2444
Sök

Sportfilter

46 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Tjenare. Skall sätta på sportfilter på min BMW 735a nu. Enbart för ljudets skull. 2 frågor har jag då.

Hur är det egentligen med ljudet när man byter till sport filter? Blir de mer WROOM över det hela wink

Och fråga nummer 2. Vad ska ja tänka på? Äre bara att byta ut eller måste man göra någon ändring. Tänkte på all sådan där mekanik som kontrollerar luft flöde osv? Förstår att man antagligen behöver en ny hals i stället för originalet mellan då luftfiler och motor.

Föresten har ni något luftfilter ni rekommenderar som låter ASS GOTT!! Så skriv!

BTW LETS GO NYBÖRJARE FORUM hahaha.

1 482 Inlägg
1 april 2009
Se isåfall till att köpa ett RIKTIGT sportfilter, inget biltema 200kr skräp. Visst det är billigt då men sen efter kort stund behöver en ny luftmassemätare och då blir det mkt dyrare.

Jag har sportfilter i min Bmw 540, dock är det ett innsatsfilter i orginal boxen. Det låter lite extra och jag kanske vinner nån häst.
Dock kostar dom endel men klart värt det ifall man ska ha sportfilter tycker iaf jag.
Jag ska göra samma sak på min 325a sen. Visst burken är kanske inte skitsnygg men hellre att bilen fungerar klockrent än att det ska börja strula för det ska se tufft ut.

BLT Service
Theracords Music Label

1 853 Inlägg
1 april 2009
Ja det finns väll egentligen bara 2 varianter: insatsfilter och öppet filter

öppet filter
Fördelar skönare ljud som sagt ljudet varierar beroende på bil. Men blir alltid ett sportigare ljud oavsett om du kör ett öppet filter... har du LMM (luftmassemätare) så måste du vara rädd om den osv. Men detta filter ger nog bästa flödet... (köp ett som är anpassat till din bil och inget universal skit...) Då det är uträknat för din modell hur mycket luft den ska ta upp osv. K&N, BMC mm

Insatsfilter
Sitter i original boxen, ska ge ett bättre flöde på luften (men det diskuteras hit och dit om detta och ingen kommer med någe riktigt konkret). nackdelen är väll att det inte blir så mycket skönare ljud med detta... fördelen är väll att det släpper in mindre skit än ett öppet, men släpper ändå in mer skit än ett original...

Som med allt annat så får man vad man betalar för i kvalitets väg...

Det är dock inga garanterade hk ökningar. och prestandan kan bli sämre än orginal... Det varierar enligt lite olika tester om du googlar. men vissa tillverkare skriver i % eller 3-5hk mer osv. om det stämmer eller inte vet jag ej tyvärr hmm

Vill du ha mer info sök, finns hur mycket info som helst och rätt många trådar angående detta...

/mvh soyd

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 april 2009
Noxxer skrev:
Se isåfall till att köpa ett RIKTIGT sportfilter, inget biltema 200kr skräp. Visst det är billigt då men sen efter kort stund behöver en ny luftmassemätare och då blir det mkt dyrare.

Rätt tänkt men bara halvvägs wink   på BMW 735 sitter ingen luftmassemätare utan en luftmängdmätare som inte är kännslig på samma sätt, så här kan man fuska med biltema filter om man känner för det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 april 2009
Låser då ingen förbättring av rubriken skett.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök