att gasa på rätt bra ibland dock...;(


Inläggskritiker
990 Inlägg
1 april 2009
#10
torpis skrev:
Du gör ju allt bakvänt,  Steg3 chip med så stor turbo?! Varför liksom?  Likaså varför öka soppatrycket OCH använda större spridare?!  Varför inte mappa INNAN besiktningen så alla värden blir rätt?

Hehe låter som ett ras kommer lastat
Senast redigerat av Hammarslag (1 april 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 april 2009
#11
jkpgforlife skrev:
Varför trimma om du är orolig för den inte ska gå igenom besiktningen? Det är ju alltid en chansning att trima en nyare bil. Man kan lika bra åka på flygande kontroll/besiktning när man är ute och kör en vanlig dag.

Så länge det är gjort någorlunda snyggt och ser vettigt ut så är det nog lugnt. Tycker dock besiktningens männen och tjejerna har en förmåga att gasa på rätt bra ibland dock...;(

Nyare bil ? han kör en gammal 1995 årsmodell. Det var väl inte först 98-99 den nya regeln kom ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

8 250 Inlägg
1 april 2009
#12
Hammarslag skrev:
Nyare bil ? han kör en gammal 1995 årsmodell. Det var väl inte först 98-99 den nya regeln kom ?

Får man ett föreläggande på en bil inreggad efter 1/1 -93 så är det ju mer eller mindre kört. Då lär man ju regga om som ombyggt fordon, köra obesiktat eller andra "alternativa" lösningar.


40 Inlägg
1 april 2009
#13
Hammarslag skrev:
jkpgforlife skrev:
Varför trimma om du är orolig för den inte ska gå igenom besiktningen? Det är ju alltid en chansning att trima en nyare bil. Man kan lika bra åka på flygande kontroll/besiktning när man är ute och kör en vanlig dag.

Så länge det är gjort någorlunda snyggt och ser vettigt ut så är det nog lugnt. Tycker dock besiktningens männen och tjejerna har en förmåga att gasa på rätt bra ibland dock...;(

Nyare bil ? han kör en gammal 1995 årsmodell. Det var väl inte först 98-99 den nya regeln kom ?

Om jag inte är fel ute så får man ej ändra effekten på en motor mer än 10 procent utifrån det som står på reg beviset.


Kan ej de exakta reglerna, men kan nog säga rätt säkert det gäller en bil från 95...

Kanske någon som är mer kunnig än jag som kan lära oss...?


8 250 Inlägg
1 april 2009
#14
jkpgforlife skrev:
Om jag inte är fel ute så får man ej ändra effekten på en motor mer än 10 procent utifrån det som står på reg beviset.


Kan ej de exakta reglerna, men kan nog säga rätt säkert det gäller en bil från 95...

Kanske någon som är mer kunnig än jag som kan lära oss...?

Problemet blir att om man byter turbo och spridare så är motorn ändrad och inte längre uppfyller avgaskraven (spelar ingen roll om du får den miljövänligare än original) så det kommer gå åt skogen ändå. För att eftersom du ändrat motorn som måste bilen typas om.
Procentsatserna är inte nåt som gäller för alla bilar och motorer, i en hel del fall finns det föreskrifter från tillverkarna som gäller istället. Dessutom är det 20% effekt och 10% vrid. räknat på den motor som sitter i bilen, och inte den starkaste motorn som finns till den karossen(!)


285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#15
Marlboroman skrev:
ante850r skrev:
Marlboroman skrev:
Det där beror mycket på den som besiktar. Rent regelmässigt så ska den inte gå igenom, utan om du har tur får du en månad på dig att återställa den till origuinal, annars får du ett föreläggande och måste regga om den och det blir inte roligt eller billigt.

968or på 3 bar ger ändå över 100cc mer än originalspridarna så den kommer att gå fett, skuillnaden mot originalspridare är för stor så den kan inte reglera inom vanlöiga programmet utan går över till lambdastyrning vilket kommer att göra att den gåt fett + att lambdalampan kommer lysa vilket i sin tur ger 2 "poäng".

Jag bygger om min till så original jag kan, men de yttrade sig ändå om mitt 18T....

okej okej ja trodde styr boxen klarade reglera dem endå..problemet är att jag inte har orginal kvar för jag bytte dem mot de gröna..ja får försöka låna några av nån eller kanske man kan ha gula GLT?klarar den av att reglera dem...mvh andreas

Styrboxen klarar bara av (förutsatt att den tappat minnet innan) att reglera spridare som ligger +-10% från original. GLT's är för små, då lär ha turbospridare, kan gå med vita eller blå, men då får man labba lite med bränsletrycket, men då lär man ner till 2,3 bar i runda slängar. Har du bytt lmm-hus så funkar det ju, men då kan de ju kanske börja fundera över det istället.

okej jag har ett 3 tums luftmasse mätare som jag har byggt..menar du att de funkar med den då eller?mvh andreas


8 250 Inlägg
1 april 2009
#16
ante850r skrev:
okej jag har ett 3 tums luftmasse mätare som jag har byggt..menar du att de funkar med den då eller?mvh andreas

Om det är rätt innediameter på den så då kommer det funka med spridarna.


285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#17
jkpgforlife skrev:
Varför trimma om du är orolig för den inte ska gå igenom besiktningen? Det är ju alltid en chansning att trima en nyare bil. Man kan lika bra åka på flygande kontroll/besiktning när man är ute och kör en vanlig dag.

Så länge det är gjort någorlunda snyggt och ser vettigt ut så är det nog lugnt. Tycker dock besiktningens männen och tjejerna har en förmåga att gasa på rätt bra ibland dock...;(

nee orolig å orolig..de blir bara jävligt surt om man får skaffa intyg å skit från volvo som en viss annan  ijönköping får göra med sin.


1 150 Inlägg
1 april 2009
#18
ante850r skrev:
jkpgforlife skrev:
Varför trimma om du är orolig för den inte ska gå igenom besiktningen? Det är ju alltid en chansning att trima en nyare bil. Man kan lika bra åka på flygande kontroll/besiktning när man är ute och kör en vanlig dag.

Så länge det är gjort någorlunda snyggt och ser vettigt ut så är det nog lugnt. Tycker dock besiktningens männen och tjejerna har en förmåga att gasa på rätt bra ibland dock...;(

nee orolig å orolig..de blir bara jävligt surt om man får skaffa intyg å skit från volvo som en viss annan  ijönköping får göra med sin.

de är vel bara åka göra ett avgastest och se hur världena är håller dom inte får du la mappa .


285 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#19
Marlboroman skrev:
ante850r skrev:
okej jag har ett 3 tums luftmasse mätare som jag har byggt..menar du att de funkar med den då eller?mvh andreas

Om det är rätt innediameter på den så då kommer det funka med spridarna.

okej men om vi skulle räkna lite..orginal är på 300cc? och de gröna ligger på 465 bid 3,8 bar å 400 vid 3bar eller?..om vi kör med de gröna med 3,8 bar så jar vi ju en ökning på 56% från orginal.då ska vi öka lmm arean 56 procent från orginal...orginal är den 62mm i diameter..3,1 gånger 3,1 gånger pi är 30cm2....30 gånger 1,56=46cm2.......jag har byggt en lmm som är 72mm i diameter...3,6 gånger 3,6 gånger pi är 40cm2


är detta rätt räknat?lite länge sen man hade matte..mvh andreas


8 250 Inlägg
1 april 2009
#20
ante850r skrev:
Marlboroman skrev:
ante850r skrev:
okej jag har ett 3 tums luftmasse mätare som jag har byggt..menar du att de funkar med den då eller?mvh andreas

Om det är rätt innediameter på den så då kommer det funka med spridarna.

okej men om vi skulle räkna lite..orginal är på 300cc? och de gröna ligger på 465 bid 3,8 bar å 400 vid 3bar eller?..om vi kör med de gröna med 3,8 bar så jar vi ju en ökning på 56% från orginal.då ska vi öka lmm arean 56 procent från orginal...orginal är den 62mm i diameter..3,1 gånger 3,1 gånger pi är 30cm2....30 gånger 1,56=46cm2.......jag har byggt en lmm som är 72mm i diameter...3,6 gånger 3,6 gånger pi är 40cm2


är detta rätt räknat?lite länge sen man hade matte..mvh andreas

I princip är det rätt, men iom att du kört med avrundade värden så blir det lite tokigt. Om du kör med gröna spridare på 3 bar sp vill man ha 72mm innerdiamter på lmm, med 3,8 bar så är vi uppe i 77,2mm.



Sök